Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) susține că spotul publicitar, în care apare și numele instituției, și în care se face referire la pericolul reprezentat de pâinea neambalată, induce în eroare consumatorii.
„Ca urmare a apariției în spațiul public a unui spot realizat de Asociația Prețuiește Calitatea în care se precizează că și în care apare și numele instituției noastre, Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) dezaprobă public mesajul transmis prin acest spot publicitar”, se arată într-un comunicat al ANSVSA.
Conform acestuia, reprezentanții instituției consideră că această acțiune induce în eroare consumatorii și creează o stare de panică nejustificată în rândul opiniei publice, cu atât mai mult cu cât ANSVSA a informat, în repetate rânduri, faptul că din datele științifice disponibile până în prezent, nu s-a demonstrat infectarea oamenilor cu SARS–CoV 2 prin consumul de alimente de origine animală (carne, lapte, pește, produse din carne etc.) sau cele de origine nonanimală (legume, fructe, pâine, produse de patiserie etc.).
„Implicarea numelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor, fără a avea acordul, pentru a da credibilitate informațiilor eronate prezentate în spotul publicitar menţionat, este blamabilă. Trebuie subliniat faptul că s-a demonstrat că boala COVID-19 este una respiratorie, iar calea principală de transmitere este aeriană, în cazul contactului direct între persoane, prin intermediul secreţiilor eliminate de persoanele infectate prin expiraţie, atunci când strănută, vorbesc sau tuşesc”, mai susțin reprezentanții ANSVSA.
Potrivit acestora, atât Autoritatea Europeană pentru Siguranţa Alimentelor, cât şi Organizaţia Mondială a Sănătăţii şi-au exprimat clar poziţia, pronunţându-se împotriva restricţiilor în activitatea de comerţ cu produse alimentare, pe motiv de COVID-19.
„În acest context trebuie menţionat faptul că studiul «Evaluarea prin modelare a factorilor de risc în răspândirea COVID-19 în industria de panificaţie» realizat de Universitatea Politehnică din București (UPB), care formulează în concluzii afirmaţia prezentată în spotul publicitar menţionat, are la bază analiza impactului transmiterii virusului SARS-CoV-2 în diferite circumstanţe, plecând de la trei scenarii ipotetice. Rezultatele acestui studiu sunt, conform Capitolului 8 – Concluzii, «obţinute prin realizarea unei aplicaţii informatice de tip maşină de învăţare, la care au fost modificaţi parametrii modelului în funcţie de anumite scenarii şi ipoteze. Rezultatele obţinute nu au fost validate prin măsuratori fizice şi statistice»”, mai spun reprezentanții ANSVSA.
Instituția susține că a luat cunoştinţă de concluziile acestui studiu, care a fost primit în cursul lunii decembrie 2020, iar în situaţia în care va intra în posesia unor noi informaţii, obținute prin metodologii științifice, cu privire la existenţa unor neconformităţi pentru pâine şi/sau produse de patiserie, va lua măsuri pentru ca produsele neconforme să nu fie puse pe piaţă şi/sau să fie retrase de pe piaţă, după caz.