Silviu Hurduzeu, un nume cunoscut deja în mediul public al județului Caraș-Severin prin prisma funcțiilor ocupate, împlinește un an de când se află la cârma Consiliului Județean. Cum au fost primele 12 luni pentru caransebeșeanul Hurduzeu, ne spune chiar el într-un interviu în exclusivitate pentru Express de Banat.
Aveți senzația că faceți administrație pură, fără indicații politice?
Sigur. Evident. Dar până la urmă, câștigarea Consiliului Județean de către PSD și apoi câștigarea președinției CJ de către mine a fost în urma unei campanii electorale și a unui program pe care noi l-am avut în acea campanie și, bineînțeles, am promis oamenilor anumite lucruri. Și eu, și colegii mei din PSD, cei care, alături de colegii din PMP constituie majoritatea în CJ, ne ținem de acele promisiuni pe care le-am făcut în campania electorală.
Se spunea, până de curând, că premierul Grindeanu este marioneta lui Dragnea. Dumneavoastră sunteți executantul lui Mocioalcă?
Nu. Relația mea cu Ion Mocioalcă este atât de veche, încât nu am cum să reacționez la o astfel de întrebare. De-a lungul timpului s-au pus întrebări de genul acesta. Eu totuși vreau să vă reamintesc că am fost prefect al județului Caraș-Severin. Relația cu Ion Mocioalcă o aveam și înainte de a fi prefect, am avut-o și în timp ce am fost prefect, o am și acum și nu cred că cineva a putut să îmi aducă vreo acuză în timpul mandatului meu de prefect. Nu sunt marioneta nimănui, nici măcar a lui Ion Mocioalcă, dar evident că sunt momente când mă consult cu Ion Mocioalcă și datorită relației foarte vechi pe care o avem. Pe considerente și pe teme pe care noi le-am discutat în campania electorală și pe care dorim să le implementăm la nivelul Consiliului Județean, bineînțeles că ne sfătuim.
Credeți că veți scăpa de presiunea care se pune pe dumneavoastră în privința drumurilor județene? Dacă da, cum?
Nu e doar pe mine presiunea, dar normal că președintele Consiliului Județean răspunde de tot. Vom scăpa în momentul în care vom reuși să reabilităm sau să modernizăm drumurile județene. Am spus-o de fiecare dată: din păcate, asta este o realitate tristă a județului nostru, un județ foarte mare, cu o întindere mare de drumuri județene, mare parte dintre ele, 75-80% în stare proastă și foarte proastă. Indiferent de cine ar fi la conducerea Consiliului Județean, reparațiile și modernizările de drumuri se fac doar pe bani, nu pe altceva. E adevărat că banii pot proveni din mai multe surse: aici discutăm despre bugetul local, care este limitat și știm cu toții că nu județul Caraș-Severin nu are un buget foarte mare, așa că din acești bani pe care îi are Consiliul Județean suntem limitați la a face doar reparații. Și nici acelea la toate drumurile, din păcate. Modernizările de drumuri județene vom încerca și sunt în curs astfel de proiecte, fie că e vorba despre Compania Națională de Investiții, fie proiectele pe care le vom depune pe POR (n.r. Programul Operațional Regional), pe PNDL (n.r. Programul Naţional de Dezvoltare Locală) am propus și sperăm ca Guvernul să definitiveze lista cu investiții, fie pe SUERD (n.r. Strategia UE pentru Regiunea Dunării). Încercăm, pe orice axă de finanțare, să atragem bani pentru a moderniza drumurile județene în Caraș-Severin.
Cum apreciați că se mișcă lucrurile în ceea ce privește modernizarea drumurilor?
Din păcate, nu s-au făcut lucruri extraordinare la nivelul drumurilor județene. Avem, în acest moment, câteva drumuri în reparații și, de asemenea, este lansată o procedură pentru 4 loturi unde vorbim de drumuri județene și în intravilanul unor localități, și de porțiuni de drumuri județene. Știu că Direcția de Drumuri a trimis solicitarea la SEAP, pentru a fi publicată pe SEAP licitația pentru cele 4 loturi. Cât de repede va fi publicată și vor începe procedurile pentru atribuirea câștigătorului pentru a realiza aceste lucrări, cu singura observație că nu în acel moment, chiar dacă la nivelul Direcției de Drumuri se va stabili un câștigător, pentru că aceeași procedură am avut-o și anul trecut și ofertele nu au fost concludente din punct de vedere tehnic. Deci banii au existat și anul trecut și pentru că ofertele constructorilor nu au fost în regulă din punct de vedere tehnic, nu a fost desemnat niciun câștigător. Ca urmare, am reluat în acest moment procedura. Chiar dacă vor fi desemnați câștigători pe toate cele 4 loturi, există posibilitatea de a contesta. Și această posibilitate legală va prelungi termenele de semnare a ordinului de începere a lucrărilor.
