HoReCa un mare colac de salvare pentru persoanele cu nevoi speciale

Talentul și priceperea persoanelor cu nevoi speciale sunt perfect valorizate în domeniul Hotelurilor, Restaurantelor si Cafenelelor, cu ajutorul Asociației Newco și Amicii

Întregul sector al industriei HoReCa, în ultimii ani, prin extinderea mondială a serviciilor turistice, globalizarea și inclinația noii generații spre călătorii, dezvoltarea cu precădere a transporturilor aeriene, dar nu numai, dar și posibilitățile financiare tot mai mari ale consumatorilor, au făcut ca această industrie să crească, iar prestatorii de servicii din domeniu să își îmbunătățească activitatea. Într-o piață modernă în care prezența personalului în acest domeniu a devenit esențială și din cauza faptului că se resimte o lipsă acută a celor care pot activa, fiecare antreprenor caută soluție optime pentru a deservi cât mai profesionist clientela.

Asociația Newco și Amicii a intuit perfect nevoile și a dezvoltat unul dintre cele mai interesante proiecte ce împletește atât susținerea persoanelor cu nevoi speciale, implicarea mediului de business în acest segment, cât și dezvoltarea propriului business HoReCa.

„Momentan avem șase persoane cu dizabilități. Ei beneficiază de consilieră psihologică, de training-uri profesionale și de suportul psihologic. Acum ne-am dori să facem mai mult, dar din nefericire nu avem o prosperitate atât de mare.
Noi mergem strict pe zona business, pe zona de instituții avem colaborări, dar totul este gratuit, benevol, voluntar, nu avem avantaje. Foarte multă lume, când am deschis noi acum opt ani, spuneau: voi ați deschis ca să primiți subvenții să aveți avantaje fiscale.

Într-adevăr în primul an am avut un suport de 600 de lei pentru fiecare angajat, dar a fost doar primul an și nu pentru asta am fondat noi asociația, nu pentru subvenții ci tocmai pentru schimbarea și integrarea în muncă. Deci, facem afaceri sau mă rog ne implicăm în mediul de business ca să generăm bani prin care să plătim, dar scopul nostru este demnitatea prin muncă, pentru că pe lângă acel salariul care nu este foarte mare, e un salariu garantat, fix și constant, dar care îți asigură un trai la limită, un trai decent însă nu este vorba doar de bani, este vorba de aceea siguranță și încredere în sine și respect pentru el însuși și de independență” a spus pentru Express de Banat, Maria Tănase- fondator și președintele asociației Newco și Amicii.

ONG-ul care are sponsorizarea și suportul grupului de firmă Centro Grup funcționează cu unitate lucrativă care lucrează și realizează produse de cosmetică hotelieră pentru domeniul HORECA.

„Avem activități atât pentru beneficiarii interni cât și pentru beneficiarii externi sau potențialii beneficiari care ar avea nevoie. Nu e până la urmă bussines, este un bussines social. Este un concept atât de nou încât parcă nici nu știm unde să-l încadrăm. Cei tineri, mă refer la cei de 18-24 de ani încă nu sunt atât de hotărâți să aibe un job, încă sunt foarte susținuți de către școală, centrul de plasament, familie. Drama începe după 24 de ani când nu mai au atât de mult suport și încep să înțeleagă că viața este mult mai grea și se apropie deja către maturitate și ar trebui să aibe un rost. Succesul a fost într-adevăr după 24 ani. cei pe care îi avem acum 4 sunt căsătoriți, au și copii, au și responsabilități.

Ideea e că exact ca și în orice antrenament, ca să obții performanțe trebuie antrenament foarte mult și foarte constant. Nu e suficient să înveți pe cineva și să îi spui doar o dată, trebuie să-i repeți, trebuie să ai răbdare, trebuie să înțelegi nivelul lui de înțelegere. Noi avem peste 4000 de parteneri și au nevoie de diverși angajați în multe domenii: încălțăminte, în domeniul chimic, al modei și atunci când există cereri și se poate plia pentru genul psihologul nostru îi ajută, îi consiliază.

Din Horeca vin cereri?

Da și chiar ne dorim! Noi acum suntem parteneri într-un proiect cu fonduri europene în care ne-am luat în parteneriat organizare de cursuri pentru ospătari din care ne-am propus ca cel puțin 30% să fie persoane cu dizabilități și dorim prin acest lucru să oferim partenerilor noștri și clienților noștri, pentru că este o criză mare de ospătari, să oferim pieței oameni bine pregătiți și cât mai mulți.
Ni s-a întâmplat și nouă să vedem de mult ori un client care este șocat și nu vă dați seama că el este mai încet pentru că are o nevoie specială. Nu poate fi un ospătar care preia comenzi, dar poate fi un ajutor foarte bun de ospătar. De câte ori ați fost în locuri de servit masa și ați văzut mesele lipicioase. Sunt convinsă că ar fi nevoie de omul care debarasează, de fapt nu e chiar ospătar, se spune piccolo și cred că și un piccolo foarte bine antrenat poate fi la fel de valoros ca un ospătar care preia comenzile foarte bine și suntem acum într-o eră care se modernizează. Nu știu, poți să îți faci comenzile de pe telefon, totul e digital, te duci îți iei comanda. Cum e la food, nu îți i-a nimeni comanda dar totuși e nevoie de cineva care să curețe mesele” a conchis, Maria Tănasa

Ca și proiecte de viitor Asociația Newco și Amicii are în derulare 3 proiecte cu fonduri europene prin care se pot genera  200 de locuri de muncă, se pot  înființa peste 50 de entități de economie socială și de asemenea vor putea fi angajați 20 de consilieri ce vor putea lucra pe un grup țintă foarte mare.