Adrian Voican, despre rolul primarilor, dar și al… voucherelor de vacanță în dezvoltarea turismului balnear românesc

România, unul dintre statele cu cele mai bogate, dar și cele mai variate posibilități pentru turismul balnear, dacă vorbim despre apele minerale și termominerale, lacuri terapeutice, nămoluri sau emanații de gaz terapeutic, abia acum începe să conștientizeze cât de mult contează investițiile în zona balneomedicală și impactul economic pe care l-ar putea aduce punerea la aceeași masă a investitorilor privați, a reprezentanților autorităților locale, dar și a guvernanților.

Într-un interviu acordat pentru expressdebanat.ro, Adrian Voican (președintele Asociației pentru Promovare și Dezvoltarea Turismului Prahova) explică unde se clasează țara noastră din punct de vedere al sprijinului legislativ oferit pentru zonă balneară. Iată astfel situația actuală în viziunea lui Voican: „În trecut, situația la acest capitol a fost dificilă. Acum ne trezim și sunt promisiuni că turismul este sprijinit prin măsuri legislative, pe care le vedem azi pe hârtie, pe care sperăm să le vedem palpabile în anii următori. De asemenea, vom vedea în ce măsură ele se vor dovedi viabile și în ce măsură vor fi puse în aplicare, și sigur vom vedea dacă au fost sau nu simple promisiuni. Avem bani pentru investiții ca să sprijinim zonă balneară, avem niște taxe reduse pentru apele minerale, avem un TVA redus pentru hoteluri în general, dar și pentru unitățile din zonele balneare”.

Optimizarea destinațiilor turistice

Datorită sprijinului oferit de autoritățile locale, în cadrul turismul medical din țări precum Germania, Serbia, Ungaria, unde lucrurile pe acest tronson sunt fără cusur, l-am întrebat pe Voican, managerul agenției de turism Bibi Touring, de ce lucrurile în România nu stau chiar atât de roz la acest capitol. Omul de afaceri oferă o traiectorie care ar trebui urmată de acum încolo pentru remedierea lucrurilor: „Ar trebui să vedem, mai degrabă, o prioritizare în interesele autorităților locale pentru zona turismului. Oamenii au fost extrem de ocupați cu asfaltări, cu apă, cu gunoiul, cu iluminatul, cu tot felul de lucruri care-i fac să acționeze pompieristic cumva pe aceste urgențe de azi. Iar turismul, fiind o chestiune mai soft, de genul: mai facem când avem timp, e trecut cumva în planul doi, trei, patru”.

Totodată, optimizarea destinațiilor turistice românești ar putea fi foarte bine susținută cu infuzia financiară din alte economii de succes, după cum punctează președintele APDT Prahova: „Investițiile nu ar fi atât de mari ca să optimizăm destinațiile turistice, dacă avem o viziune, dacă înțelegem că banii care vin în turism pot veni din afară. Putem să atragem banii realizați în alte economii de succes și să fie cheltuiți la noi, aici. Ne merge, nu ne merge, cum a fost pe timpul crizei economice, sunt alții cărora le merge bine și am putea să ne bucurăm de banii lor. Noi să ne hrănim cu această infuzie, cu acest export de servicii”.

Acordarea voucherelor de vacanță a reprezentat motorul care a pus în mișcare turismul românesc și care a dat roade, după cum afirmă Voican, înzecit, însutit chiar: „Voucherele de vacanță ne-au ajutat foarte mult să păstrăm o parte din bani în țară și, iată, acest catalizator extraordinar a făcut să-nflorească turismul mult mai mult de când aceste facilități au fost puse pe masă. Ar trebui să vadă din practică guvernanții că lucrurile acestea au dat roade înzecit, însutit”.

Front comun între investitori și administrațiile locale

Un ultimul aspect pe care managerul Bibi Touring îl consideră absolut esențial pentru funcționarea la cote optime atât a turismului balnear, cât și a turismului în general, în România, se referă la frontul comun făcut de investitorii privați și reprezentanții administrațiilor locale: „Credem că presiunea investițiilor private asupra domeniului public va fi mare, adică, dacă sunt oameni care au investit milioane, zeci de milioane de euro într-o stațiune, ei vor avea influență și asupra primarilor și le vor atrage atenția că, printre foarte multe lucruri pe care le au de gestionat, se află și acest potențial al turismului. Și atunci, dacă acest lucru se va afla în prima jumătate din temele abordate, ei (primarii) vor găsi și resursele necesare ( finanțări europene, resurse locale). Dar trebuie să se pună la aceeași masă, ceea ce este o provocare grea pentru România, știm asta din experiență. Dar, dacă se pun la aceeași masă, câștigul va fi pentru toată stațiunea, nu numai pentru un anumit hotel sau altul și nu numai pentru un primar sau altul. Este pe termen lung, pentru comunitate. Investițiile în turism sunt pe termen lung. Când construiești o clădire nouă, o faci pentru 50-100 de ani și atunci nu prea mai contează că patru ani conduce cineva UAT-ul și după aceea vin alții, din alt partid sau nu. Nu mai contează! Este pentru comunitate și este indiferent de natura aceasta politică”.