A fi fost coleg cu premierul este o oportunitate, dar poate fi și o stare care generează multe așteptări pentru Caraș-Severin. Cum credeți că puteți profita de relația cu Sorin Grindeanu?
Premierul a fost în Caraș-Severin, știe realitățile de aici, pentru că e născut aici în județ. Am depus proiecte pentru a fi finanțate prin PNDL. Sper ca aceste proiecte, atât ale Consiliului Județean, cât și ale administrațiilor publice locale, să primească finanțare. Nu cred că neapărat relația mea cu Sorin Grindeanu ar trebui să constituie un avantaj, ci eu aș vedea puțin altfel lucrurile. Aș vrea ca prim-ministrul, lăsând la o parte și relația cu președintele Consiliului Județean, de foști colegi, poate lăsând la o parte și faptul că s-a născut în Caraș-Severin, deși fiecare ne iubim locurile natale, să aleagă, atunci când se vor face anumite investiții, acele unități administrativ-teritoriale, fie că vorbim de județe, municipii, orașe sau comune, care au nevoie efectiv de acea finanțare.
Între Caransebeș și Reșița a fost mereu o relație tensionată. Cum ați putea pune capăt rivalității dintre cele două municipii?
Nu am mai văzut în ultima perioadă că există o rivalitate între Reșița și Caransebeș. Și până la urmă, fiecare localitate are istoricul ei, activitatea ei. N-aș vedea de ce ar trebui să fie neapărat o competiție, lăsând la o parte acel diferend care a existat între cele două administrații. Acum administrațiile nu mai sunt conduse de cei doi foști primari. În rest am văzut doar în presă articole că iar e cineva din Caransebeș la conducere la nu știu ce direcție sau la Prefectură sau la Consiliul Județean. Mie nu mi se par în regulă aceste lucruri. Până la urmă, e un drept al fiecărui cetățean de a alege și de a fi ales. La alegerile locale e o singură condiție: să ai domiciliul acolo unde candidezi. Președintele Consiliului Județean poate fi din Reșița, Caransebeș sau chiar din cel mai mic sat din Caraș-Severin. Nu scrie niciunde că președintele, prefectul sau vreun șef de deconcentrate trebuie să fie dintr-o anume localitate. Competența și pregătirea contează.
Ați fost acuzat că ați favoriza Caransebeșul în detrimentul altei localități sau pe unii oameni de acolo, dumneavoastră fiind caransebeșean?
Niciodată, dar nici nu văd cum aș fi putut face asta. Din contră, am fost acuzat la prima rectificare de buget, cea de anul trecut, că nu am dat bani la spitalul de la Caransebeș. Au fost astfel de acuzații, Consiliul Județean având un spital în subordine, Spitalul Județean de Urgență din Reșița. Și atunci am avut o discuție cu primarul din Caransebeș în care dânsul îmi explica că la spitalul de acolo vin cetățeni din toată zona. Evident că și la spitalul din Reșița vin pacienți din tot județul. Dar așa e legislația în momentul actual, le avem în subordine și trebuie să le finanțăm. Pe de altă parte, la împărțirea bugetului, Caransebeșul a primit bani pentru a plăti arieratele pe care le avea la Spitalul Municipal. Lăsând la o parte orice, sunt născut în Caransebeș, trăiesc în Caransebeș, evident că îmi iubesc orașul natal, la fel cum iubesc și județul în care m-am născut.
Cum a reacționat Ion Mocioalcă în urma strângerilor de mână cu liberalii?
