Asociația Bastion, organizatoarea Zilelor Maghiare din Timișoara, împreună cu Velocitas organizează prima ediție a unui tur ciclist „Bartok Bela” pe ruta Timișoara-Szeged. Evenimentul vrea să promoveze ideea refacerii podului peste Mureș, între Cenad și Apátfalva, care odinioară a fost folosit ca punct de trecere a frontierei între România și Ungaria.
Turul ciclist va promova, de asemenea, și construcția pistei de biciclete de la Timișoara până la vama Cenad, de unde ungurii au deja drumuri pentru bicicliști spre Mako și Szeged.
„Este prima ediție a turului ciclist «Bartok Bela» din care vrem să facem un eveniment de tradiție. Pe lângă plăcerea de a pedala, participanții vor avea parte de programe culturale și gastronomice la Timișoara, Sânnicolau Mare – orașul în cate s-a născut compozitorul Bartok Bela – și Szeged. De asemenea, dorim să atragem atenția asupra importanței refacerii podului între Cenad și Apátfalva, ca punct de trecere a frontierei între cele două țări. Prin acesta vrem să aducem mai aproape cele două comunități. A existat cândva un pod, care a fost demolat de mulți ani.”, a declarat Kasa Zsolt, organizatorul turului ciclist.
Turul ciclist Timișoara-Szeged va avea loc în perioada 18-19 iunie, el fiind deschis atât profesioniștilor, cât și amatorilor. Înscrierile se pot face pe site-ul raceday.ro al clubului de ciclism Velocitas. Nu există taxă de participare, iar pentru înnoptarea la Szeged, organizatorii caută soluții de cazare în cămine.
De la Timișoara la Sânnicolau Mare este traseu fix. La plecare, trecerea în Ungaria se face pe la frontiera Triplex Confinium, iar întoarcerea se va face pe la Cenad-Apátfalva, peste Mureș, cu ajutorul unui ponton plutitor. Un pod ar scurta drumul dintre Timişoara şi Szeged cu aproximativ 60 de kilometri.
Podul de cale ferată peste Mureș a fost inaugurat la 15 noiembrie 1857 şi făcea legătura între Timişoara şi Szeged. Acesta a fost dinamitat la sfârșitul Primului Război Mondial, ca urmare a deciziei de la Trianon care a împărţit podul între România și Ungaria. Ideea legăturii feroviare a revenit după apariţia Euroregiunii DKMT, dar nu s-au realizat pași importanți în realizarea podului. Calea ferată ar scurta drumul dintre Timişoara şi Szeged cu aproximativ 60 de kilometri, pentru că actuala linie ferată ocoleşte prin Arad şi intră în Ungaria pe la Curtici.