Consilierul independent Adrian Orza vine cu 10 soluţii concrete pentru a reduce poluarea aerului la Timişoara şi cere măsuri imediate

Consilierul independent timişorean Adrian Orza trage un semnal de alarmă asupra unui subiect dezbătut des în ultima perioadă în oraşul de pe Bega: calitatea aerului. Conform datelor DSP, afecţiunile respiratorii în Timişoara s-au înmulțit, iar Orza le corelează cu poluarea aerului. Acesta vine cu 10 soluţii pentru a stopa sau cel puţin pentru a diminua această problemă care afectează toţi timişorenii.

Recent, Timişoara a apărut pe lista scurtă a Comisiei Europene cu oraşele care pun în pericol sănătatea cetăţenilor, prin prezenţa în aer a dioxidului de azot (NOx), o substanţă extrem de nocivă. Orza cere măsuri concrete în acest sens, în locul disputelor şi a declaraţiilor acide.

„Din păcate, din nou, în loc să existe o dezbatere cu toţi factorii de răspundere din domeniul sănătăţii, ai administraţiei publice locale, etc. pentru a găsi cele mai bune soluţii pentru a reduce poluarea, avem parte din nou de replici acide în spaţiul public, dinspre primărie spre societate şi invers. E evident că încordarea asta nu va rezolva nimic. Propun spre dezbatere urgentă această problemă şi cer înfiinţarea unei echipe de specialişti din toate domeniile aferente acestui subiect al calităţii aerului, împreună cu autoritatea locală, care să vină în cel mai scurt timp cu măsuri pe termen scurt în primul rând, dar şi mediu şi lung, pentru a diminua această problemă care ne ucide, iată, la propriu”, a precizat Adrian Orza, consilier independent.

Aportul cel mai ridicat la emisiile totale de NOx este adus de autoturisme (50%) și vehicule utilitare grele (20%), urmate de autobuze (15%) și de vehicule utilitare ușoare (15%). Pentru emisiile totale de PM10 ponderea procentuală e aproape similară. Din această cauză, Adrian Orza consideră că utilizarea acestora nu trebuie încurajată şi vine cu 10 soluţii concrete:

  1. Spălarea cu jet puternic de apă a străzilor și a trotuarelor și/sau aspirarea lor ulterioară (reduce particulele în suspensie cu circa 70% la nivelul trotuarului)
  2. Plantarea de garduri vii și tufe perene la marginea bulevardelor și a străzilor
  3. Eliminarea din trafic a autovehiculelor neconforme
  4. Monitorizarea atentă a șantierelor de construcții și a intervențiilor în infrastructură, pentru că praful rezultat de aici rămâne în atmosferă și este plin de substanțe deosebit de toxice.
  5. Reducerea spațiilor betonate şi creşterea suprafeţelor verzi. Amenajarea spațiilor verzi, plantarea de copaci și de arbuști verzi tot anul. Acestea au capacitatea de a reține și filtra praful . În plus, ele ajută la biodiversitate.
  6. Realizarea de piste de biciclete și trotinete electrice care să traverseze orașul pe axele sale, pe inelul central și median. Acestea ar reduce deplasările cu mașina pe distanțe scurte
  7. Investiția masivă în transport în comun electrificat și renunțarea treptată la autobuzele diesel
  8. Plantarea de păduri/centura forestieră în jurul orașului, în special pentru a bloca vânturile dinspre nord, care aduc praf
  9. Încurajarea folosirii mijloacelor de transport în comun prin creşterea calităţii serviciului public şi atragerea de abonaţi către acesta, paralel cu Reconfigurarea bulevardelor şi străzilor pentru a favoriza transportul public în comun, deplasarea cu biciclete şi alte mijloace permise de lege. (la noi se reduc benzile dedicate transportului public în favoarea mașinilor)
  10. Reconfigurarea orașului pentru pietonalizare crescută în zonele cheie de atracție locală (nu doar în centrul orașului). Crearea de poli de atracție în fiecare cartier reduce, în principiu, traficul din oraș. (Exemplu: Piața Traian, lăsată de izbelişte).