COVID-19, de la diagnostic în statistici: un drum anevoios, presărat cu multe telefoane! „Suntem dezinformați și noi, și oamenii care ar trebui să ne informeze”

untitled design set 970x90 px

O tânără din Timișoara a fost nevoită să treacă printr-o experiență la care nu se aștepta după ce a fost diagnosticată cu COVID-19. Ionela Cristina nici nu a mai avut timp să își bată capul cu boala pentru că a fost nevoită să butoneze telefonul în speranța că va afla care este procedura și cum poate fi inclusă în statistica românilor care au contactat SARS-Cov-2. Colac peste pupăză, întâmplarea a avut loc duminica, iar acest lucru a îngreunat situația.

„Sunt foarte supărată și nu pentru faptul că am fost confirmată cu COVID, ci din cauza procedurii” – își începe povestea tânara. Totul a început în 22 iulie când Ionela, împreună cu soțul ei, s-au testat din proprie inițiativă pentru că au prezentat ușoare simptome de viroză. După confirmarea rezultatului pozitiv, în ambele cazuri, a dat un prim telefon. La capătul de fir – medicul de familie.

„Medicul de familie m-a direcționat spre Serviciul de Ambulanță 112, deși am specificat că noi ne simțim bine. Am avut simptome ușoare cu câteva zile înainte: oboseală, lipsă de gust și miros, dar care au dispărut în aproximativ patru zile. Cei de la Ambulanță mi-au spus că nu mă pot ajuta decât dacă mă simt rău și doresc internare. Apoi doamna m-a îndrumat să îmi sun medicul de familie pentru că el ar trebui să anunțe DSP-ul. I-am spus că deja l-am sunat și sfatul ei a fost să anunț eu personal DSP-ul”, a scris tânăra pe Facebook.

Următorul apel a fost un exercițiu de răbdare, povestește Ionela. „Doamna de la Direcția de Sănătate Publică Timiș îi transmitea unei colege ce îi spuneam eu, întrebând-o ce să facă, să mă creadă sau să nu mă creadă că am COVID. O auzeam și pe cealaltă doamnă care se întreba: <<da de ce zice ea că are COVID? de unde știe?>>. Am fost pasată acelei doamne căreia i-am detaliat povestea cu răbdare. M-a rugat să sun luni pentru că e duminică, ele sunt singure și nu au parola de la calculator”, a explicat Ionela.

A sunat și la Inspectoratul pentru Situații de Urgență

„Aici, o altă doamnă supărată, probabil că o deranjez duminica. <<Ce doriți? Și ce să vă fac eu? Ce trebuie să fac eu?>>. I-am explicat că sun de dimineață și nimeni nu mă ajută cu nimic și dacă poate măcar să mă înregistreze ca și caz confirmat. Mi-a luat datele și mi-a zis că pentru alte informații trebuie să sun la DSP și să le scriu și lor. Între timp am fost sunată de doamna de la Ambulanță, foarte drăgută, care mi-a spus că va trimite totuși un echipaj să se asigure că suntem bine. Am trimis un e-mail cu datele mele și ale soțului meu la Direcția de Sănătate Publică pentru că la numărul indicat de ISU nu a răspuns nimeni”, a mai povestit tânăra.

Ajunși la fața locului, cei de la Ambulanță le-au luat temperatura și le-au măsurat gradul de oxigenare. Cei doi soți au hotărât să refuze spitalizarea și au rămas în izolare la domiciliu.

publicitate ziar expresb 1000x100

„Am fost sunati de cineva de la DSP Timiș în baza e-mailului trimis de mine. Ni s-au pus diverse întrebări și apoi am întrebat și eu, care este procedura? Aparent, pentru că am refuzat spitalizarea suntem din nou pe cont propriu. Următoarele teste nu ne sunt asigurate și trebuie făcute în privat. Problema este, cum Doamne iartă-mă ieșim din casă să ne testăm? Doamna m-a asigurat că este legal, că după 14 zile pot ieși fără probleme din casă și mă pot testa. Am fost resunată la ora 16.30 de un domn de la DSP care mi-a explicat că retestarea nu se face pe cont propriu cum mi s-a spus inițial. Procedura este să suni la 112 și să soliciți retestarea acasă. Un echipaj va veni să îți ia probe”, a povestit Ionela Cristina.

Legea, scăpată din vedere

Tânara a întâmpinat o altă problemă. Medicul de familie i-a cerut cardurile de sănătate, asta deși legea nu prevede obligativitatea prezentării acestora în timpul pandemiei. Cu toate că i-a explicat acest lucru, medicul a insistat să le trimită.

„Am sunat atunci la relații cu publicul, la instituția de sănătate de care aparținem să întreb ce pot face în situația dată. Norocul meu a fost că acolo am dat peste un consilier juridic care m-a asigurat că o să îl contacteze pe medic, care m-a anunțat ulterior, printr-un mesaj că a rezolvat și mi-a <<mulțumit>> că i-am făcut sesizare. După aceea nu mi-a mai răspuns nici la telefon, nici la mesaj. Sunt bulversată, șocată, dezgustată și nu, nu pentru că am luat virusul, ci pentru ceea ce urmează. Înțeleg că suntem într-o situație de criză, că suntem cu toții stresați și obosiți, dar haideți să nu ne facem viața mai grea unii altora”, a mai scris tânăra.

După ce a pierdut numărul de apeluri telefonice pe care le-a dat și pe care le-a primit, Ionela a tras o concluzie: „Intenția mea e să subliniez că încă suntem dezinformați și noi și oamenii care ar trebui să ne informeze și că trebuie să contribuim cu toții, să punem pe picioare un sistem eficient spre folosul tuturor până la urmă”.


/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/