Calea ferată Oravița-Berzovia, în continuare fără călători! Nu este de interes public general!

Nu este o cale ferată rentabilă și nici una de mare interes. Este concluzia anunțată de CFR Călători și de Autoritatea pentru Reformă Feroviară ca răspuns la întrebarea privind reluare traficului de călători pe linia dintre Oravița și Berzovia.

Din anul 2019, de când operatorul privat a renunțat să mai pună în circulație trenuri de călători pe linia Oravița-Berzovia, locuitorii din zonă au sperat că lucrurile se vor remedia. Nu s-a întâmplat nimic până în toamna acestui an, așa că un grup de tineri pasionați au inițiat o petiție pentru redeschiderea circulației pe acest tronson. S-au adunat semnături care au fost depuse, la începutul lunii, la Ministerul Transporturilor.

Între timp, am cerut puncte de vedere de la CFR Călători, Autoritatea pentru Reformă Feroviară și CFR SA, cei din urmă fiind singurii care nu au transmis până acum un punct de vedere.

Cei de la CFR Călători, prin Serviciul Marketing și Relații cu Mass-Media, ne-au informat că „pentru operarea pe secțiile neinteroperabile, cum este Berzovia-Oravița, la care operatorii privați au renunțat, CFR Călători a solicitat în numeroase rânduri încheierea, în limitele și condițiile legii, de contracte de servicii publice separate, operarea trenurilor urmând să fie efectuată în conformitate cu necesarul de transport identificat și stabilit de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară în vederea constituirii obligației de serviciu public. De regulă, aceste secții neinteroperabile – fiind secții cu trafic de călători foarte redus – necesită o abordare specifică, având în vedere discrepanța foarte mare dintre veniturile posibil de realizat din vânzările de legitimații și costurile de operare.”

Așadar, linia în cauză nu s-a dovedit a fi rentabilă, iar pentru Planul de mers de tren 2022/2023, CFR Călători nu a încheiat contract de servicii publice cu Autoritatea de Reformă Feroviară din Ministerul Transporturilor și Infrastructurii pentru operarea trenurilor de călători pe relația Oravița-Berzovia și retur.

„Obligația de serviciu public care revine CFR Călători se stabilește de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară cu acordarea unei compensații în conformitate cu prevederile legale astfel încât să se asigure pentru operator un minim de eficiență financiară.”, mai spun cei de la CFR Călători.

Ne-am orientat așadar spre Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) pentru a vedea care sunt planurile aici cu privire la linia Oravița-Berzovia. Ni s-a transmis că, la ora actuală, Autoritatea pentru Reformă Feroviară are în pregătire contracte de servicii publice pentru perioada 11 decembrie 2022 – 11 decembrie 2023, însă niciun operator de transport feroviar de călători cu capital de stat public sau privat nu are în obligația de serviciu public operarea trenurilor de călători pe secția Oravița-Berzovia, „deoarece nu s-a identificat, cu ajutorul Modelului Național de Transport ca instrument de planificare, necesitatea operării trenurilor de călători pe această secție, ca parte a unor servicii de interes public general.”

ARF, prin președintele Ștefan Roșeanu, spune că ruta Oravița-Berzovia este prevăzută în pachetul de servicii de rezervă pentru anul 2023, cu un volum de 23.811,356 tren-km, pentru un trafic de 4 trenuri/zi, care se vor licita prin Bursa Română de Mărfuri.

În plus, ARF amintește de OUG 107/2022 care modifică OUG 12/1998 și care spune că autoritățile locale sunt abilitate să implementeze servicii publice de transport feroviar de călători de interes local, în aria teritorială a unei unități administrativ-teritoriale sau, după caz, a unităților administrativ-teritoriale membre ale unei asociații de dezvoltare intercomunitară. Rămâne de văzut dacă primăriile de pe ruta Oravița-Berzovia vor „urca” în trenul care încă se numește „speranță” pentru locuitorii din zonă.

/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/