Introducerea disciplinei despre Revoluția din 1989, undă verde din partea deputaților din Comisia de educație

mp decl

Inițiativa legislativă pentru introducerea disciplinei despre Revoluția din 1989, depusă în Parlament de deputatul PNL Marilen Pirtea, a primit raport favorabil în cadrul Comisiei de învățământ din Camera Deputaților. Pe de altă parte, inițiativa are avize negative atât de la Consiliul Legislativ, cât și de la Consiliul Economic și Social. 

Documentul a fost depus la Camera Deputaților la finalul anului trecut. Inițiativa prevede introducerea în curricula școlară de liceu a cursului „Istoria Revoluției de la Timișoara din 1989 și a schimbării de regim din Decembrie 1989 în România”. Parlamentarii din comisia raportoare de la Camera Deputaților au făcut și câteva modificări.

„Modificările aduse proiectului inițial propuse de deputații din Comisia de învățământ au vizat doar o comprimare a titlului proiectului legislativ, programarea intrării în vigoare a legii în anul școlar 2023-2024, alături de plasarea acestei noi discipline în sfera curriculară descrisă prin strategiile adoptate la nivelul școlilor, nu prin planurile de învățământ”, a anunțat deputatul Marilen Pirtea.

Conform traseului parlamentar, inițiativa va intra la vot în plenul Camerei Deputaților.

„Mă bucur că pot să susțin în Parlament, ca deputat, cadru universitar și timișorean, introducerea acestei discipline, pentru buna informare a elevilor despre cel mai important moment revoluționar al istoriei noastre recente, prin noul proiect de lege. Rolul istoriei scrise de timișoreni în Decembrie 1989, urmați apoi de întreaga țară, este deosebit de important, iar noțiunile, informațiile și analizele istorice despre istoria noastră recentă sunt de neînlocuit pentru formarea completă a elevilor de azi și de mâine, viitori cetățeni ai României și Europei.”, a mai spus Pirtea.

Pe de altă parte, inițiativa are avize negative atât de la Consiliul Legislativ, cât și de la Consiliul Economic și Social. Consiliul Legislativ invocă lacune în document în ce privește normele de tehnică legislativă. Proiectul nu este redactat clar, precis și nici nu este temeinic motivat, se arată în avizul Consiliul Legislativ.

În avizul nefavorabil emis de CES se arată că „orice fel de propunere legislativă care are ca scop modificarea sau adăugarea unor conținuturi curriculare noi se creează un precedent periculos pentru sistemul de învățământ, în care se pot introduce nenumărate alte discipline prin care planurile-cadru se pot destabiliza foarte ușor și care reprezintă restrângerea atribuțiilor Ministerului Educației”.

De asemenea, se mai precizează că teme referitoare la Revoluția din 1989 sunt deja abordate în conținuturile programei școlare de liceu pentru disciplina „Istorie”, iar „în acest sens, este recomandabil ca Ministerul Educației să adauge în programa școlară deja existentă, ca lecții distincte, și conținuturi referitoare la acțiunile derulate în cadrul Revoluției din 1989 și rezultatul acestora, astfel încât elevii să fie sprijiniți în conștientizarea unui eveniment care a pus bazele democrației românești.”.

În cazul acestei propuneri legislative, forul decizional este Senatul.

/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/