A demarat licitația pentru cumpărarea a 20 de trenuri electrice de lung parcurs. Procedurile sunt derulate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară și după ce garniturile vor fi achiziționate vor fi operate de CFR. Niciun tren nou nu va circula în vestul țării din cauza infrastructurii învechite.
Cele 20 de trenuri costă 180 de milioane de euro, dar costurile vor fi mai mari pentru că întreținerea și reparațiile sunt cuprinse în caietul de sarcini. Astfel, mai adăugăm aproximativ 270 milioane euro, sumă asigurată de operatorii feroviari în cadrul implementării contractelor de servicii publice.
„Investiția are mai multe obiective: îmbunătățirea ofertei de transport prin creșterea numărului de trenuri pe rută și pe zi, corelat cu introducerea unei frecvențe predictibile; asigurarea unor legături directe și rapide între marile orașe ale României; punerea în valoare a investițiilor de modernizare derulate pe întreaga rețea feroviară TEN-T de pe teritoriul României; susținerea programului de trecere la sistemul de comandă – control al trenurilor bazate pe standardul european ERTMS / ETCS, asigurarea unor servicii de transport feroviar de călători care să respecte Standardele Tehnice de Interoperabilitate, înlocuirea tracțiunii diesel cu una electrică”, a transmis Sorin Grindeanu, ministrul transporturilor.
Traseele pe care vor circula noile trenuri electrice sunt:
Oradea – Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov
Cluj Napoca – Alba Iulia – Simeria (Deva) – Târgu Jiu – Craiova – Calafat
Brașov – Sfântu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bacău – Iași
Brașov – Sfântu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bacău – Suceava
Galați – Mărășești (Focșani) – Bacău – Iași
Galați – Mărășești (Focșani) – Bacău – Suceava
Galați – Brăila – Constanța – Mangalia
Iași – Bacău – Mărășești (Focșani) – Barboși (Galați) – Brăila – Constanța – Mangalia
Suceava – Bacău – Mărășești (Focșani) – Barboși (Galați) – Brăila – Constanța – Mangalia
Giurgiu – București – Ciulnița (Slobozia) – Călărași
„Serviciile vor fi oferite, inițial, pe liniile deja electrificate la momentul punerii în circulație a trenurilor. Însă acestea vor fi extinse odată cu punerea în funcțiune a instalațiilor pentru asigurarea tracțiunii electrice (Cluj Napoca – Oradea, București – Giurgiu, Constanța – Mangalia)”, a mai adăugat oficialul.
Trenurile de lung parcurs vor putea circula cu 200 km/h, vor avea o capacitate de 160 de locuri pe scaune și să fie confortabile pentru că vor merge pe trasee lungi. Mentenanța va fi asigurată de furnizor pentru o perioadă de 15 ani cu posibilitatea de extindere la 30 de ani.