Drumurile naţionale din Caraş-Severin, deszăpezite de o firmă suspectă din Sălaj! Legături cu un grup infracţional organizat?

Două firme din Sălaj şi una din Mehedinţi au semnat ieri, cu DRDP Timişoara, contractele de deszăpezire a drumurilor naţionale şi a celui european din Caraş-Severin, pentru această iarnă.

Direcția Regională de Drumuri și Poduri Timișoara a finalizat ieri, 19 octombrie, procedurile de semnare a contractelor subsecvente, parte componentă a Acordurilor cadru, pentru întreţinerea curentă pe timpul iernii 2017-2018.

„La nivelul DRDP Timișoara, există contracte pentru toate drumurile naționale aflate în administrare, precum și pentru loturile de autostradă“, ne-a informat, printr-un comunicat de presă remis redacţiei, directorul general regional Cristian Ilie Ispravnic.

Situația contractelor este următoarea: Ø  Lotul 1, SDN Arad – SC DIFERIT SRL – valoare contract: 2.231.918,90 lei; Ø  Lotul 2, SDN Caransebeș – Asocierea SC RIPOSTA TRANS SRL & SC ATHOS COM SRL – 2.241.417,36 lei; Ø  Lotul 3, SDN Deva – Asocierea SC GIGA RENA SRL & SC INSTAL ROS SRL –2.128.478,03 lei; Ø  Lotul 4, SDN Orșova – SC ROUTE CENTER CONSTRUCT SRL – 2.716.028,51 lei; Ø  Lotul 5, SDN Timișoara  – Asocierea SC ATHOS COM SRL & SC RIPOSTA TRANS SRL – 2.839.751,74 lei; Ø  Lotul 6, A1 Cunța – Ilia – SC DIFERIT SRL – 1.850.603,08 lei; Ø  Lotul 7, A1 Ilia – Remetea Mare – SC TREDECO HOLDING SRL – 2.299.067,62 lei; Ø  Lotul 8, A1 Remetea Mare – Nădlac – SC TREDECO HOLDING SRL – 2.045.837,05 lei.

Acuzaţii de constituire a unui grup infracțional organizat

Drumurile din Caraş-Severin aflate în administrarea DRDP Timişoara însumează 556,7 km, din care aproximativ 300 km aparţin de Secţia Drumuri Naţionale Orşova, iar diferenţa, de SDN Caransebeş. De deszăpezirea drumurile naţionale şi a celui european din judeţul nostru se vor ocupa, aşadar, Asocierea SC RIPOSTA TRANS SRL Nușfalău, Sălaj & SC ATHOS COM SRL Crișeni, Sălaj, respectiv SC ROUTE CENTER CONSTRUCT SRL din Drobeta-Turnu Severin, Mehedinţi.

Societăţile comerciale sălăjene Riposta Trans SRL şi Athos Com SRL, în asociere, au mai câştigat licitaţii asemănătoare şi pentru deszăpezirea drumurilor din alte judeţe îndepărtate. Bunăoară, în 2016, această asociere de firme a obţinut contractul pe o durată de patru ani şi pentru drumurile naţionale din judeţul Buzău. Potrivit ziarului opiniabuzau.ro, Riposta Trans este o firmă din județul Sălaj controlată de familia unui fost consilier județean PSD și fost candidat la Senatul României în 2012, din partea PP-DD, Gavril Biriș, acuzat în 2014 de constituire a unui grup infracțional organizat, spălare de bani, delapidare și evaziune fiscală, alături de alți afaceriști sălăjeni și un fost polițist din Satu Mare care coordona activitatea unor firme-fantomă cu ajutorul cărora oamenii de afaceri din Sălaj au prejudiciat bugetul de stat cu 5 milioane euro“.

Comportament de tip fantomă, activităţi economice fictive

Potrivit organelor de anchetă, citate de opiniabuzau.ro, precum şi de gazetadecluj.ro, totul a pornit de la un control al organelor fiscale desfășurat în 2012, la o firmă care aparține unuia dintre li­derii presupusei grupări infracționale, și o sesizare către DIICOT. Procurorii au stabilit că, începând cu anul 2010, au funcționat mai multe societăți ce aveau un comportament tip fantomă, acestea fiind folosite de către alte societăți pentru a regla activitatea contabilă în vederea evitării bugetului de stat, sumele de bani obținute în urmă activităților de evaziune fiscală și delapidare intrând în posesia administratorilor societăților beneficiare care controlau și societățile „fantomă”.

O caracteristică a grupului infracțional organizat ar fi fost racolarea persoanelor fără adăpost, a unor persoane cu o stare materială precară, care, în schimbul unor sume modice de 100 sau 200 de lei, erau de acord să devină administratori ai acestor societăți comerciale „fantomă”. Unii dintre aceștia, după efectuarea controalelor de către organele fiscale, au fost sancționați fără să aibă cunoștință însă despre fraudele fiscale desfășurate cu ajutorul acestor societăți de către liderii grupării de crimă organizată. Astfel, aceste persoane, susţin procurorii, erau transportate de către liderii grupării în municipiul Zalău, respectiv la notarul public, la Oficiul Registrului Comerțului, la diferite unități bancare, unde semnau actele de cesiune, de deschidere de conturi, ulterior actele societății fiind preluate de către membrii grupării, inclusiv cardurile bancare și codurile PIN aferente.

De asemenea, aceste persoane fără adăpost erau puse să semneze chitanțe și facturi fiscale în alb, contracte de prestări servicii, contracte de vânzare-cumpărare, împuterniciri, acestea fiind folosite ulterior pentru desfășurarea unor activități economice fictive, ­res­pectiv achiziționarea de bunuri, prestări servicii sau vânzarea unor bunuri. Pentru loialitatea cu care conducea fictiv șase astfel de firme fantomă, un bucureștean ar fi fost cadorisit de către afaceriștii sălăjeni cu un bolid BMW X6, în valoare de aproximativ 60.000 de euro.