Ce a făcut Caraș-Severinul cu zeci de milioane de euro?! I-a umplut de bani pe băieții deștepți, a adus primăriile aproape de faliment, iar cetățenilor le-a lăsat gunoiul sub nas!

200 de milioane de lei au ajuns în conturile Consiliului Județean Caraș-Severin pentru implementarea unui sistem integrat de gestionare a deșeurilor care să deservească tot județul. Contractul a fost semnat în 2012, proiectul ar fi trebuit finalizat în octombrie 2015, dar sistemul nu e funcțional nici măcar la această oră!

Proiectul accesat de administrația județeană presupune construcţia unui centru de management integrat al deşeurilor, care include depozitul judeţean de deşeuri de la Lupac, instalaţia de tratare mecano-biologică a deşeurilor şi instalaţia de sortare pentru deșeuri reciclabile, construcţia a trei staţii de transfer, la Bozovici, Pojejena şi Oţelu Roşu, închiderea şi reabilitarea a opt depozite urbane de deşeuri neconforme (Anina, Băile Herculane, Bocşa, Caransebeş, Moldova Nouă, Oraviţa, Oţelu Roşu şi Reşiţa), închiderea şi reabilitarea depozitelor rurale de deşeuri neconforme. Lucrurile s-au mișcat încet și foarte încet, bugetul alocat inițial s-a tot majorat, iar condițiile impuse prin caietul de sarcini au devenit tot mai blânde. E suficient să amintim doar faptul că utilajele și autospecialele de ultimă generație obligatorii în proiect au fost înlocuite cu aproape orice rablă capabilă să transporte gunoi!

La sumele puse la bătaie pentru acest proiect, totul ar fi trebuit să meargă ca la carte. S-a întâmplat exact pe dos. Iar de asta au profitat băieții deștepți. Dacă totul a fost gândit în acest sens probabil că va stabili cineva într-o bună zi. Cert este că toate haldinele din județ s-au închis cu mult timp înainte ca sistemul integrat să fie funcțional și imediat au apărut firme care să acționeze în situație de criză. Orașele cărășene n-au mai avut unde să depoziteze deșeurile și s-a ajuns în situația în care primarilor efectiv le-a fost băgat pumnul în gură, au fost obligați să plătească sume foarte mari unor firme care n-au făcut altceva decât să mute gunoiul dintr-o parte în alta. Pentru administrațiile locale efortul financiar a fost atât de mare încât gunoiul s-a ridicat tot mai rar și în cantități reduse, la limita pragului de declanșare a unor focare de infecție. Chiar și așa, multe dintre primării au ajuns în pragul falimentului. Pe de altă parte, cu cât data inaugurării sistemului integrat se amână mai mult, cu atât firmele respective devin și mai bogate! Și tocmai ăsta pare să fie unul din motivele pentru care totul merge atât de greu.

Managerul de proiect și oficialii Consiliului Județean Caraș-Severin au avansat atâtea termene pentru punerea în funcțiune a noului deponeu încât le-au pierdut numărul. Cel mai recent termen anunțat, 14 septembrie, a fost și acesta depășit. Deși, dacă e adevărat ce s-a declarat oficial, totul e perfect funcțional. Până și în rafturile întregi de hârtii s-ar fi făcut ordine, dar tot deageaba.

„La Lupac suntem în pregătirea formalităților de recepție, inventarierea tuturor documentelor, ordonarea lor în verificarea cărții construcției și manualul de operare. Vorbim de un volum, în format de hârtie, ocupă cinci cutii cu bibliorafturi, un singur exemplar. Și așteptăm referatul proiectantului pentru finalizarea lucrării și ultimele completări pe care le mai are de făcut inginerul și antreprenorul la această documentație. În rest, sunt pregătite partea organizatorică, hârtiile, toată formularistica pentru povestea asta și sperăm ca, în foarte scurt timp, să ajungem la data recepției. Lucrările sunt finalizate, în condițiile în care ele sunt și plătite, testele sunt făcute. Mai avem de achitat doar această carte a construcției și manualul de operare. Costurile contractuale ale livrării acestei cărți a construcției sunt de circa 124.000 de lei. Manualul de operare este de peste 80.000 de lei”, preciza zilele trecute Victor Naidan, arhitectul-șef al județului, managerul de proiect.

