FOTO. Refugiați ucraineni întorși de la frontiera cu Ungaria, găzduiți la Timișoara

274974721 3092852967595519 5224165755397303973 n
1000x100 Cuib de vise 1000x100

La Timișoara sosesc din ce în ce mai mulți refugiați ucraineni. Spre deosebire de cei ajunși în ultima săptămână în județ, sunt oameni care vor să rămână aici, să își găsească locuri de muncă și să își înscrie copiii la școală. Miercuri noapte, la hotelul din oraș care găzduiește refugiați a ajuns și o femeie cu fiica ei, întoarse de la granița cu Ungaria pentru că nu aveau pașaport biometric.

Lida a reușit să plece din Odessa împreună cu fiica ei și cu mama soțului. Prietenii au ajutat-o să treacă din Republica Moldova în România, iar voluntarii de la Iași au sprijinit-o să ajungă în gară, de unde a luat trenul spre Timișoara. Planul inițial era să plece de aici, din Timișoara, cu un microbuz, într-un oraș din Germania, acolo unde are prieteni, însă a fost întoarsă la granița cu Ungaria. Femeia a povestit coșmarul prin care a trecut. Ea spune că dacă nu ar fi fost ajutată să vină din vamă în oraș, ar fi fost nevoită să petreacă noaptea în stradă.

274705264 5155162651216177 8961428543347784422 n

„Aseară am ajuns în vama de la Cenad unde am fost dați jos pur și simplu de autoritățile maghiare pentru că nu aveam pașaport biometric. Polițiștii de frontieră români ne-au adăpostit, au luat copilul la ei în gheretă la căldură, i-au dat o banană, apă… până au venit după noi și ne-au adus la hotel.”, a povestit Lida.

Soțul ei este înrolat în armată. Și-au luat rămas bun când a plecat din Ucraina cu fetița și mama lui.

275056499 553584925671686 8682374141086134725 n

„Se apropie armata rusă de Odessa, sunt la câteva localități aproape. În Odessa au parașutat mai mulți ruși din elicoptere, iar armata rusă trage cu artileria grea de pe submarine rusești din Marea Neagră. Soțul meu este înrolat în armată, în fiecare noapte trag, nu cu arme ușoare, ci armament greu. Când se aude o bubuitură, o clădire cade deodată.”

Lida urmează să plece în Germania, zilele următoare, cu avionul.

„Lumea nu va mai fi niciodată la fel. E un coșmar”

Dintr-o suburbie a Kievului, la Timișoara a ajuns o altă femeie cu copiii ei și alte rude – mama, surori, verișoare. Șase zile au fost pe drum. Femeia vrea să rămână aici, deși se roagă ca totul să se termine curând și să se întoarcă acasă.

STPT job 1000x200

„Am plecat în dimineața zilei de 24, când au început bombardamentul. A fost prima bombă, pe la 4.35 ne-am trezit, am mers la mama, apoi am auzit a doua bombă, am luat copiii… în 20 de minute… și am condus. Vom rămâne, dar nu în Timișoara, ci la Arad. Plănuim să rămânem o vreme, copiii să înceapă să meargă la școală, noi să muncim. Sper și mă rog să se termine curând. Dar nu știu când vom putea să ne întoarcem. Cu toți copiii… nu îi poți duce acolo dacă va fi totul demolat. Știți, încă nu pot să cred pe deplin. Speri că te vei trezi și… Asta e realitatea, trebuie să ne obișnuim cu ea și că continuăm să trăim.”, a povestit ea.

Pentru cei care au rămas în Ucraina, situația e și mai dificilă.

274745764 473710287744770 4008518086096372434 n

„Nu ai unde să te ascunzi. Oamenii încearcă să fugă. Am prieteni și rude în Kiev, nu pot părăsi orașul pentru că este înconjurat. Dacă vrei să ieși, te omoară. Am fost binecuvântați să reacționăm și să fugim repede. Am folosit drumurile din sate, nu am mers prin orașe. Ne-a luat 4 zile să ajungem aici. Alți prieteni de-ai mei încearcă să plece acum de acolo, dar nu au cum. Nu se pot mișca. De asta se vorbea de un culoar… măcar mamele cu copiii să plece de acolo.”, a mai explicat femeia.

Ea va merge la Arad, acolo unde un antreprenor îi pune la dispoziție, ei și rudelor, o casă cu 9 camere. De la Inspectoratul General pentru Imigrări, un ofițer a venit la hotelul în care sunt cazați refugiații să le explice cum își pot obține statutul de refugiat.

„Acum avem un grup de 23 de persoane, 4 mame și restul copii. Nu toți sunt copiii lor. Au luat și copiii de la soră, frate, verișor, care nu au putut să vină din diferite motive. Ei au trecut vama la Siret, acolo i-au ținut, din cauza fluxului foarte mare, 3 zile și 4 nopți. Copiii când au trecut vama și au fost preluați de voluntarii noștri au zis că ciorapii aproape că putrezeau în adidași. Când au ajuns în Rădăuți, un prieten de familie i-a dus la ei acasă. Erau epuizați. Mi-au povestit că mai mare epuizare la un om nu au mai văzut. În două mașini erau 17 persoane, cu copii cu tot. De la Rădăuți i-am adus în Timișoara, la hotelul NH. Ei mi-au zis că este posibil să rămână pentru totdeauna în România, având în vedere că locuințele lor sunt în ținta bombardierilor rusești. Până alaltăieri nu era distrusă casa lor, dar e posibil ca azi sau mâine să nu mai fie, pentru că ei stau în zona aeroportului din Kiev. Sunt foarte mulțumiți că au putut să găsească locația pe care familia Nemeș le-a oferit-o în Arad. Acolo pot să stea împreună, să se gospodărească, copiii să meargă la școală.”, a declarat fostul deputat al minorității ucrainene în Parlamentul României, Ivan Marocico.

274737125 626810865092966 7435623540136059228 n

Există informații potrivit cărora, a mai spus Marocico, guvernul ar intenționa să simplifice procedura pentru refugiații din Ucraina, „pur și simplu să fie înscriși, să primească un carnet de refugiat, cu drept de muncă și de ședere pe teritoriul României.”

Reprezentanții hotelului NH din Timișoara care îi găzduiește pe refugiați au anunțat că sunt dispuși să le ofere celor care vor și locuri de muncă pe perioada șederii în țară. Tot ei îi pot găzdui în alte orașe din Europa în care refugiații vor să ajungă, acolo unde lanțul hotelier are spații de cazare.