O inedită expoziție de promovare a portului popular românesc, a bucătăriei tradiționale și turismului din țara noastră a avut loc, timp de două zile, la sediul Parlamentului European de la Bruxelles.
Cei care au vizitat standurile românești au putut gusta o serie de produse gastronomice tradiționale precum mierea de albine cu nucă, cremă de nuci, dulcețuri, cozonac, pâine pe vatră, produse din carne de porc, dar și din vinuri de colecție sau bere „handmade” fabricată cu apă de munte de pe Semenic, după rețetele moștenite de la bunici. Nu au lipsit ofertele din partea reprezentanților hotelierilor și ai patronatelor din turism, în condițiile în care mulți dintre cei care au gustat din bucatele tradiționale s-au arătat interesați să viziteze România.
Cei prezenți la eveniment au mai putut asista la demonstrații de încondeiere a ouălor sau au putut admira împletituri diverse, cum ar fi coșuri sau biciclete din răchită.
Intitulat „Rolul produselor tradiționale meșteșugărești și a industriei hoteliere în dezvoltarea turismului”, evenimentul, organizat de europarlamentarul S&D Maria Grapini, a reunit 31 de expozanți din toate zonele țării, un stand special fiind dedicat Timișoarei — Capitală Culturală Europeană în 2021.
„Chiar dacă suntem la belgieni acasă, știm cu toții că ei creează niște beri absolut spectaculoase, sunt convinsă că avem cu ce să ne mândrim și noi”, a spus, la rândul său, Magda Șandru, producător de bere „handmade”, una dintre „vedetele” expoziției. „Este o bere artizanală, și blondă și brună, care are un proces de fabricație foarte interesant și care a pornit de la pasiunea soțului meu de a bea o bere sănătoasă. În primul rând a făcut-o pentru el, dar cerința prietenilor a fost din ce în ce mai mare. Procesul de fermentație este de 30 de zile, hameiul este din Belgia și din Germania, de la marii producători. Ingredientul este apa pură de izvor luată de pe Muntele Semenic și, bineînțeles, foarte multă pasiune. Avem cereri deja pentru export, sperăm să putem accesa și fonduri europene pentru a ne putea dezvolta capacitatea de producție”, a arătat aceasta, care este și proprietar de pensiune în județul Caraș-Severin. Este vorba despre berea Sara, care a devenit deja un cunoscut brand local în Banat.
„Am avut cramele din Iași, Banat, Oltenia, zona de sud, producători de produse alimentare tradiționale românești — de la telemeaua de Târgu Mureș până la salamul de Sibiu și alte produse specifice, dar și o premieră — bere făcută acasă — manufacturier. De asemenea, au fost expuse produse naturiste din zona Galațiului, îmbrăcăminte tricotată și frumoasele ii din toate zonele, dar și bijuterii speciale confecționate din argint cu pietre prețioase așezate pe panglici cu modele populare. Am făcut cu toții un efort, dar cred că este o realizare, mai ales că a fost o acțiune complexă. Odată cu dezvoltarea produselor autentice românești realizăm două lucruri — promovăm țara și, în același timp, creăm locuri de muncă”, a declarat Maria Grapini.
Expoziția a fost deschisă de ambasadoarea Luminița Odobescu, reprezentant permanent al României la Uniunea Europeană, care și-a exprimat bucuria față de faptul că tradițiile românești vin din nou la Bruxelles, parte a patrimoniului național.
„Ne bucurăm că putem promova și arăta colegilor noștri de la Bruxelles cât de bogată este România. Este o inițiativă bine-venită, mai ales într-o lume în care trebuie să arătăm că suntem europeni și că suntem români, prezenți aici, la Bruxelles, cu ceea ce avem noi mai bun”, a arătat Luminița Odobescu.
Valoarea adăugată a Uniunii Europene se bazează în special pe luarea în considerare a bogăției și diversității culturale a statelor membre și este meritul artizanilor români de a contribui în mod esențial la armonia și frumusețea acestui mozaic cultural, a arătat, la rândul său, Cosmin Boiangiu, reprezentant permanent adjunct. „Creațiile de artă populară oferă valori impresionante în toate genurile de obiecte, de multe ori unicate ale tezaurului culturii noastre populare. Meșteșugurile artistice sunt domeniul cel mai expresiv al culturii noastre tradiționale. Arta populară a României își are rădăcinile în trecutul îndepărtat al zonei noastre, fiind situată la intersecția marilor civilizații istorice. (…) Trebuie să ne amintim mereu că România modernă pornește de la tradiție”, a afirmat Boiangiu.
Un invitat special al evenimentului a fost Michel D’Hoop, realizator tv, care se declară îndrăgostit de România și care, de altfel, vorbește foarte bine limba română. „Admir România, am descoperit-o pas cu pas, de la 1972. Și, ca belgian sută la sută, eu consider — și sunt foarte obiectiv — că țara voastră are o bogăție nemaipomenită, excepțională, care este prea puțin cunoscută în străinătate. Am descoperit și tradițiile românești în diferite festivaluri sau acasă la țărani și ciobani. Am fost și la târgul de fete de la Găina, unde am descoperit că sunt singurul străin. Merită să fie cunoscut”, a mărturisit el.
