„Adio, clasă pregătitoare!” – adevărat sau fals? Renunță România la modelul european de tranziție din școală?

Revenim la tradiționala clasă I sau copiii vor merge în continuare de la grădiniță în clasa pregătitoare/zero? Răspunsul la întrebarea care a dat naștere multor zvonuri îl primim chiar de la conducerea Inspectoratului Școlar Județean Caraș-Severin.

După ce Ministerul Educației și Cercetării a introdus în sistemul de învățământ clasa pregătitoare, hotărârea a devenit un subiect controversat. Clasa zero sau clasa pregătitoare are rolul de a pregăti copilul pentru o nouă etapă din viața sa: școala. Părerile sunt împărțite vizavi de cât de mult ajută sau nu copiii în procesul de tranziție grădiniță-școală.

Nu doar zvonuri, ci și articole din mediul online spun ca această clasă pregătitoare va fi scoasă din sistem sau înlocuită cu tradiționala clasa I. Astfel că părinții și nu numai au probleme în a distinge zvonul de realitate. Ce urmează în noul an școlar ?

Reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean Caraș-Severin infirmă aceste zvonuri, menționând faptul că singura noutate oficială implementată este descongestionarea birocrației vizavi de mapa profesorului, a dirigintelui, procese-verbale etc. Debirocratizarea activității cadrelor didactice din învățământ! Aceasta este singura modificare confirmată de sistemul de învățământ.

Inspectorul școlar general al ISJ Caraş-Severin, Carina Pristavu, întrebat fiind ce părere are despre clasa pregătitoare, se dovedește a fi mulțumit de metoda aleasă pentru a pregăti copiii să meargă la școală: „Această clasă pregătitoare este luată după modelul european. Peste tot în Europa există această clasă în cadrul învățământului obligatoriu. Ea reprezintă, de fapt, tranziția de la preșcolar la școlar. De aceea și programa este altfel fundamentată, iar timpul orelor este scurtat. Au acele 10 minute la sfârșitul orei în care ei trebuie să se joace, să învețe mai mult prin joc, și nu prin activități de predare. Nu se acordă calificative. Ea, ca și element de tranziție, este foarte importantă. Problema se pune la modul în care este conștientizată de părinți, dar și de profesorii învățământului primar. Felul în care sunt abordați acești elevi pentru a le face tranziția mai ușoară către școală este cel mai important. Din punct de vedere al dezvoltării copilului este critic. Pentru un copil de grădiniță, să-l duci direct la școală și să îl ții 45 de minute într-o bancă, nu este ușor. Copilul trebuie ajutat să parcurgă etapa de învățare mai mult prin joc, mișcare, astfel încât să se obișnuiască cu regulile școlii”.