Elevii de la „Eliade”, pe meleaguri elene! Proiect despre sănătatea omului și a mediului

elevi eliade grecia (4)
1000x100 (2) mbmr 1000x100

Elevi și profesori ai Colegiului „Mircea Eliade” din Reșița au vizitat Grecia la începutul acestei luni, activitatea făcând parte din proiectul REACT! – Respect the Environment And Cherish Thyself.

Colegiul Național „Mircea Eliade” din Reșița continuă întâlnirile ca partener într-un proiect Erasmus+, finanțat de Uniunea Europeană. Sub denumirea generică – REACT! – Respect the Environment And Cherish Thyself, în perioada 2 -10 martie o delegație formată din elevi și profesori ai colegiului reșițean s-a deplasat în Grecia.

elevi eliade grecia (6)

REACT! – Respect the Environment Cherish Thyself (2020-1-PL01-KA229-082014_2) se desfășoară pe o perioadă de 36 de luni (01.09.2020- 31.08.2023) și este este realizat de către Liceum Ogolnoksztalcace im. Marii Sklodowskiej-Curie, Polonia, având instituții școlare partenere din mai multe țări: Colegiul Național „Mircea Eliade” din Reșița – România, 15 Temmuz Sehitler Anadolu Lisesi – Turcia, Escola Secundária de Rocha Peixoto – Portugalia, Evening High School of Aigaleo – Grecia.

elevi eliade grecia (3)

Tema proiectului e analiza comparativă a problemelor de mediu din țările și zonele școlilor participante, precum și eventualele soluții remediale, fiind un răspuns la problemele întâmpinate și la nevoile exprimate probabil de majoritatea școlilor europene. Motivația proiectului e disponibilitatea puternică de a face față slabei reciclări din școli, a obiceiurilor nesănătoase, a lipsei de entuziasm față de sport, a nivelului ridicat de smog în unele orașe din cauza arderii gunoiului, a problemelor locale cauzate de schimbările climatice (eroziune costieră în Portugalia, dispariția speciilor endemice din cauza defrișărilor în România, penuria de aprovizionare cu apă în Turcia, incendiile forestiere în Grecia și poluarea și eutrofizarea Mării Baltice în Polonia).

Există cinci domenii principale supuse atenției: economisirea energiei și reducerea poluării apei, obiceiuri sănătoase fără dependențe, separare și reciclare, sport și alimente durabile, reducerea emisiilor de gaze. Principalele grupuri-țintă sunt cursanții care pot aparține oricărei grupe de vârstă. Sunt vizați cu precădere copiii de 14-18 ani, dar și adulții, autoritățile locale, instituțiile interesate, școlile publice și private, ONG-urile. Obiectivele vor fi realizate printr-un set de activități, evenimente, micro-proiecte și prin proiectul eTwinning. Se vor realiza prezentări ale elevilor: filme, fotografii, desene, sculpturi, campanii de postere, diferite evenimente. Participanții vor dobândi, de asemenea, cunoștințe despre durabilitatea producției și a consumului de alimente, stilul de viață sănătos, precum și despre Pactul european privind clima și alte reglementări și valori promovate de UE.

elevi eliade grecia (1)

Muzeul TM

Întâlnirile elevilor și profesorilor reuniți Grecia s-au axat pe probleme de sănătate, dependență, observarea mediului. În acest scop au fost organizate o serie de activități: „Jocuri Olimpice Antice” (lucru în echipă privind cercetarea jocurilor, istoria, spiritul lor și ceea ce reprezintă astăzi), „Dieta mediteraneană și superalimente pentru o viață sănătoasă”, activități sportive pentru elevi, vizită la domeniul „Ulei de măsline Melas” (vizită ghidată și prezentare despre agricultura durabilă și sistemele de distribuție a uleiului de măsline), vizitarea Centrului Cultural al Fundației „Stavros Niarchos” ( a fost vizat conceptul de durabilitate a mediului și implementarea acestuia).

Elevii și profesorii din cele cinci țări partenere au vizitate Zona arheologică Epidaur, teatrul antic din Epidaur, Nauplio (prima capitală a Greciei moderne). De mult interes s-au bucurat plimbarea în centrul istoric al Atenei (Grădina Națională-Zappeion Megaron- Stadionul Panathenaic – Templul lui Zeus Olimpian), vizita cu ghid la Muzeul Acropole, Grădina Botanică Diomede (aici a avut loc o cercetare în echipă a elevilor și un atelier organizat în cadrul programelor educaționale ale grădinii), vizită ghidată în Grădina Botanică din Atena dedicată menținerii biodiversității plantelor din Grecia.

elevi eliade grecia (5)

Alte activități s-au desfășurat în cadrul a cinci ateliere: „Dincolo de jocuri”, „Crearea primului poster al Jocurilor Olimpice”, „Pregătirea prânzului internațional la școală” (elevii au înregistrat ingredientele preparatelor, valoarea lor nutrițională, metoda de gătit și au comparat amprenta de carbon cu privire la modul în care sunt gătite în fiecare țară parteneră), „Suntem ceea ce mâncăm” (elevii și-au înregistrat obiceiurile și practicile nutriționale – au discutat asemănările și diferențele), „Dansul ca expresie a identității noastre culturale”.

Elevii înscriși în proiect au luat parte la webinarul „Risipa de alimente” realizat de organizația non-profit „Boroume” (We can) a cărei misiune este de a reduce risipa de alimente și de a lupta împotriva malnutriției în Grecia. Pregătirea celebrului souvlaki grecesc a însemnat pentru participanți experiențe noi, relaxante la care au luat parte cu multă bucurie.

elevi eliade grecia (2)

banatica 1000x100
/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/