Pur și simplu avem de-a face cu modelul de constructor român, execută, se zbate, totul este în ordine, dar e haos în hârtii și în documente – Victor Naidan, manager de proiect

gif card de energie dacus 1000x100 Brantner 1000x100px

Problemele continuă

Potrivit lui Naidan, după recepție, obiectivul va fi predat antreprenorului, care din momentul respectiv are 90 de zile, termenul maxim, pentru a începe să funcționeze la întreaga lui capacitate: „Noi facem tot ce trebuie pentru ca finalul anului să fie termenul real. Și încercăm să îl scurtăm în măsura în care este posibil. Inclusiv operatorul este în pregătiri de mult pentru asta, nu are documentul oficial pentru așa ceva, dar nu ar trebui să treacă 90 de zile pentru ca el să înceapă să funcționeze. Suntem cu toții hotărâți să încercăm să respectăm termenul ăsta de septembrie, nu e simplu, dar facem tot posibilul să finalizăm și să începem”. Astfel de asigurări a dat și vicepreședintele |Consiliului Județean, Ionuț Popovici: „Deponeul este finalizat 100%, s-au făcut teste, este funcțional și cred că în foarte scurt timp o să și avansăm un termen concret de recepție, după care intrăm și noi în normalitate. Vorbe goale! Și pentru ca toată lumea să fie liniștită, în sensul că încurcăturile vor continua să existe, Naidan anticipează un alt ciclu de probleme, de ciondăneli între operatorul de depozit și colector.

De vină e „cineva”! Nimeni altul!

Gheorghe Muntean, comisarul-șef al Gărzii de Mediu din Caraș-Severin, nu vede nicio problemă în golirea conturilor primăriilor sau în depășirea termenului de finalizare cu doi ani. „Faptul că acel depozit nu este funcțional, nu este nici vina Gărzii, nici vina Consiliului Județean! Cineva trebuia să urmărească toți pașii și termenul la care trebuia dat în funcțiune. Dacă era de vină atreprenorul, sancționat antreprenorul. Dacă erau de vină o parte din constructori care ar fi trebuit să furnizeze instalațiile…”, a afirmat acesta. Muntean mai spune că e bine și mai târziu decât deloc, subliniind în același timp importanța proiectului.Cu acel proiect am făcut un pas important. Am creat posibilitatea cetățeanului de a depune selectiv, trimițând în toate unitățile administrativ-teritoriale un anumit număr de containere inscripționate pentru a efectua această colectare selectivă. Din păcate, prevederile legale și controalele noastre ca Gardă de Mediu nu au reușit să aducă lucrurile pe un făgaș cum ne-am fi dorit. Această infrastructură trebuie dezvoltată cu ajutorul unităților administrativ-teritoriale. Ele trebuie să înțeleagă, împreună cu operatorul de salubritate, să impună niște reguli. Și trebuie creat un calendar de ridicare a acestor deșeuri. Știu că va genera niște costuri, pentru că una e colectezi deșeurile o dată pe săptămână sau de două ori pe lună și alta e să dublezi această operațiune. Problema mare va fi atunci când țara noastră va pierde fondurile europene din cauza neimplementării acestor ținte de deșeuri. Și atunci totul se va întoarce împotriva celor care nu au realizat aceste lucruri, a mai explicat șeful Gărzii de Mediu.

Așadar, e imposibil de anticipat ziua în care prima mașină cu deșeuri intra pe poarta noului deponeu și va fi procesată la standarde europene. Până atunci, la Lupac se înalță munți de gunoi pentru care se plătesc prețuri foarte mari, iar câteva primării au toate șansele să intre în incapacitate de plată.

publicitate si promovare online banner maxagro STPT job 1000x200
/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/