Lucrări ale unor mari artiști europeni vor fi vernisate la Timișoara într-un concept nou, prin materia statică, care este folosită și aranjată pentru a da viață și sens obiectelor. Expoziția își propune să redea aerul anilor 1950 într-o manieră actuală și să surprindă o evoluție a artei.
„Navigând în jurul abordărilor originale ale acestor artiști cu privire la materia fizică a picturii și materia spirituală a sculpturii, această expoziție propune o asociere neobișnuită de lucrări, care subliniază spiritul anilor ’50: depășirea stării de anxietate postbelică prin schimbări fundamentale, o reînnoire care anunță o renaștere artistică deplină, prin eliberarea de vechile convenții. Chiar dacă acești artiști au abordări formale diferite, este important să vedem operele lor din această perioadă dintr-o perspectivă integrată, având în vedere că Tadeusz Kantor a trăit de cealaltă parte a Europei, dincolo de Cortina de Fier, izolat de Occident. Dacă Tajiri și Wagemaker au mai expus împreună și chiar au reprezentat Olanda la Bienala de la Veneția din 1962, Kantor nu a mai fost asociat cu ceilalți doi”, spun organizatorii.
Operele artiștilor Tadeusz Kantor (Polonia), Shinkichi Tajiri (Japonia) și Jaap Wagemaker (Olanda) vor fi reproduse într-un stil modern la expoziția îndrumată de Maria Rus-Bojan la Timișoara. Expoziția se bucură de împrumuturile din colecțiile Artur Trawinski (Portugalia / Polonia) și Matthijs Erdman (Olanda), grație colaborării cu ArtEast Foundation.
Expoziția se deschide vineri, 16 octombrie, de la ora 18.00, la Muzeul de Artă Timișoara. Expoziția este realizată de Fundația Interart TRIADE din Timișoara, în colaborare cu European ArtEast Foundation din Londra și Muzeul de Artă din Timișoara, sub amprenta Asociației Timișoara 2021.
„Colajele din metal, lemn și materiale textile create de Wagemaker evocă rănile bandajate. Tajiri exprimă experiența războiului prin sculpturi de o sexualitate ritualică agresivă. În ceea ce-l privește pe Kantor, pictura sa informală se conectează la ideea de materie ca fundal existențial și teatral general, ca teatru al vieții. Dacă pentru Kantor și Wagemaker, materia devine pictură, Tajiri se raportează la materia spirituală și purificată prin sculptură”, mai spun organizatorii.