Afacere turcească! Timișorenii vor avea tramvaie noi care vor merge fără curent!

Municipiul Timişoara a finalizat achiziţia publică, prin licitaţie deschisă, pentru contractul de furnizare TRAMVAIE NOI aferent proiectului „Înnoirea flotei de tramvaie”. În urma finalizării licitației, câștigătoarea procedurii a fost o firmă turcă. Aceasta va livra timișorenilor cel puțin 16 tramvaie noi.

Au fost câteva cerințe de calitate, care au fost subliniate alături de punctajul acordat pentru preț. Am avut în competiție două oferte. Una din partea firmei BOZANKAYA OTOMOTIV MAK. IML. ITH. VE IHR A.S și a doua, POJAZDY SZYNOWE PESA BYDGOSZCZ SPOLKA AKCYJNA. Noi am organizat o licitație internațională, deschisă oricăror ofertanți. Am avut așadar o ofertă din Turcia, din partea unei societăți cu acționariat german și o ofertă din Polonia. A câștigat oferta firmei din Turcia, care, pe lângă faptul că are prețul mai mic, oferă și o autonomie de mers fără curent de 63 de km, ceea ce este remarcabil. Trebuie înțeles că această autonomie folosește atunci când sunt pene de curent. Chiar ieri am avut o astfel de situație, în care tramvaiele nu au putut circula, au rămas blocate pe linie, din cauza unei pene de curent. Dacă am fi avut astfel de tramvaie cu autonomie, ele ar fi comutat automat pe varianta alternativă de motorizare și ar fi continuat cursa fără nicio perturbare”, declară Nicolae Robu.

Preţul pe un tramvai oferit de BOZANKAYA OTOMOTIV MAK. IML. ITH. VE IHR A.S este de 9,73 milioane de lei, fără TVA, respectiv 155,79 milioane de lei, fără TVA pentru 16 bucăţi de tramvaie. Preţul oferit de POJAZDY SZYNOWE PESA BYDGOSZCZ SPOLKA AKCYJNA pe un tramvai este de 11,5 milioane de lei, fără TVA, respectiv 184 de milioane de lei, fără TVA, pentru 16 tramvaie.

Întrebat fiind dacă are emoții pe baza criteriului că oferta câștigătoare este a unei firme turcești, dat fiind faptul că la București au existat probleme în acest sens, Robu se declară încrezător în noile achiziții:

Nu am emoții pe motiv că sunt turcești neapărat, pentru că noi avem și autocare și autobuze Mercedes făcute în Turcia și nu au fost probleme cu ele. Trăim într-o lume globalizată, în care faptul că ceva se fabrică într-un loc sau în altul face să nu conteze chiar așa de mult, pentru că se folosesc componente de același tip. În general, furnizorii sunt integratori. Cumpără motorul dintr-un loc, instalația de climatizare din alt loc, scaunele din alt și așa mai departe”, explică primarul.

Tramvaiele urmează să fie livrate pe parcursul anului 2020. Chiar dacă angajamentul inițial a fost minimul de 16 bucăți, Robu vrea din start o comandă de 21 de bucăți, având la dispoziție posibilitatea unui contract cadru pentru număr de bucăți, cuprins între 16 și 40.