Sunt disparități mari între județe, semnalizează Organizația Salvați Copiii, în ceea ce privește notele obținute de elevii claselor a VIII-a la Evaluarea Națională. Copiii din mediul rural au de trei ori mai puține medii de trecere la examenele naționale față de cei din urban. Caraș-Severin ocupă locul 3 la nivel național între județele cu cele mai multe medii de 5.
Județul Caraș-Severin se află la coada clasamentului în ceea ce privește rata de promovare la Evaluarea Națională. Peste 20% dintre elevii cărășeni care au participat la examen au obținut note minime, între 5 și 5,99.
Rezultatele scot în evidență severa inegalitate de șanse în domeniul educației la care sunt expuși elevii din medii socio-economice vulnerabile, spun reprezentanții Salvați Copiii. Deși diferențele față de colegii din mediul urban au scăzut față de anul trecut, copiii care învață la țară continuă să înregistreze, în proporții mult mai mari, rezultate slabe la examenele naționale.
Astfel, cu 25,5%, județul Caraș-Severin se află între primele trei cu cele mai mari ponderi ale mediilor sub 5, după Teleorman (28,2%) și Giurgiu (26,2%).
„Fără a neglija diferențele dintre școlile de la oraș și cele de la sat în ceea ce privește infrastructura și resursele materiale și umane, considerăm că, în mare parte, diferențele de rezultate ale elevilor sunt generate de diferențele de statut socioeconomic – rata riscului de sărăcie sau excluziune socială fiind mult mai mare în mediul rural). În aceste condiții și ținând cont de faptul că rezultatele examenului de Evaluare Națională urmăresc doar mediul în care funcționează școlile, Salvați Copiii România recomandă Ministerului Educației să colecteze și să analizeze și date care să reflecte impactul statutului socioeconomic al familiei asupra rezultatelor la testările naționale, pentru a putea lua măsuri adecvate de sprijin și compensare a dezavantajelor.”, spun reprezentanții Salvați Copiii.
Ei constată și că riscul de excluziune socială și de sărăcie este mai ridicat pentru copiii din mediul rural (50,5% față de orașele mari – 19% și orașele mici – 30%). „Doar prin concretizarea parteneriatului școală – familie – servicii sociale, vor fi putea fi identificați copiii aflați în familii vulnerabile, din punct de vedere educațional, socioeconomic și medical, și asigurată protecția lor corespunzătoare.”, susțin cei de la Salvați Copiii.
Un aspect la care se opresc cei de la Salvați Copiii îl reprezintă cei peste 10% (la nivel național) dintre elevii de clasa a VIII-a care nu s-au înscris la Evaluarea Națională. „Deși autoritățile au atribuit această situație imposibilității de încheiere a situației școlare, considerăm că este nevoie de o analiză mai amplă pentru a identifica și a aborda cauzele primare, fie că e vorba de impactul modului în care s-au organizat cursurile în context pandemic sau de o eventuală creștere a nivelului de exigență în promovarea clasei a VIII-a în comparație cu clasele anterioare ale învățământului gimnazial.”, arată Salvați Copiii.