Caută soluții! Municipalitatea Lugojului vrea o mai bună gestionare a curățeniei orașului

maturatori stradali lugoj

Anumite activități din cadrul Serviciului Public de Salubrizare a Municipiului Lugoj au fost încredințate Societății Administrare Patrimoniu Lugoj, de la data de 10 noiembrie.

Activitățile cedate către APL, prin atribuire directă a contractului de delegare a gestiunii, sunt măturatul, spălatul, stropitul și întreținerea străzilor, colectarea deșeurilor de pietre și pământ provenite de pe căile publice și transportul acestora la depozitele de deșeuri, golirea coșurilor stradale și transportul deșeurilor la depozite. Alte activități cedate către APL țin de deszăpezire și anume, curățarea și transportul zăpezii de pe căile publice, precum și menținerea acestora în stare de funcțiune în condiții de polei sau îngheț. „Proiectul de hotărâre s-a inițiat având în vedere că Serviciul de salubrizare al municipiului Lugoj nu poate efectua activitățile respective. Atunci, am fost nevoiți să regândim organizarea acestora în vederea principiului respectării continuității acestui serviciu public, mai ales că aveam înființată Societatea Administrare Patrimoniu Lugoj. Astfel, am propus ca activitățile să fie delegate prin atribuire directă operatorului Administrare Patrimoniu Lugoj. Durata contractului este de un an, respectiv 12 luni, de la 10 noiembrie 2022, dar părțile pot conveni asupra prelungirii duratei acestuia”, spune inițiatorul proiectului, viceprimarul interimar al Lugojului, Adrian Serendan.

Fără licență ANRSC

La această măsură s-a ajuns din mai multe motive. În primul rând, serviciul de salubrizare se poate realiza doar de către un operator licențiat ANRSC. Conform legilor actuale, obligația de licențiere revine operatorului în termen de 90 de zile de la data delegării gestiunii.

În urma delegării directe a gestiunii către SSML, în data de 19 decembrie 2019, prin HCL 215, acest serviciu avea obligația de a cere și obține licența ANRSC, „fapt imposibil de realizat, conform comunicării avute cu Agenția Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Activități Publice”.

Pe lângă lipsa licențierii, acest serviciu cu personalitate juridică din subordinea Consiliului Local Lugoj se confruntă cu o lipsă acută a personalului de execuție. Din totalul de 28 de posturi, 19 sunt libere, marea majoritate fiind măturători stradali. Situația nu este nouă, ea datează încă din timpul fostei administrații. În plus, acest tip de personal are o mare mobilitate. Oamenii vin și pleacă, mai ales că salariile sunt mici, iar angajarea noilor salariați, cu respectarea legislației actuale de administrație publică, necesită două luni.

Să nu uităm că, la Lugoj, au fost suspendate concursurile de angajare pentru acest serviciu, ceea ce adaugă noi constrângeri în exercitarea activităților de salubrizare în municipiu.

Ca în orice situație, există avantaje și dezavantaje, dar, conform inițiatorilor, avantajele primează. Prin această delegare, se menține continuitatea și controlul Consiliului local asupra activității de curățenie a orașului. Se deschide posibilitatea de accesare a fondurilor europene nerambursabile destinate autorităților publice, există și posibilitatea de leasing pe termen scurt. De asemenea, bugetul local nu va fi afectat prin cedarea gestiunii directe. Operatorul are dotări de calitate necesare activității de salubrizare, are costuri fixe de exploatare, poate prelua pe viitor o parte din personalul SSML și, foarte important, poate obține licența ANRSC.

Aproape 100 de kilometri de străzi

La ora actuală, municipiul Lugoj are 210 străzi, piețe și pasaje, inclusiv cele două poduri rutiere (Podul de Fier și Podul de Beton) și cele două pasarele pietonale de la piața agro-alimentară (Podul „Boldea”) și de peste Insula Cotu Mic (Podul „Leucuța”). Lungimea totală a acestora este de 88.092 metri, adică de peste 88 de kilometri.

/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/