Încă o încercare de eliminare a baronilor locali. Caraș-Severin ar putea să dispară de pe hartă!

Guvernul a readus în atenția publică proiectul de lege privind regionalizarea, pe care intenționează să îl și adopte. Spre deosebire de cel promovat de Ponta în urmă cu câțiva ani, dar dat uitării ca nu cumva să își îngroape baronii locali, noua intenție de reorganizare ar fi mult mai profundă și total diferită.

Dacă de această dată proiectul de lege ar fi adoptat, în România județele ar urma să dispară, dar nu alipite unor regiuni formate din câte patru-cinci unități, ci doar din alipirea a câte două, cel mult trei. Subiectul este unul extrem de sensibil, pentru că ar aduce leziuni patriotismului local, însă deocamdată nu este stabilit ce, cum și unde are loc unificarea. Inițiativa guvernamentală lasă liderii să discute liber, astfel încât alipirea ulterioară să se facă în baza afinităților comune, a migrației cetățenilor pentru ocuparea unui loc de muncă și așa mai departe.

În mod normal, astfel de criterii ar lipi județul Caraș-Severin de Timiș, soluția fiind una salvatoare, pentru că vecinii ne sunt fruntași în toate topurile întocmite privind dezvoltarea. De la investiții și până la PIB-ul pe cap de locuitor, Timișul a dat peste cap graficul privind investițiile.

leader board 728 x 90 px

În cazul în care alipirea județului s-ar face de Mehedinți însă, situația ar deveni ceva mai complicate, pentru că asemănare există la toate capitolele. Începând cu corupția la nivel înalt și terminând cu criza financiară, ambele sunt în medie cam pe același nivel, la fel de sărace.

Practic, Guvernul propune, potrivit declarațiilor pe care le-a dat premierul Cioloș, desființarea consiliilor județene și menținerea unui singur oficiu prefectural în fiecare județ.

Și unele comune ar putea dispărea!  

În plan vertical, propunerea care se face este și de unificare a comunelor, pentru că multe dintre primării nu pot încasa suficienți bani pentru a se autosusține din ceea ce produc, astfel că pentru supraviețuire au nevoie în permanență de bani de la centru, iar despre investiții nici nu poate fi vorba. Și la acest capitol, deocamdată, există libertatea unor negocieri, fără ca schimbările să fie impuse.

În prezent, Caraș-Severin dispune de 69 de comune, dar dintre acestea doar zece sunt mari. Restul, în cea mai mare parte, au rămas nepopulate, înregistrează o natalitate în scădere, iar tinerii au migrat fie spre mediul urban, fie către alte state din Uniunea Europeană.

Pentru că niciun edil-șef nu ar renunța la limitele administrative ale comunei sale, oficialii guvernamentali se gândesc la un impuls-șoc, de condiționare a alocărilor bugetare, care, în viitor, să fie doar pentru investiții, și nu pentru menținerea pe linia de plutire a primăriilor. Chiar și așa, la momentul actual este greu de crezut că la nivel de județe, dar și de comune ar putea fi purtate negocieri în baza dezvoltării ulterioare. Interesele proprii și mândria pentru care sunt renumiți bănățenii vor fi cu siguranță opreliști în fața unor discuții ulterioare. Rămâne însă de văzut dacă proiectul de lege va trece mai departe de această dată și dacă se va transforma în lege sau dacă va rămâne la stadiul de intenție și declarații, așa cum s-a întâmplat cu cele mai vechi.

Proiectul lui Victor Ponta a fost îngropat de teama reacțiilor care s-ar fi născut din teritoriu. Asta, pentru că odată cu regionalizarea ar fi dispărut și baronii locali, abonați la funcțiile publice. Între timp însă, DNA a clarificat situația, peste jumătate din președinții de consilii județene din România fiind implicați în acte de corupție.