
Colegiul Național Bănățean din Timișoara a inaugurat un laborator de astronomie dotat cu două telescoape, o stație meteo automată și un sistem solar didactic.
Laboratorul va fi folosit de peste o mie de elevi, de la clasa a VII-a până la a XII-a, în cadrul orelor de fizică și geografie.
„Astronomia e o mare pasiune pentru mine. Performanța se atinge doar prin pasiune, curiozitate și ambiția de a descoperi mai mult. Înființarea acestui laborator ne va ajuta să ne dezvoltăm studiile în acest domeniu.”, a spus Delia Maria Horga-Iancovici, medaliată la Olimpiada Națională de Astronomie și Astrofizică.
„Acest laborator e o șansă mare pentru noi să ne urmăm visele. Sper ca tot mai mulți copii să descopere toate misterele universului și să îl exploreze din această sală.”, a spus și Alexandra Florea, care a obținut mențiune la olimpiadă.
„Sunt pasionat de astronomie, iau cursuri la UVT și fac parte și din echipa de robotică. E foarte frumos să avem așa o minunăție de laborator, cu aparatură care poate să fie folosită într-un scop educațional, ca să ne dezvoltăm.”, a explicat și Darius Mihoc, elev în clasa a XI-a la Colegiul Bănățean.
La catedră, aparatura devine un aliat. Profesoara de fizică Manuela Iacob spune că tehnologia schimbă modul în care copiii înțeleg știința.
„Sunt mai mult decât încântată că putem preda la un nivel mult mai performant. Eu folosesc frecvent tehnologia în sălile de clasă. Prin simulări sau prin dispozitivele pe care le-am primit, elevii pot observa direct fenomenele. O imagine face uneori cât o mie de cuvinte. Rolul profesorului este esențial. Ne adaptăm în funcție de elevi, iar folosirea tehnologiei este vitală în zilele noastre. Copiii din mediul rural nu au această oportunitate. Există o diferență foarte mare în ceea ce privește dotările dintre școlile de la sat și cele de la oraș, dar nu doar atât. În domeniul științelor există o criză de profesori de fizică, de chimie și, în curând, de matematică. Sunt materii dificile, pe care un suplinitor necalificat nu le poate preda. Dacă nu înțelegi fenomenul și nu poți rezolva problemele, nici copilul nu are cum să înțeleagă acel lucru.”, a explicat profesoara.
Inaugurarea laboratorului vine într-un context mai larg, în care încrederea publicului în știință scade. Un studiu INSCOP lansat recent arată că 26% dintre români cred că omul nu a ajuns pe Lună, iar 22% consideră că extratereștrii au vizitat Pământul. Sorin Ionescu spune că educația rămâne antidotul unor astfel de convingeri.
„Sunt unii care cred că tunelurile dacice duc către Kogaionon sau cine știe în ce altă zonă. Orice societate e formată într-un anumit procent din ignoranți sau oameni care cred în fake news-uri. E un tribut pe care școala românească îl plătește. Ani de zile am rămas ancorați în disciplinele tradiționale și am refuzat într-o manieră ultraconservatoare să luăm în discuție noile provocări sau teme ale umanității. Astfel de dileme de secol XVIII nu au ce căuta într-o societate care declară că învățământul este o prioritate.”, a declarat Sorin Ionescu, directorul Colegiului Bănățean din Timișoara.
Pentru profesorul Francisc Kiss, valoarea laboratorului stă în felul concret în care elevii pot observa fenomenele.
„Nu cred că mai e vreo școală în județ care să aibă telescoape și stație meteo. Putem folosi aceste date, le prelucrăm cu elevii, e mult mai mult decât doar să vorbim despre ele. Elevii pot să vadă importanța acestor observații.”, a explicat inspectorul școlar de geografie.
„Viitorul nu va mai fi monodisciplinar, așa cum e acum în planurile-cadru din România, ci va fi interdisciplinar și multidisciplinar.”, a mai declarat Sorin Ionescu. El a precizat că intenționează să organizeze și „Noaptea la școală”, în care elevii vor putea observa cerul cu telescoapele laboratorului.
Laboratorul a fost realizat cu sprijinul companiei Magnor, printr-o investiție de aproximativ 10.000 de euro.