Discuții fără rost timp de aproape două ore, joi, într-o ședință extraordinară a Consiliului Local Timișoara în care s-a analizat situația certificatelor de poluare pe care Colterm trebuie să le cumpere urgent. Fritz a recunoscut că primăria nu are de unde să aloce banii necesari pentru achiziționarea lor.
O ședință extraordinară a Consiliului Local Timișoara a avut loc joi, în timpul căreia s-a dezbătut un singur proiect de hotărâre. Și anume, certificatele de poluare aferente anului trecut, în valoare de aproximativ 100 milioane lei, pe care Colterm trebuie să le achiziționeze până la data de 30 aprilie. În caz contrar, societatea de termoficare a Timișoarei va primi o nouă amendă usturătoare. Discuțiile au durat aproape două ore, dar nu s-a ajuns la nicio soluție. Asta pentru că Dominic Fritz a spus răspicat faptul că Primăria Timișoara nu are banii necesari pentru cumpărate certificatelor.
Primul care a luat cuvântul a fost Marius Cârceie, reprezentant al administratorului judiciar al Colterm, care a explicat că proiectul de hotărâre propune „acordarea în avans de subvenții, diferențe de preț și tarif la energie termică din suma de 160 milioane lei care este bugetată deja. Avem nevoie de această sumă ca să achiziționăm acele certificate. Aceste sume care vor veni, respectiv 100 milioane lei, vor fi achitate în baza unei facturi care va fi emisă de către Colterm SA pe baza hotărârii de consiliu local”.
De asemenea, Cristian Amza, administratorul special al Colterm, a precizat că societatea va reuși să strângă banii necesari pentru a cumpăra certificatele de poluare pentru CET Centru, în valoare de aproximativ 20 milioane lei. Însă pentru CET Sud este nevoie de aproximativ 80 milioane lei, iar Colterm nu dispune de această sumă. „Va fi al treilea an de neconformare pentru CET Sud și există un risc mai mult decât semnificativ de ridicare a licenței. Dincolo de termenul limită de 30 aprilie, când trebuie luate certificatele fără a exista sancțiuni, vă spun că aceste certificate se vor lua. Că se vor lua în mai, în iunie, cu o sancțiune aplicată parțială pe numărul de certificate neluate, 100% Colterm va trebui să-și ia certificatele. E în insolvență și nu ne permitem, sau cel puțin eu n-o să-mi permit ca pe perioada cât sunt administratorul acestei companii să nu ne îndeplinim obligațiile. Ar însemna să fim niște țepari, pe românește”, a afirmat Cristian Amza.
Daniela Mariș, consilier local PNL, a semnalat faptul că „eu cred că acesta este scopul întâlnirii noastre, să nu ajungă Colterm în faliment și să căutăm soluții”. Proiectul de hotărâre propus nu a primit avizul juridic, dar Radu Țoancă, consilier local PSD, a propus să se meargă mai departe în ceea ce privește votarea lui.
„Mă așteptam ca acest proiect să fie susținut de inițiatorul lui, domnul Tabără. Nu a existat o prezentare pentru că această așa-zisă soluție pentru Colterm este doar un pretext pentru un teatru politic”, a precizat Paula Romocean, consilier local USR. „Ca de obicei, vorbiți mult și nu spuneți nimic. Mai mult decât atât, sunteți singura pe care o distrează această ședință. Ideea este de a discuta soluții pentru Colterm, și nu să ne distrăm”, i-a răspuns viceprimarul Cosmin Tabără.
Roxana Iliescu, consilier local Pro România, a ținut să-l întrebe pe Dominic Fritz dacă Primăria Timișoara are banii necesari pentru Colterm. Edilul-șef a profitat de această ocazie pentru a-i ironiza pe consilierii locali, vorbind despre ipocrizie și Moș Crăciun în discursul său de aproximativ 15 minute.
Dominic Fritz: „Primăria Timișoara nu este bancă”
„Apreciez că sunt unii colegi aici, așa cum a spus doamna Mariș, suntem aici să evităm falimentul Colterm, care au un interes pe care eu îl percep ca fiind sincer, de a găsi soluții și de a evita o situație tragică pentru Timișoara. Dar haideți să nu ne ascundem după deget, nu toți colegii au această sinceritate, există o doză de ipocrizie greu de suportat aici. Acest CLT a refuzat timp de zece ani să plătească o subvenție și să stabilească un drept care să reflecte cu adevărat costurile Coltermului. Ăsta e motivul de ce Colterm a intrat în insolvență, ăsta e motivul de ce suntem aici și singurul motiv de ce în această iarnă nu am avut această situație a fost pentru că o majoritate de aici, împotriva voturilor unei minorități de lașitate, a votat să dubleze prețul atât pentru populație, cât și subvenția. Oradea a putut să achite anul acesta certificatele pentru că în 2013 a luat decizia curajoasă de a intra în insolvență și pentru că de atunci au făcut proiecte de cogenerare. Nu de acum, cum le facem noi și pregătim proiectul pentru PNRR, ci acum zece ani. Doar în această săptămână, Primăria Timișoara a virat 13 milioane lei în conturile Colterm și cu asta a stins factura de subvenții pentru ianuarie”, a afirmat Dominic Fritz.
