În 15 noiembrie 1942, Timișoara devenea primul oraș de pe actualul teritoriu al României în care a fost introdus troleibuzul ca sistem nou de transport public în comun. La 79 de ani distanță, planurile administrației locale este să aducă în orașul de pe Bega mai multe mijloace de transport în comun… electrice.
Povestea „firobuzului” în Timișoara a început acum 79 de ani. Primul model de troilebuz adus în orașul de pe Bega era Fiat Marelli, despre care presa vremii, spun cei de la Societatea de Transport Public din Timișoara, relata că excelează la capitolele viteză de deplasare, consum scăzut și silențiozitate, în comparație cu deja clasicul tramvai electric, care circula în Timișoara încă din 1899.
Prima linie de troleibuz din Timișoara a legat Gara de Nord de cartierele Iosefin și Elisabetin (Piața Nicolae Bălcescu). Măsura aproape 3,5 kilometri, iar traseul a fost Gara de Nord — bulevardul Republicii — bulevardul Regele Ferdinand I — bulevardul Mihai Viteazul — strada Ciprian Porumbescu şi retur. În același an, la Timișoara a fost ridicată și prima hală pentru troleibuze, lângă depoul de tramvaie. Clădirea putea adăposti cel mult patru vehicule.
A doua linie de troleibuze a apărut în Timișoara cinci ani mai târziu, în partea de nord, și lega centrul orașul cu Calea Lipovei, pe un traseu care includea și Calea Aradului.
În 1951, la Timișoara a ajuns MTB 82, primul model de troleibuz rusesc. Acest tip de vehicul a fost produs în perioada 1947-1959 în URSS, în România circulând numai în București și în Timișoara, până la mijlocul anilor 60.
Apoi au fost achiziționate, în 1960, primele troleibuze românești, tip TV2E (T.Vladimirescu).
Iar în 1986 s-a dat în funcțiune baza de troleibuze din strada Banatul, pentru ca în 1988 să fie pus în funcțiune primul troleibuz cu chopper.
După 1990, la Timișoara s-a creat Regia Autonomă de Transport Timișoara, acum STPT – Societatea de Transport Public Timișoara. Abia 18 ani mai târziu, în 2008, administrația a înnoit în totalitate parcul de troleibuze, achiziționând 50 de vehicule Skoda 24Tr Irisbus.
Pasul următor va fi ca în Timișoara să circule autobuze electrice. Prin Ministerul Dezvoltării, aici vor ajunge 44 de vehicule modelul KRS 18 EV, cu o lungime de 18 metri. Estimările primarului Dominic Fritz sunt că primul astfel de autobuz va ajunge la Timișoara în aprilie 2022, toate – până în 2023.
Un autobuz electric va avea o capacitate de cel puțin 130 de persoane, din care cel puțin 44 pe scaune. Vor avea sistem de supraveghere video în interior și exterior. Valoarea celor 44 de vehicule electrice este estimată la peste 160 de milioane de lei, din care 8,3 milioane de lei reprezintă cofinanțarea Primăriei Timișoara.
CITEȘTE ȘI: Cum vor arăta autobuzele electrice care vor circula pe străzile Timișoarei
Astăzi, transportul public în comun din Timișoara este asigurat de o rețea largă care cuprinde autobuze, troleibuze, tramvaie și vaporașe. Și călătorii din comunele aflate în imediata vecinătate a orașului – Dumbrăvița, Ghiroda, Șag – au la dispoziție autobuze, prin liniile metropolitane înființate în acele zone.
Foto: STPT, tramclub.org