Contextul coronavirus: digitalizarea învățământului superior de acum, ,,universitatea digitală a viitorului”. Cum speculează UVT situația de criză și ce părți bune vede în ea

Adaptarea la situațiile de criză cere  măsuri noi, de implementare rapidă, care să nu împiedice unele activități și bunul lor mers. La fel și în cazul activității didactice. Faptul că universitățile au decis să se mute pentru o perioadă în mediul online le-a deschis perspectivele spre modernizare, care să se extindă în întregul circuit al universităților din România. Universitatea de Vest din Timișoara îmbrățișează această posibilitate.

Universitatea de Vest din Timișoara își propune să se implice în formarea unei baze de resurse tehnice și programatic dedicate procesului educațional la nivel național. Faptul că există o multitudine de instrumente complexe, dedicate învățării și structurării eficiente a proceselor didactice, cum ar fi platformele oferite de Google, acum sunt în prim-plan instrumentele de interacțiune online (sisteme de videoconferință, sisteme de tip sondaj online, dar și facilități de comunicare și interacțiune scrisă).

„Devenită importantă pentru desfășurarea la distanță a activităților didactice, mai ales în timpul unei crize precum este cea declanșată de propagarea coronavirusului, infrastructura online cuprinde platforme de e-learning disponibile de mai mulți ani în UVT pentru cadrele didactice și pentru studenți, în toate zonele și funcționalitățile structurii noastre universitare. UVT dispune acum de un sistem integrat de platforme specializate pentru învățământ online, adaptate specificului comprehensiv al instituției noastre, așa cum este platforma adaptată Moodle, dar și clasicele Google Classroom sau Edmodo, precum și Google Meet sau Skype for Business pentru videoconferințe. Aceste instrumente permit transmiterea suportului de curs și a resurselor bibliografice online, comunicarea electronică dintre studenți și cadre didactice, atât prin mesaje private, cât și de tip forum, organizarea de videoconferințe, stabilirea de sarcini educaționale pentru studenți, încărcarea de teme și proiecte de către aceștia, evaluarea lor și acordarea de feedback sau desfășurarea altor activități de predare-învățare-evaluare. Chiar dacă nimeni nu are cum să se bucure de restricțiile impuse de criza propagării coronavirusului, chiar dacă ieșirea din zona de confort a interacțiunilor nemediate din spațiile sălilor de curs sau din laboratoare nu este foarte simplă, e bine să vedem și latura pozitivă a acestui fenomen pe care îl traversăm, constând în nevoia de a fi extinsă cât mai rapid utilizarea competențelor și obișnuințelor legate de platformele educaționale online, pe care UVT le-a pregătit și implementat din anii trecuți”, a declarat Marilen Pirtea, rectorul Universității de Vest, în contextul actual pe care îl traversează mediul universitar.

De asemenea, instituția de învățămât superior își dorește și digitalizarea procedurilor administrative, o parte din ele fiind deja plan din procedura IT&C. Situația actuală cere o adaptare la situațiile de criză. „Realitatea constrângerilor determinate de criza coronavirusului va fi un factor declanșator pentru utilizarea extinsă a mediilor digitale, de acum înainte, în procesul educațional și va conduce la transformarea UVT în universitatea digitală a viitorului”, a mai declarat Marilen Pirtea.