Cât de grea a fost iarna pe drumurile naționale din Caraș-Severin?

deszapezire drdpt

Secția de Drumuri Naționale Caransebeș a tras linie după o iarnă blândă, care, în aparență, nu a dat mari bătăi de cap drumarilor. Lucrurile n-au fost însă atât de simple, spune șeful secției.

Iarna 2022-2023 a fost una dintre cele mai blânde din ultimii ani. Temperaturile au fost neobișnuit de ridicate, iar precipitațiile au lipsit cu desăvârșire. Doar vreo două episoade de ninsoare au mai dat de furcă drumarilor, însă nici acelea nu au fost unele de lungă durată.

Într-o ședință derulată recent la Prefectura cărășeană, șeful Secției de Drumuri Naționale Caransebeș, Ioan Boba, a explicat că de fapt lucrurile nu au fost chiar atât de simple pe cât au părut.

„Am avut o activitatea susținută începând din luna decembrie, când au început să scadă temperaturile. Sunt foarte importante acțiunile preventive. Am avut patrulări în fiecare noapte cu utilajele în vederea prevenirii formării poleiului. Atunci când temperaturile sunt negative, chiar dacă nu sunt precipitații, există fenomenul de ceață, chiciură, umiditate rezultată din diferența de temperatură între partea carosabilă și atmosferă și sunt necesare, în special pe timpul nopții, spre dimineață, patrulări și acționări preventive cu material chimic în vederea prevenirii formării poleiului. Este una dintre activitățile de bază pe timpul iernii.”, a explicat Boba.

ioan boba sdn caransebes

Cât despre episoadele cu zăpadă, acestea au scos din baze toate utilajele, iar sarea consumată pe drumurile naționale a fost de ordinul sutelor de tone în doar câteva zile. „Cel mai important episod de iarnă a fost în perioada 26 ianuarie – 5 februarie, când au fost cantități semnificative de precipitații, sub formă de ninsoare în zonele mai înalte, iar în zonele mai joase, sub formă de ploaie la început, care apoi s-a transformat în ninsoare. În toată această perioadă s-a acționat neîntrerupt cu toate utilajele din dotare pentru îndepărtarea zăpezii de pe partea carosabilă și răspândire de materiale chimice pentru prevenirea formării gheții. Menționăm că doar pe perioada codului portocaliu din perioada 2 – 5 februarie s-au consumat aproximativ 1.500 de tone de sare.”, a declarat șeful SDN Caransebeș.

În aceeași perioadă de cod portocaliu, în zonele mai joase, unde precipitațiile au debutat cu ploi însemnate cantitativ, au fost probleme cu scurgerea apelor pluviale și cu torenții de pe versanți, acționându-se cu echipe de muncitori în vederea eliminării acestora.

Pentru asigurarea autoutilajelor, DRDP Timișoara are în derulare două acorduri cadru cu valabilitate de 4 ani, dintre care unul pentru 7 baze de deszăpezire (Bucova, Caransebeș, Carașova, Ezeriș, Lugoj, Măureni, Slatina-Timiș) și punctele de sprijin aferente. Este în derulare începând cu noiembrie 2020. Al doilea este pentru 6 baze de deszăpezire (Berzasca, Moldova Nouă, Oravița, Bozovici, Mehadia, Valea Cernei) și punctele de sprijin aferente. Acesta este în derulare începând cu decembrie 2021.

În baza acestor acorduri cadru, se încheie în fiecare an contracte subsecvente care acoperă perioada 20 octombrie anul curent – 31 martie anul viitor pentru bazele de deszăpezire din zonele de munte și 1 noiembrie anul curent – 31 martie anul viitor pentru bazele de deszăpezire din zonele de deal și câmpie.

Rețeaua de drumuri naționale aflate în administrarea SDN Caransebeș are o lungime de 640,311 km, din care 587,123 km pe raza județului Caraș-Severin și 53,188 km pe raza județului Timiș.

/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/