Pentru o mai mare transparenţă în ceea ce priveşte activitatea Asociaţiei Timişoara 2021 – Capitală Culturală Europeană, preşedintele Horaţiu Rada a făcut public un raportor de activitate, pentru că i s-a reproşat lipsa de comunicare, spune acesta.
Rada spune că Timişoara 2021 – Capitală Europeană a Culturii este un proiect de ţară. Tocmai de aceea are nevoie, înainte de renume internațional, de cunoaștere și de recunoaștere în întreaga Românie, la nivel administrativ, politic și social. „Acest proiect este menit să genereze prestigiu pentru Timișoara, pentru zonă, dar și pentru întreaga țară, în plan european și nu numai. Iar în punctul în care ne aflăm acum, cel mai important lucru este ca lumea să înțeleagă acest adevăr, pentru că doar astfel oamenii vor putea să se identifice cu proiectul, să-l aprecieze și să-l susțină”, consideră Horaţiu Rada.
Pentru a atinge acest obiectiv, preşedintele Timişoara 2021 a avut o strategie care a implicat timp, atenţie, determinare şi forţă pentru a depăşi obstacolele survenite.
„În primul rând, i-am dedicat proiectului timp cu prioritate, câteodată însemnând chiar și douăsprezece ore într-o zi. Apoi mi-am impus să nu mă opresc din drum, oricât de greu va fi acesta, pentru că lucrurile bune se construiesc numai cu muncă, cu atenție, cu determinare și cu condiția esențială să faci față obstacolelor care inevitabil apar.
În al doilea rând, am dorit să creez căi de comunicare cu autoritățile naționale, regionale și locale. În continuarea primelor șase luni de mandat, am întreprins toate eforturile necesare pentru a menține relațiile cu principalele ministere care pot finanța sau susține proiectul”, continuă Horaţiu Rada.
Deși titlul de Capitală Europeană a Culturii a fost câștigat în 16 septembrie 2016, statutul de utilitate publică al asociației și legislația necesară pentru asigurarea finanțării multianuale au fost aprobate de Guvern abia după jumătatea anului 2019.
„De pildă, Ordonanța de Guvern 42 a fost aprobată în urma unor eforturi uriașe, în condiții de instabilitate politică și de birocrație. Cert este că în prezent există cadrul legislativ propice și șanse mai mari să primim bani de la Ministerul Culturii, unul dintre finanțatorii-cheie care, până acum, putea să facă alocări doar în condiții restrictive. Finanțarea multianuală conferă siguranța asigurării resurselor astfel ca activitatea să nu mai fie condiționată de bugetele naționale și locale, care trec prin proceduri administrative și care ajung să fie votate aproape de mijlocul anului”, a argumentat preşedintele Timişoara 2021.
Acesta a mai spus că a deschis canale de comunicare cu factorii de decizie naționali. De asemenea, a reușit să deschidă calea dialogului cu o bună parte dintre liderii regionali și zonali cu scopul de a-i aduce mai aproape de proiect. Și într-o bună măsură a reușit, consideră el.
„În vederea obținerii finanțării necesare pentru proiect, partea Ministerului Culturii, am făcut constant lobby către toate persoanele relevante din Guvern, indiferent de culoarea politică a acestuia. Pentru atragerea fondurilor private, așa cum a decis și Consiliul Director, a fost încheiat un contract de reprezentare și fundrasing cu compania ADV Communication, care a reușit să atingă câteva mii de potențiali parteneri, dintre care douăzeci interesați să devină sponsori relevanți ai proiectului pentru 2021. Negocierile au fost stopate din motive de pandemie, dar vor fi reluate pe noi coordonate”, a adăugat Horaţiu Rada.
Un important pas a fost atragerea Automobile Bavaria Group ca partener unic de mobilitate al Capitalei Europene a Culturii în 2021, companie internațională de prestigiu care a fost și alături de proiectul Sibiu 2007. La fel de important este și parteneriatul încheiat cu Televiziunea Națională, care a devenit broadcaster oficial și partener media principal cu Asociația Timișoara 2021 pentru promovarea proiectelor și manifestărilor din programul cultural în 2020 – 2021.
La nivelul echipei executive, întregul an 2019 și începutul lui 2020 au adus schimbări care erau necesare, în condițiile în care, o perioadă importantă de timp, activitatea asociației s-a derulat cu sincope, ceea ce a afectat buna funcționare. Tempoul cu care s-au derulat proiectele avea nevoie de dinamism, ceea ce a dus la plecarea unor oameni din echipă și la venirea altora noi.
„Aveam și avem de gestionat etapa cea mai importantă a unui proiect care trebuie să fie definit prin conținut și calitate, care trebuie să aibă parte de vizibilitate și de public tot mai larg. Anvergura proiectelor trebuie să fie tot mai mare, cu respectarea BidBook-ului asumat prin candidatură, dar și cu respectarea regulilor, procedurilor, legislației, în deplină transparență și cu discernământul că sunt gestionați bani publici”, a afirmat preşedintele Timişoara 2021.
Horaţiu Rada a vorbit şi despre perioada pandemiei, ale cărei repercusiuni nu a ocolit nici Asociaţia. A fost o perioadă grea care însă a fost depăşită, după spusele sale.
„Am depășit o perioadă de grea încercare pentru toată lumea. În ultimele luni, toți ne-am confruntat cu o situație neașteptată, nedorită și nemaipomenită. A fost necesară o repliere rapidă ca să putem gestiona perioada pandemiei. Situațiile de criză cer măsuri de criză, astfel că am acționat ca atare. Echipa asociației, în componența căreia au intrat și oameni noi care au adus plus valoare nucleului existent, a reușit în această perioadă dificilă să crească rapid performanțele comunicării online și offline pentru proiect și pentru programul propus pentru 2020 și 2021. Activitatea de comunicare și marketing online a Asociației Timișoara 2021 – Capitală Europeană a Culturii a atins pentru prima dată un nivel de performanță chiar pe timp de pandemie. Am muncit mult, mă bucur că am avut sănătate și energie pentru asta, nu am făcut tot ce mi-am propus, dar cât am reușit a fost cu mult efort personal”, a conchis Horaţiu Rada.