Evenimentul a reunit tot ce înseamnă comerțul și turismul de calitate din România, consideră Liviu Hopârtean, președintele Casei de Cultură Belgo-Română ARTHIS. „Și mă refer la vinurile și bucatele tradiționale care i-au întâmpinat pe toți cei din Parlamentul European. Diaspora românească, în ciuda a tot ce se spune peste tot, nu și-a uitat niciodată tradițiile și încearcă prin orice mijloc să promoveze și turismul, dar mai ales tradițiile, tot ce înseamnă meșteșugul românesc, tot ce înseamnă lucruri cu care fiecare am venit de acasă. Acest lucru l-am susținut și în Parlamentul European. (…) Diaspora poate să aibă un rol esențial în aceste demersuri, pentru că poate fi nu doar un partener, dar și un vector de investiție”, a arătat acesta.
Cei care au asistat la încondeiatul ouălor au aflat de la expozantele din Bucovina că acest meșteșug necesită multă răbdare, imaginație, pentru că fiecare model este unic, iar culorile sunt inspirate din natură, roșu reprezentând „sângele Domnului Isus Hristos”.
Inițiativa conceperii unor rețete originale pentru produsele de îngrijire corporală a pornit de la dorința protejării pielii împotriva factorilor chimici generați de poluare, multe dintre acestea având denumiri inspirate din Egiptul Antic — leagănul cosmeticii mondiale, a explicat Adalciza Matulea, producător din Galați.
„Fiica mea a conceput rețetele, ea le prepară, eu o ajut și selecția îi aparține din cele mai valoroase și noi ingrediente active cu efecte deosebite asupra pielii. Important este că ele sunt generatoare și de sănătate, pentru că nu introduc prin porii pielii niciun miligram de substanță chimică ce poate dăuna foarte mult în timp și problema noxelor este cunoscută pretutindeni în lume. Acesta a fost motivul de bază pentru care ne-am apucat de această activitate, întâi am dorit să realizăm pentru noi, ulterior am înființat o mică afacere de familie și considerăm că oferim un strop de bucurie oamenilor fără să le afectăm sănătatea. Unele creme rezolvă pigmenții, pistruii și chiar cicatricile”, a detaliat aceasta.
Sortimentele de vin, care au fost degustate la Parlamentul European, în cadrul expoziției, au provenit din crame care au primit medalii internaționale, a precizat Lucia Pîrvu, director VinVest.
„Participarea la acest eveniment este benefică, pentru că vinul — segmentul cu care am venit — este cel care nu lipsește niciodată din viața noastră. Și am avut această șansă de a prezenta în cadrul acestui târg trei crame din partea de Vest a țării (Recaș, Aramic și Crama Domeniile Sara), toate cu vinuri autohtone, fie vinuri internaționale, dar și cupaje de vinuri. O altă cramă prezentă aici a fost Crama Hermeziu, de lângă Iași. Am avut vinuri albe, roze, soiuri internaționale. (…) Avem vinuri de calitate extraordinară, avem producători buni, care au replantat prin programele de reconversie-restructurare din 2009 — 2013. (…) Ne simțim sprijiniți la Bruxelles și s-a auzit de noi încă o dată aici”, a subliniat Lucia Pîrvu.
Creațiile unicat croșetate, bijuterii cu model popular sau omuleți de zăpadă handmade, confecționate la Fundația „Împreună” din Galați, au fost alte atracții ale expoziției. „Noi am descoperit o mare minune — că de fapt noi facem o terapie lucrând. Croșetatul îndepărtează stresul și menține mintea limpede. Bijuteriile sunt și cu modele populare și fashion. Avem și clopoței și steluțe pentru pomul de iarnă, croșetate cu fir strălucitor, iar pălăriile noastre au fost foarte apreciate aici”, a precizat Tudosia Isofache, reprezentant al fundației.
Stațiunea montană Sinaia a fost promovată la Parlamentul European de Marian Schwartz, directorul unui hotel de patru stele, aflat în centrul orașului, renovat cu fonduri europene. „Belgienii au aflat și că hotelul are un centru SPA modern, cu săli de conferințe și o cramă ultramodernă, cu muzică populară și vinuri dintre cele mai bune. Am schimbat coordonate cu vizitatori din Belgia și cu agenții de turism, sperăm ca anul viitor să avem roadele acestui minunat eveniment”, a arătat el.
Expoziția a fost precedată de o conferință deschisă de comisarul european pentru politici regionale, Corina Crețu, la care au participat europarlamentari, reprezentanți ai Comisiei Europene, Parlamentului European și specialiști.