Tineri din Norvegia și România creează împreună un scurtmetraj de animație în cadrul proiectului Articmotion, o colaborare între Timișoara, Capitală Europeană a Culturii în 2023, și orașul norvegian Bodo, care va deține acest titlu anul viitor. Scurtmetrajul va avea cel mult 5 minute și este inspirat din povestea morsei Freya.
Freya, botezată după zeiţa nordică a iubirii şi a frumuseţii, a fost o morsă care a devenit celebră, anul trecut, după ce s-a urcat pe bărcile din Oslo ca să doarmă și ca să stea la soare. Pe unele dintre ele le-a și distrus. Deşi în mod normal nu atacă omul, morsa ar putea să se simtă ameninţată de persoanele aflate în apropiere şi să le atace, astfel că autoritățile norvegiene au considerat că e o problemă la adresa siguranței oamenilor și au decis eutanasierea ei.
„Lucrăm cu un expert norvegian din regiunea Nordland, Ronny Steffensen, dar și cu o expertă din România, Manuela Marcovici din București. Am invitat tinerii creativi din România, Serbia, Republica Moldova și Norvegia, interesați de animație, să se alăture. E deschis pentru orice nivel de calificare, e perfect pentru studenți și începători în animație sau în domenii relevante. Vom încerca să construim o animație non ficțiune pe un subiect pe care încercăm să-l dezvoltăm împreună. Una dintre primele teme de casă ale participanților la atelierul de animație a fost să studieze viața morsei Freya și să o prezinte așa cum o văd. Eu cred că subiectul filmului trebuie să fie unul universal la care ne raportăm și noi de aici, și cei de acolo.”, a spus Călin Meda, director artistic Documentor.
Articmotion are în jur de 12 sesiuni, o dată pe săptămână, în fiecare marți, în iunie, iulie și august. Fiind un atelier internațional, comunicarea se face în limba engleză, prin intermediul platformelor Zoom și Discord. Scurtmetrajul va fi finalizat în luna august și va avea premiera la festivaluri în această toamnă.
Instructorul norvegian Ronny Steffensen este un artist VFX și animator din Mosjoen, în nordul Norvegiei. Ronny are o diplomă de licență în multimedia și lucrează în industrie de aproape 10 ani. Munca sa constă în principal în realizarea de efecte vizuale, care necesită adesea 3D și CGI complet, precum și animație, video/cinematografie, editare și colorgrading. În prezent, lucrează la VFX pentru un viitor lungmetraj norvegian, precum și la un scurtmetraj ambițios, plin de VFX, numit „Filther”.
Manuela Marcovici e artist de efecte vizuale și animator. Încă din 2013, Manuela lucrează la Abis Studio în București unde e responsabilă cu diverse sarcini precum matte painting, compositing digital, animație 2D, modelare și animație 3D, green & blue screen keying pentru reclame și filme. În 2014, Manuela a fost co-autoarea (împreună cu Paula Oneț) instalației video care a reprezentat România la Bienala de Arhitectură de la Veneția în Pavilionul României. A realizat animații pentru filmele Ancăi Damian („Muntele Magic”, „Insula”), a realizat animații pentru seriale TV precum „Triplusec” și „Las Fierbinți”, a contribuit la filme de lungmetraj de acțiune precum „Maria, Regina României” (regia: Alexis Sweet Cahill), sau „Watcher” (regia: Chloe Okuno), a realizat trailerul festivalului de film de animație de la Bucheon (Coreea de Sud) din anul 2020 în regia Ancăi Damian. De asemenea, Manuela a coordonat atelierul de animație documentară AnimaDok (edițiile 2020 și 2022) realizat de Asociația „Documentor” din Timișoara.
Asociația Documentor a câștigat o finanțare din granturi SEE, pentru implementarea acestui proiect (North by Soutwest), alături de partenerii de la Asociația Bodo 2024, al cărui obiectiv principal este „realizarea transferului de bune practici și cunoștințe în vederea consolidării și creșterii capacității industriilor creative între Timișoara 2023, România și Bodo, Norvegia, Capitala Europeană a Culturii 2024”.
Foto: Documentor