În primele două luni din 2018, Caraş-Severinul iese în evidenţă la nivel naţional prin dinamica înfiinţării de firme. Însă, totodată, şi la capitolul radierilor!
Datele făcute publice azi de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului arată că, în primele două luni din 2018, în Caraş-Severin au fost înmatriculaţi 324 de operatori economici, pe când în aceeaşi perioadă a anului trecut apăreau 171. Dintre cele 324 de înmatriculări din Caraş-Severin, 200 au fost înregistrate în luna februarie: 55 de SRL-uri, 65 de întreprinderi individuale, 45 PFA-uri, 35 IF-uri.
Creşterea cu 89,5% plasează judeţul Caraş-Severin pe locul al II-lea la nivel naţional din punct de vedere al acestei dinamici. Pe prima poziţie este judeţul Dâmboviţa, cu 103,5%, în condiţiile în care media pe ţară este de 29,8%.
Până aici ar fi vestea bună. Vestea rea e… mai multe. Numărul total de înmatriculări la nivel naţional, în ianuarie şi februarie, este 22.400. Făcând abstracţie de cele 3.209 din Bucureşti, rezultă că în cele 41 de judeţe s-au făcut 19.191 înmatriculări. Deci o medie de 468 pe judeţ, mult peste cele 324 din Caraş-Severin. Din acest punct de vedere, judeţul nostru se situează abia pe locul 25 la nivel naţional, cele mai multe înmatriculări înregistrându-se în judeţele: Cluj – 1.145, Timiş – 987, Bihor – 910, Dolj – 895, Dâmboviţa – 871.
Mediul de afaceri din Caraş-Severin se află însă pe podiumul naţional la dinamica radierilor. Cu 189 de radieri în ianuarie-februarie 2018 faţă de 110 în lunile similare de anul trecut, creşterea este de 71,8%. Suntem devansaţi doar de judeţele Dolj, cu 83,9%, şi Botoşani, 75%, media naţională fiind de 19,25%. Totodată, în Caraş-Severin au crescut şi: numărul dizolvărilor de operatori economici, 36 în 2018 faţă de 30 în primele două luni din 2017; numărul intrărilor în insolvenţă, 13 faţă de 8; numărul firmelor care şi-au suspendat activitatea, 48, cu 60% mai multe decât în primele două luni din 2017.
Reforma fiscală şi salarială este însă în plină desfăşurare, astfel că e prematur să ne pronunţăm în privinţa efectelor acesteia asupra mediului de afaceri. Important e câte locuri de muncă vor dispărea, câte vor fi create şi ce nivel salarial va putea fi suportat de către angajatori, în condiţiile în care inflaţia la început de an depăşeşte cele mai sumbre previziuni.