Să nu credeți că dacă eu mă întâlnesc cu Felix Borcean sau cu Adi Torma sau cu Brian Filimon, asta înseamnă că se întâmplă nu știu ce lucruri extraordinare. Suntem oameni de aceeași generație și nu văd de ce nu am putea discuta civilizat și să avem proiecte comune, dacă acele proiecte sunt pentru binele cetățeanului. Nu se supără nimeni din PSD că în echipa de fotbal a județului au fost și primari liberali și că eu am mers la rugă la Măureni. Ca să fiu foarte clar, nu voi pleca la PNL. Indiferent de relația mea cu primarii PNL, nu mă vor convinge să trec la PNL și nu au încercat vreodată. Eu sunt membru de partid din 1996, la PSD. Și eu cred că cea mai importantă calitate pe care o are un om care face politică este cea de membru de partid. Nu funcții politice, nici funcții administrative. Nu trebuie ca Silviu Hurduzeu să fie veșnic reprezentantul Partidului Social Democrat în Consiliul Județean. Dar nu mă veți vedea la un alt partid.
Unde se face diferența dintre politică și administrație? Aveți libertatea de a decide singur?
Anumite inițiative ale președintelui Consiliului Județean, cele care se materializează în proiecte de hotărâri și apoi devin hotărâri au nevoie de o majoritate pentru a trece. Bineînțeles că în acel moment există discuții cu colegii mei, cei care constituie majoritatea, pentru ca votul pe acele proiecte să fie majoritar pentru a trece acele proiecte de hotărâre. Dar, ca să nu existe dubii, niciun proiect de hotărâre pe care eu, în calitate de președinte al CJ, am dorit să îl inițiez și l-am inițiat, nu a avut, din partea colegilor mei de la PSD, vreo opoziție. Le-am explicat de ce e nevoie și au votat de fiecare dată proiectele inițiate de mine. Dar există, și o consider normală această relație, pentru că vă spuneam de ceea ce am promis noi oamenilor în campanie. Și suntem cu toții responsabili. Eu și colegii mei din PSD care sunt în Consiliul Județean, președintele partidului, pentru că a mers în campanie, a fost primul pe listă la Consiliul Județean, parlamentarii partidului, pentru că și ei au fost în campanie. Cu toții suntem responsabili de promisiunile pe care le-am făcut.
Care ar fi principala dumneavoastră realizare în acest prim an de mandat?
N-aș putea vorbi despre una singură, pentru că au fost mai multe. Din păcate, mandatul a început cu o problemă destul de gravă care încă grevează buna activitate a Consiliului Județean. Este vorba de acea imputație de bani de la Ministerul Dezvoltării care și în acest moment este pe bugetul Consiliului Județean și banii care ne sunt blocați ar fi putut fi folosiți pentru multe lucruri în județ. Dar trecând peste această problemă, cred că principala realizare va fi finalizarea proiectului cu Centrul Integrat de Management al Deșeurilor, suntem în fază finală, am solicitat la nivelul comisiei care implementează acest proiect ca în termen cât mai scurt să stabilim o dată de recepție pentru finalizarea lucrărilor. Din fericire, avem desemnat un operator, cel care a câștigat licitația pentru a opera centrul de la Lupac și stațiile de transfer. Nu avem operator pentru colectarea gunoiului, dar din moment ce noi vom stabili o dată de recepție, operatorul poate intra în centrul de la Lupac și are la dispoziție 90 de zile de mobilizare. Eu sper ca acea perioadă să fie mai scurtă și apoi să putem duce gunoiul la Lupac. Modificarea organigramei la nivelul Consiliului Județean, proiectele depuse de Consiliul Județean, cele pe PNDL. În momentul în care vor fi publicate aceste investiții, chiar le voi considera o foarte mare realizare pentru Consiliul Județean, pentru că am depus mai multe drumuri pentru a obține finanțare. Dacă erau deja publicate lucrările acceptate la finanțare, cu siguranță aș fi considerat-o pe aceea ca cea mai mare realizare. Sunt 5 drumuri noi, votate în cadrul Consiliului Județean. Dacă am obține finanțare pentru toate acestea, și am primit asigurări la nivelul Ministerului Dezvoltării că vom primi finanțare. Acele finanțări vor rezolva în parte această problemă stringentă a județului legată de drumuri.
Care ar fi cel mai mare minus din activitatea dumneavoastră în acest prim an?
Că nu am reușit, până în acest moment, să deblocăm acele conturi ale instituției. Și încă o chestiune care m-a nemulțumit este că anul trecut nu am reușit să cheltuim banii pe care i-am avut prevăzuți pentru drumurile județene. Este vorba despre 70 de miliarde și mai erau 30 de miliarde primite de la Guvern pentru calamități. Încercăm ca acești bani să îi cheltuim în acest an. Și acești bani ar însemna ceva pentru drumurile din Caraș-Severin.