Impozantul Dom Romano-Catolic din Piața Unirii, readus la viață prin munca restauratorilor

1
1000x100 (5)

Lucrările de consolidare și restaurare a Catedralei Romano-Catolice Sfântul Gheorghe din Piața Unirii sunt aproape gata. Sunt deja doi ani de când șantierul a fost demarat, iar echipa care a lucrat în tot acest timp vrea să îl redea publicului de Paștele Catolic.

Fiecare element din Dom a fost prins în proiectul de reabilitare și restaurare: toate componentele artistice – pictura murală, stucomarmura, stucatura, lemnul, vitraliile și picturile de pânză -, au fost înlocuite instalațiile termice, cele termice și sanitare, restaurate elementele de piatră și metal, au avut loc intervenții asupra șarpantei și învelitoarei, s-au făcut intervenții la criptă, s-au restaurat fațadele, s-a refăcut împrejmuirea, se vor amenaja spațiile verzi și se va asigura accesul pentru persoanele cu dizabilități.

„Noi am încercat să fim cât mai puțini invazivi, pentru că rețeaua era foarte, foarte veche, astfel încât nu am găurit absolut nimic, niciun stâlp, am mers în partea superioară a coloanelor ca să nu se vadă nimic, nicio spărtură. Tot ce înseamnă partea de altare, sculpturile de lemn au fost restaurate, au fost în ateliere și urmează în luna martie să fie aduse.”, a spus managerul de proiect, Karina Cistelecan.

tm4ua media express de banat (100x1000px)

Cel mai mare tablou din Dom, din altarul principal, care îl înfățișează pe Sfântul Gheorghe pe un cal va fi restaurat în zilele următoare. Este singurul element care nu a putut fi scos din biserică. „Trebuia desfăcută rama, rulată pânza și scos. Noi am considerat că este cel mai optim să fie restaurat la final. În Dom va fi amenajată o masă pe dalele de piatră, dalele vor fi protejate, artiștii vor lucra cumva pe burtă, vor restaura.”, a mai spus Karina Cistelecan.

5

„Pe lângă toate sculpturile care sunt foarte prețioase, ea reprezintă cea mai mare bogăție a acestui Dom. Are în jur de 7 metri pânza și va fi restaurată. Procesul de demontare e foarte dificil, fiind o pânză foarte mare, necesită foarte multă lume și foarte multă precizie. (…) Mesele de altar sunt făcute dintr-o tehnică stucomarmură. Cum venim din intrarea Domului, totul e foarte simplu în primele două altare. Cum începem să înaintăm spre altarul central lucrurile se complică. Obiectele sunt mai multe, zonele sunt mai mari, altarele sunt mult mai mari, la fel și mesele de altar. E ceea ce se întâmplă și cu zugrăveala. Se schimbă la un moment dat cromatica. Până în transept, unde este nava Domului, aceasta reprezintă pământul în care sunt oamenii, enoriașii. În altarul central totul este mai luminos, pentru că deja noi intrăm în partea de cer, unde lumina trebuie să fie una atotputernică pe care ne-o transmite cerul.”, a explicat restauratorul Ioana Coman.

Cea mai mare provocare pentru echipa de restauratori a fost munca la ornamente și partea de sculptură.

2

„În cadrul expertizei puteai să îți dai seama care sunt degradările vizuale, dar până în momentul în care nu a fost dată jos foița de aur nu ne-am dat seama dacă anumite părți, de exemplu degetele sunt sau nu ok. Unele s-au mai reparat de-a lungul anilor și au fost părți pe care nu s-a intervenit corect, astfel că artiștii au dat jos degetul complet și l-au refăcut. Asta a fost o muncă absolut colosală. S-a lucrat imens pe părțile care acum nu se văd, dar în atelier se văd. Altă provocare a fost acoperișul. Este una din cele mai vechi șarpante istorice din Banat. Pe fiecare grindă, pe fiecare căprior s-au făcut analize chimice astfel încât elementele care se puteau recupera și care erau în stare bună să fie cumva vindecate. Ele au fost tratate și s-a înlocuit doar ce era absolut obligatoriu. Nu am venit cu soluții noi, am păstrat forma acoperișului.”,  a mai explicat managerul de proiect.

Urmează două luni de foc. Liturghia de Paște se va ține în Domul restaurat

Chiar dacă nu va fi gata 100% lucrarea de restaurare, echipa care a lucrat aici vrea să redeschidă Domul publicului de sărbătorile pascale.

„Toată lumea ne întreabă dacă suntem siguri că terminăm. Având în vedere că toate părțile sunt gata, o să fie un tur de forță în următoarele două luni, martie și aprilie, va fi enorm de lucrat. Nu o să terminăm 100% tot. Paștele se va celebra aici, garantez că se va ține, chiar dacă, să zicem, dincoace de ușă nu o să fie chiar totul zugrăvit. Deși noi acum plecăm cu finisajele, în rest tencuielile și reparațiile s-au făcut. După ce terminăm cu pardoseala, o să aducem stranele care sunt și ele gata. Ce nu știm sigur e când vom termina fațadele, dar vrem să terminăm măcar fațada principală, cea posterioară unde e accesul la criptă pentru că ne dă posibilitatea să montăm vitraliile.”, a mai spus Karina Cistelecan.

Biserica va avea și un sistem de iluminat ce va putea fi controlat de episcop, printr-o tabletă, în funcție de liturghie sau alte evenimente care se vor ține în lăcaș, slujbele vor fi transmise video online, sonorizarea va fi una îmbunătățită, iar la intrarea în Dom a fost montat un sistem de numărare a vizitatorilor.

În privința criptei, aici a fost refăcută partea de piatră, s-a lucrat la sistemul de iluminat și s-au înlocuit pardoselile. Spațiul, construit în formă de cruce, va putea fi vizitat de public.

Lucrările de reabilitare sunt finanțate prin Programul Operațional Regional POR 2014-2020. Valoarea totală a contractului este de 21,7 milioane de lei, iar valoarea contribuției publice este de 21,3 milioane lei. Data estimată pentru finalizarea lucrărilor este 31 mai 2022.

12

Catedrala Romano-Catolică din Timișoara cu hramul „Sfântul Gheorghe” este unul din cele mai importante monumente de artă bisericească de secol XVIII din Banat, de factură barocă, cel mai mare edificiu religios în stil baroc de factură vieneză în această parte a Europei. Catedrala are o istorie complexă ce se întinde de-a lungul a 285 de ani, punerea pietrei de temelie figurând în 6 august 1736, în timpul episcopului Nadasdy. Ansamblul componentelor artistice a fost realizat și terminat în perioada 1750-1775. Compoziția celor șase altare conține sculptură policromă, pictură în ulei pe pânză, decorația monumentală în tehnica stucomarmură, totul în stilul bogat al barocului cu inflexiuni rococco specifice epocii. Sculptura este realizată în lemn cu policromie cu foiță de aur roșu și alte detalii de decor floral sau geometric.

banner 970 x 250