Mai mulți locuitori și consilieri locali din Băile Herculane postau, în urmă cu câteva luni, fotografii care arătau starea de degradare a clădirii ce găzduiește Gara din Băile Herculane…
Pentru că este monument istoric și foarte mulți turiști susţineau că poate candida la titlul de cea mai frumoasă gară din țară, am solicitat conducerii CFR să ne explice dacă va lua măsuri pentru a împiedica degradarea monumentului istoric. Nu mare ne-a fost mirarea când am primit răspuns că CFR deja lucrează la realizarea documentației pentru restaurarea frumoasei gări.
„În lista obiectivelor de investiții finanțate din surse proprii CNCF CFR SA pentru anul 2018 sunt incluse lucrări de «Reparații, restaurare clădire călători și reparații peroane și rețele de utilități în stația CF Băile Herculane» (lucrările vor fi structurate pe două etape, expertiză și DALI/proiectare și execuție)”, ne-a transmis Biroul de presă al Companiei Naționale de Căi Ferate „CFR” SA.
De asemenea, reprezentanții CFR SA spun că societatea are în pregătire și proiectul „Modernizarea/reabilitarea a 47 de staţii de cale ferată din România“ (conform Master Planului General de Transport), în cadrul căruia este inclusă pentru modernizare și stația CF Băile Herculane. Toate documentele necesare demarării procedurilor de achiziție a serviciului de elaborare a Studiului de Fezabilitate (SF) au fost transmise la Ministerul Transporturilor. „Conform procedurilor, s-a solicitat și opinia consultantului Jaspers (Joint Assistance to Support Projects in European Regions – Asistenţă comună pentru susţinerea proiectelor în regiunile europene), care a decis cooptarea unor experţi externi ce au organizat un amplu program de vizitare a staţiilor de cale ferată. În funcţie de deciziile Ministerului Transporturilor, ale consultantului Jaspers şi ale experţilor cooptaţi se va trece la etapa următoare, respectiv licitaţia pentru achiziţia serviciului de elaborare a SF”, se mai arată în răspunsul CFR SA.
Gara staţiunii Băile Herculane este considerată de foarte mulţi turişti ca fiind cea mai frumoasă şi plină de istorie gară a Căilor Ferate Române. Edificiul a fost construit între anii 1878 şi 1886, în stil baroc, un baroc vienez caracterizat prin cupole şi arce de cerc sub diverse îmbinări, după planurile arhitectului A.D. Serres.
Clădirea a fost astfel concepută încât să reproducă fidel castelul de vânătoare din apropierea Vienei al împărătesei Maria Tereza a Austro-Ungariei. Edificiul se află pe Lista Monumentelor Istorice întocmită de Ministerul Culturii. Corpul central al Gării Băile Herculane, acoperit de o cupolă cu ţigle multicolore dispuse în figuri geometrice, este decorat pe interior cu fresce reprezentând elemente din mitologia romană vizând vânătoarea, care este laitmotivul arhitectonic al edificiului. Decorul interior este completat de un orologiu, realizat de Paul Garnier, şi de câteva corpuri de iluminat frumos lucrate.
Pe peron, alături de un interesant ceas de perete, tot marca Paul Garnier, atrag atenţia colonadele specifice barocului, acoperite de liane, dispuse paralel cu şinele, de care atârnă ghivece cu flori. De-a lungul vremii, pragul Gării din Herculane a fost trecut de personalităţi de marcă ale României ori Imperiului Austro-Ungar, precum Franz Josef, împărăteasa Sissi, Alexandru I al Serbiei şi regele Carol I al României.
Înainte de a deveni gară, construcţia funcţiona ca şi casă de vânătoare a împăratului Franz Josef al Austro-Ungariei (1830-1916). Clădirea impresionează ca obiectiv turistic printr-o maiestuoasă cupolă, sprijinită de două coloane, ce se găseşte în corpul central al clădirii şi care dă definiţia caracteristică stilului arhitectural baroc. Cupola este decorata cu picturi ale unor personaje mitologice, dintre care iese în evidenţă legendarul erou Hercules, zeul Marte, Ares şi alte personaje mitice.
Sursa foto: Foto Club Banatul Montan/Flavian Savescu