Primarul Timișoarei le-a transmis consilierilor locali că degeaba vor vota proiectul privind alocarea unei sume de 100 milioane lei pentru Colterm, pentru că instituția nu are acești bani în cont.
„Puteți să votați ca Primăria Timișoara să vireze mâine 100 milioane lei pentru Colterm, dar normal că nu sunt 100 milioane lei în cont. Puteți vota ca mâine să vină Moș Crăciun, poate e și legal, dar n-o să vină mâine Moș Crăciun. Deci faptul că scrieți pe o foaie soluție și veniți în CLT și spuneți avem o soluție, nu înseamnă că aveți o soluție, pentru că acești bani nu există. Doar prin votul dvs., nu pică aceste sume din cer”, a precizat edilul-șef.
Dominic Fritz a ținut și să le bată obrazul administratorilor judiciari ai Colterm pentru faptul că primesc 20.000 euro pe lună, dar nu s-au implicat în găsirea unei soluții pentru cumpărarea certificatelor de poluare, ci doar au cerut bani de la primărie pentru asta.
„Anul trecut s-a aprobat dublarea prețului plătit de populație. Deci Colterm încasează dublu față de anul trecut. Păi din aceste sume nu se pot cumpăra certificate? De ce discutăm noi aici ca și cum noi suntem Consiliul de Administrație de la Colterm? Noi nu suntem bancă. Este o diferență foarte mare între noi și Guvern, pentru că Guvernul are o imprimantă de bani în pivniță. Dar revenim, insist că această responsabilitate este în primul și în primul rând a Colterm. Colterm este administrată și de un administrator judiciar, care primește 20.000 euro pe lună. Pentru 20.000 euro să scrie pe o foaie asta e soluție, dați-ne 100 milioane și punem consilierii locali să introducă un HCL, asta pentru 20.000 euro? Păi să mă înscriu și eu la jobul ăsta. Dacă vreți să ajutați, dacă sunteți interesați de soluții, în primul rând să lăsăm ipocrizia. Să nu folosim soluții care știm că nu sunt soluții cu adevărat”, a declarat Dominic Fritz.
Consilier local exclus din USR, către Fritz: „Avem cumva fețe de proști?”
Primarul Timișoarei a primit o replică dură din partea consilierului local Andrei Meșter, exclus din USR anul trecut, cu privire la ipocrizie.
„Vreau să mă adresez domnului primar. Noi avem cumva fețe de proști aici? Eu mă simt jignit din mai multe puncte de vedere. De tonul cu care ne-ați făcut filosofia asta cum că toți suntem proști, că nu știm despre ce este vorba cu Coltermul, aluziile la Moș Crăciun. Vreau să vă atrag atenția că prima discuție pe care am avut-o după ce am preluat mandatul de consilier, în cercul USRPLUS, alături de dvs., a fost ce facem cu Coltermul. La momentul respectiv, informațiile erau mai puține pentru noi și nu am înțeles exact ce este acolo. Dar era destul de clar, paguba era destul de mare, 300 și ceva de milioane lei și soluția era clară de atunci: insolvența și dublarea prețului pe care populația îl plătește. Și răspunsul dvs. a fost: să-mi încep eu mandatul cu o insolvență? Și acum aveți tupeul să veniți și să dați exemplu cât de curajoși au fost cei de la Oradea că în 2013 au luat deciziile pe care le-au luat? Și noi le puteam lua în noiembrie 2020, și noi eram destul de curajoși la momentul respectiv”, a afirmat Andrei Meșter.
Ștefan Sandu, consilier local PNL, a luat cuvântul pentru a preciza că se aștepta ca Primăria Timișoara să strângă puțin cureaua și astfel să pună deoparte o parte din banii necesari pentru cumpărarea certificatelor de poluare. „Bugetul îl face CLT. Veniți cu o propunere unde vreți să strângeți cureaua. Vreți să tăiați la salubrizare, la spații verzi, la educație, la sănătate?”, i-a răspuns Dominic Fritz.
„Domnule primar, vă felicit, în viața mea nu am văzut un primar transformat ad-hoc în liderul opoziției. Ați ținut o reprezentanție extraordinară în care ați vânat, ați căutat vulnerabilitățile unei probleme pe care în mod normal dvs. ca și administrator al acestui oraș, ca ordonator de credite, omul care a fascinat mai mult de jumătate din Timișoara în urmă cu doi ani și jumătate cu soluții, trebuia să le găsiți. Nu noi, opoziția”, a afirmat Radu Țoancă.
În final, proiectul de hotărâre cu privire la aprobarea unei sume de 100 milioane lei pentru Colterm a fost supus votului, dar a picat pentru că a adunat doar 12 voturi pentru, fiind necesare cel puțin 14.