Dublul rol al cantinei din incinta liceului de la Moldova Nouă: loc de servit masa şi atelier pentru învăţământul dual

Elevii LTCD vor porni cu dreptul în anul școlar 2020-2021. Două spații din incinta instituției de învățământ vor fi supuse unor ample lucrări de amenajare, întreg demersul având ca scop, o dată, oferirea de condiții optime pentru ca tinerii să poată servi masa, iar pe de altă parte, școlarii vor avea atelierul mult visat pentru a pune în practică bagajul de cunoștințe dobândit în urma cursurilor unei noi specializări din cadrul învățământului profesional: turismul.

Din toamnă, elevii liceului de la malul Dunării nu vor mai fi nevoiți să servească masa în clase, pe coridoare sau în săli improvizate, aleși locali fiind de acord ca anumite sume de bani să fie destinate amenajării cantinei, acolo unde, în pauze, atât tinerii, cât și cadrele didactice vor avea ocazia inclusiv să socializeze. Cum introducerea turismului în oferta educațională a Liceului Tehnologic „Clisura Dunării” are ca țel deschiderea porților unor servicii de calitate în zona Clisurii Dunării, existența unei cantine unde elevii, viitorii ospătari, lucrători hotelieri sau vânzători în unități alimentare, să pună în practică cunoștințele dobândite era absolut necesară pentru un oraș croit în fidelizarea vizitatorilor.

„Am alocat sumele necesare cantinei liceului, cantina fiind obligatorie din două puncte de vedere. O dată pentru că, până în acest moment, elevii nu aveau unde să servească masa decât pe coridoare, pe afară sau în clasă, iar în al doilea rând, rezolvăm și problema învățământului dual, cantina reprezentând una din obligațiile pe care trebuia să ni le asumăm pentru începerea anului școlar 2020-2021. Această cantină va fi atelierul în care ospătarii și barmanii formați de LTCD vor putea pune în practică cunoștințele dobândite”, a ținut să explice primarul orașului Moldova Nouă, Adrian Torma.

Absolvenții claselor a VIII-a trebuie să aibă în vedere că perioada de studiu în acest caz este de trei ani de zile, cu o pondere semnificativă a pregătirii practice derulate de operatorul economic:

– în primul an, pregătirea practică realizată în atelierele școlii și la operatorul economic reprezintă aproximativ 20% din timpul total alocat programului;

-în al doilea an, aproximativ 60% din timp este alocat pregătirii practice;

– în anul al treilea an, aproximativ 72% din timp este alocat pregătirii practice. Totodată, pe parcursul celor trei ani sunt organizate stagii comasate de practică cu o durată totală de 24 de săptămâni, 5 săptămâni în primul an, 9 săptămâni în anul al doilea și 10 săptămâni în cel de-al treilea an.

Cu privire la avantajele elevilor din învățământul dual, aceștia beneficiază de susținere financiară acordată de la bugetul de stat, prin intermediul Programului Național de protecție socială „Bursa profesională” prin care, fiecare elev, primește suma de 200 de lei. Suplimentar, elevii primesc o bursă de la operatorul economic, cel puțin la nivelul celei acordate din fonduri publice. În plus, tinerii pot beneficia de masă și cazare gratuită în cantinele și internatele școlare (acoperirea acestor cheltuieli se poate asigura din bugetele locale sau de la consiliile județene, prin decizii proprii). În cazul elevilor care frecventează învățământul dual în altă unitate administrativ-teritorială decât cea de domiciliu, decontarea cheltuielilor de transport și facilitățile de cazare, masă gratuită prevăzute anterior se acordă conform prevederilor prezentei legi, indiferent de oferta de educație și formare profesională disponibilă în localitatea de domiciliu.

Valoarea totală a investiției este de 71.604,45 lei, termenul de finalizare fiind de două luni.