Costă enorm, vreo 4 milioane de euro numai Studiul de Fezabilitate, dar e totuși ieftin! În plus, nu poluează și e foarte sigur!
Reabilitarea/modernizarea infrastructurii feroviare Reșița Nord – Timișoara Nord cu extensie Voiteni – Stamora Moravița – frontieră, proiect pentru care a fost semnat, în 1 decembrie 2020, un acord între Consiliile Județene Timiș și Caraș-Severin și primăriile din celor două reședințe de județ, a primit „verde” de la Ministerul Transporturilor, astfel că poate începe realizarea Studiului de Fezabilitate. Numai acesta costă o avere. Astfel, Romeo Dunca le cere consilierilor județeni să aprobe în ședința de joi alocarea unui milion de euro, sumă estimată a fi cota parte a administrației județene în patrulaterul cu CJ Timiș, Primăria Timișoara și Primăria Reșița, pentru realizarea SF-ului fără de care tram-trainul nu poate pleca de la peron.
„Costul final va fi stabilit după finalizarea procedurii de achiziție a serviciilor de realizare a Studiului de Fezabilitate și va fi repartizat în mod corespunzător între parteneri.”, a explicat președintele CJ Caraș-Severin, Romeo Dunca. Practic, fiecare din cei patru parteneri va contribui cu câte 1 milion de euro la realizarea Studiului de Fezabilitate. Potrivit lui Nelu Popa, toate aceste cheltuieli vor fi recuperate prin Programul Național de Redresare și Reziliență, prin Programul Operațional Transport 2021-2027 sau din alte surse de finanțare.
De ce este atât de important acest mijloc de transport pe ruta Reșița-Timișoara cu extensie spre frontiera cu Serbia?! Romeo Dunca spune că analizele economice făcute la nivel de Europa arată că transportul feroviar este mult mai eficient economic decât transportul rutier. „Transportul feroviar utilizează de 11 ori mai puțină energie pe unitate de transport decât cel rutier, costurile privind utilizarea infrastructurii de transport feroviar sunt de 10 ori mai mici decât cele ale transportului rutier, transportul feroviar generează costuri de 36 de ori mai mici pentru compensarea efectelor gazelor cu efect de seră, iar transportul rutier generează de 193 de ori mai multe accidente cu urmări grave decât transportul feroviar.”, a explicat președintele Consiliului Județean Caraș-Severin.
Acest milion de euro reprezintă, practic, prețul primelor bilete plătite de Romeo Dunca, Nelu Popa, Alin Nica și Dominic Fritz, evident din bugetele publice, pentru tram-trainul care va circula cu până la 100 km/h între Reșița și Timișoara, sau trenul cu propulsie pe hidrogen, care va atinge și 160 km/h.