Cum congresele și conferințele se desfășoară mai mult online în ultimii aproape doi ani, turismul de business în Timișoara a suferit o cădere importantă în această perioadă. Comparativ cu perioada de dinaintea pandemiei, acum, în orașul de pe Bega sosesc doar oameni de afaceri care au un interes punctual de serviciu, puțini fiind cei care își mai programează vizite ca să descopere orașul, însoțiți de ghizi specializați.
Turismul, de dragul relaxării, cu greu mai are loc în Timișoara, în aceste vremuri. E drept, nu este specific doar pentru această parte a țării, pandemia limitând mult călătoriile în orice loc. În trecut, în orașul de pe Bega se desfășurau, spre exemplu, congrese medicale cu sute de participanți. Acum acestea au fost anulate, fie organizatorii preferă să nu mai facă demersuri în acest sens, neștiind cum evoluează pandemia.
„Acum vine lumea doar dacă are treabă. Turismul de relaxare, de dragul turismului, e foarte slab la Timișoara, comparativ cu ce era înaintea pandemiei. Conferințele și congresele sunt foarte greu de organizat în perioada aceasta. Se făceau congrese medicale cu peste 1.000 de participanți, de pe mai multe continente. Acum le fac doar online. Pentru că ar trebui să facă rezervări cu luni înainte, apoi să le modifice, să regândească tot… Din cauza pandemiei, acum vin strict oamenii care au un interes de serviciu. Am mai avut cereri pentru tururi, dar nu se compară cu ce era înainte de pandemie.”, a declarat ghidul de turism Ludovic Satmari, de la Timișoara City Tours.
Din păcate, lucrurile nu se vor schimba nici anul viitor, este de părere Ludovic Satmari:
„O să dureze ceva până revenim la ce a fost înainte. La un moment dat se făcuseră sondaje și una din principalele dorințe ale oamenilor – la ce au renunțat în timpul pandemiei – era să se revină la călătorii, așa cum era înainte. În alte țări se poate, s-au deschis vizitele… Noi suntem în topul de infectări, de mortalitate, nu poate fi cazul încă. De revenit se va reveni, dar nu știm de când.”
Turismul de business în Cetate
Această parte a Timișoarei care include călătoriile de business este inclusă și în brandul turistic recent lansat de reprezentanții Consiliului Județean Timiș. Destinația „Timiș”, spun ei, înseamnă nu doar localități rurale, ci și orașe, pornind de la Timișoara. Astfel, între cei patru piloni pe care se sprijină construcția brandului, specialiștii l-au folosit și pe cel referitor la turismul urban și de business. În logo-ul lansat, acest pilon este reprezentat vizual printr-o Cetate, simbol pentru care s-a ales culoarea mov.
„Simbolul este Cetatea, care a fost primul simbol al orașelor, pentru că ele au fost cele care și-au permis să construiască cetăți cu celebrele lor piețe în care se aduna lumea pentru a discuta problemele cetății. Aici mizăm pe descoperirea farmecului orașelor din județ, a atracțiilor lor turistice, sperăm să poată fi motivant să contribuie la dezvoltarea acestui brand prin tot ceea ce oferă la nivelul lor.”, explică Simion Giurcă, consultantul din partea societății care s-a ocupat de realizarea strategiei de brand.
În cadrul acestui pilon, mai spunea Giurcă, cerința va fi ca Timișul să dezvolte, pe lângă turismul de business și în interes al muncii, și segmentul de MICE – Meetings, Incentives, Conferences, Events.
„Acest segment este parțial dezvoltat, dar va trebui să urmărim o dezvoltare cât mai armonioasă la nivel de județ a festivalurilor, evenimentelor, să organizăm conferințe internaționale, de la mici la mijlocii, să atragem cât mai multe congrese, ele fiind nu numai o resursă de încasări turistice, ci și un loc în care putem să aducem mai aproape de noi know-how-ul internațional. (…) Este o recomandare fermă, astăzi, pe piață, ca în definirea produselor turistice în strategiile de dezvoltare a destinațiilor turistice să se țină cont de așteptările oamenilor, nu în primul rând de ceea ce se poate oferi.”, a mai spus Simion Giurcă.
Astfel, cei care promovează turismul în Timiș vor să îi determine pe vizitatori să descopere, pe de o parte, farmecul orașelor istorice din județ, pe de altă parte – bucuria adăugării, de către oamenii de afaceri, a unei excursii la o călătorie în interes de business. Pentru acest fapt e nevoie de dezvoltarea ofertelor de tip Bleisure, organizarea unor city break-uri ofertante, de tururi și vizite tematice, festivaluri și evenimente, fie circuite și rute urbane tematice.