Textul este destinat tuturor celor care folosesc în mod curent documente. La birou, la cursuri sau pur și simplu ca hobby. Însă, este surprinzător cât de mulți utilizatori, deși folosesc documente în mod curent, nu știu să le editeze și în consecință să le utilizeaze avantajos. Deși scriu la calculator aproape zilnic, ca să centreze un text dau pe tasta „space” până-i dor degetele!
Este ciudat, mai ales că în foarte multe cazuri avem de-a face cu pretinși utilizatori experimentați. Într-un articol viitor vom prezenta câteva elemente esențiale ale editoarelor de texte, ale programemlor de tip Word. Sau ceea ce ar trebui să știe oricine scrie la calculator. Acum însă, să vedem cu ce scriem…
În primul rând să lămurim ce este Word-ul? Pe scurt, a devenit o denumire generică și se referă la acel program (software) care vă permite să scrieți, să editați un text. Mai mult, cu Word-ul veți putea scrie și redacta articole, o lucrare de diplomă, o teză și chiar o carte. Word-ul a fost creat pentru prima oară de compania Microsoft. În timp a devenit standardul pentru crearea de documente.
Vă trebuie neapărat Word pentru a scrie un document? Răspunsul este nu, categoric nu, dar cu acest program puteți face totul mai ușor. De exemplu, puteți scrie un articol cu Notepad-ul din Windows. Însă, de obicei, nu veți putea folosi diacritice, nu veți putea face titlurile cu fonturi (caractere, litere) mai mari. Ca să centrați un titlu veți folosi tasta „spațiu” până veți aduce titlul în mijlocul paginii. Apoi, puteți avea surpriza ca la imprimantă să nu vedeți exact ceea ce este pe monitorul dvs.
Aproape la fel de greoi puteți lucra și cu WordPad-ul din Windows. În definitiv și dacă aveți pe calculator instalat Word-ul și nu știți să-l folosiți, veți avea o muncă la fel de grea. Deci un astfel de program vă ajută să vă formatați textul. Printr-un singur click puteți face ca toate titlurile din întreg documentul să arate toate la fel. Este mare lucru, să știți, de aceea va trebui să învățați să folosiți acest gen de software! Puteți „lipi” mai multe articole, puteți introduce imagini, note de subsol și cuprins, puteți exporta în pdf!
Word-ul este deci acel program destinat în mod concret creării de documente îmbogățite.
Obținerea programului Word este poate prima mare dificultate reală. Trebuie să știți că software-ul Word de la Microsoft Office nu este ceva gratuit, va trebui să-l cumpărați. Adică să obțineți o icență de instalare, aceasta vă dă dreptul să-l folosiți în mod legal. Este ca și windows-ul, un program pe care trebuie să-l cumpărați, nu mai insist, am trecut de anii 90 când totul se pirata. Dacă lucrați într-o instituție publică, de regulă îl aveți instalat și îl puteți folosi la serviciu.
Dar ce faceți dacă sunteți acasă!? Nu cred că mai sunt (mulți) oameni care nu au un laptop, un PC, un copil fără computer… mi se pare deja un lucru de neimaginat. Ei bine, dacă nu știați și dacă nu aveți chef sau posibilități să vă cumpărați un Word, există și alternative. Gratuite și aproape perfect compatibile cu Word-ul original. Spun aproape pentru că niciodată copia nu va fi original. Întotdeauna vor exista diferențe.
Partea bună este însă că odată cu trecerea timpului, aceste diferențe devin din ce în ce mai mici și mai puține. Deci, dacă doriți să cumpărați suita Microsoft Office – este un set de programe de fapt, bune pentru biroul dvs de acasă sau de la serviciu – o puteți face direct de pe site-ul Microsoft versiunea în limba română. Aici puteți studia și alege exact ceea ce vă doriți, ceea ce aveți dvs nevoie.
Soluțiile de tip „cloud” (nor) vă oferă posibilitățile de a lucra și stoca documente într-un spațiu virtual. Marele avantaj este acela că puteți lucra oricând și oriunde pe aceleași documente. , de fapt aveți nevoie doar de un calculator și o conexiune la internet. Dar, astăzi, conexiunea la internet a devenit ceva atât de banal!…
Să trecem puțin în revistă cele mai bune alternative de Word. Adică să fie gratuite și să facă ce face software-ul clasic al celor de la Microsoft. Selecția este pe criterii personale, dvs le puteți aprecia altfel. Începem cu soluțiile de tip cloud.
În opinia mea, cea mai ieftină și mai sigură versiune de Word este cea pe care o puteți folosi din contul dvs de OneDrive. Sau pe platforma Microsoft 365 dacă vreți. Acolo puteți să și salvați documentele. Dezavantajul soluției oferite de Microsoft 365 (la care ca să aveți acces este necesar un cont de tip „hotmail”) este că vă oferă doar 5 GB spațiu.
Altă variantă ar fi cea de la Google Drive. Cu un cont de tip gmail intrați în spațiul virtual Google Drive. Aici aveți un spațiu mai generos, respectiv 15 GB. Pentru un scriitor de documente de birou, pentru un utilizator obișnuit este o variantă excelentă. Platforma Google Docs vă oferă cam tot ce aveți nevoie în materie de office. De la texte și foi de calcul în Excel la prezentări de tip power-point.
Mai sunt alternative de office de tip cloud, dar cele expuse mai înainte sunt cele mai bune.
Dacă vreți un pachet de office care este compatibil în foarte mare măsură cu documentele originale de la Microsoft, puteți încerca pe cel al nemților de la SoftMaker. Faceți download pentru versiunea de Office free, o instalați și lucrați cât aveți nevoie. Chiar și varianta plătită are un preț accesibil. Nu cred că veți fi nemulțumiți.
Un alt pachet excelent înlocuitor pentru Word-ul de la Microsoft este Libre Office. Are tot ce-i trebuie, word, excel… Dar, atenție, documentele de prezentare, așa zisele powerpoint-uri uneori au diferențe față de cele făcute în PowerPoint. Deși se spune că sunt absolut compatibile, arată totuși diferit cele de la Libre în comparație cu prezentările de la Microsoft Powerpoint. Recomandarea mea este să nu folosiți efecte, filtre, mișcări de imagini și de text super-sofisticate… Dacă vă limitați strict la Word și Excel este foarte bine, nu veți avea motive de instatisfacție.
Un pachet cu o istorie ceva mai veche este Open Office de la Apache. Diferența față de Libre Office constă în primul rând față de modul de actualizare. Amândouă aceste pachete sunt gratuite și realizate în cea mai mare parte de voluntari. Însă Open Office pare a se limita la fixarea de erori (bug-uri) și refreshuri mai ușoare. Dintre acestea vă recomand Libre, pare mai solid și mai activ. Autorii lui se agită mai tot timpul să-l facă mai bun.
Mai sunt variante gratuite de software de tip office care conțin și editorul de text corespondent pentru Word. Cum ar fi cel de la WPS, care au și ei un fel de cloud, ultima oară era de 2 GB. Opinia mea însă este că wps-ul este foarte „stufos”, consumă multe resurse…
Cred încă că vă sunt suficiente cele prezentate până acum. Ideea este să învățați să folosiți unul dintre ele și apoi știți pe oricare.
» Cum faci afaceri pe internet și să ai promovare gratuită