Vacanţa mare (17 iunie – 11 septembrie) vine cu schimbări pozitive în mai multe categorii de afaceri, cum ar fi cele din turism, cultură-spectacole, transporturi, comerţ cu dulciuri, jucării, articole sportive şi de camping şi chiar renovările casnice, arată o analiză realizată de Mediafax.
Cei mai importanţi factori care dinamizează economia în vacanţa ce a debutat în acest weekend sunt, ca în fiecare an, concediile părinţilor, eliberarea copiilor din rigorile şcolii, reîntregirea familiilor (mai ales a celor plecaţi la muncă în străinătate) şi, desigur, căldura uneori excesivă din lunile de vară.
De departe, industriile relaxării sunt cele mai câştigate. Excursiile mai lungi sau mai scurte cu familia ridică – uneori peste maximul de capacitate – gradul de ocupare în restaurante, popasuri şi pensiuni turistice, cu o anumită moderaţie în cazul hotelurilor. Afacerile care combină turismul cu alimentaţia publică și cu entertainmentul au, astfel, mai multe şanse de creştere decât cele axate exclusiv pe cazare.
Ştrandurile şi acvaparcurile ajung, de asemenea, la cote maxime ale gradului de ocupare, crescând nu doar încasările de la intrare, ci şi vânzările din incintele acestora (mici, bere, înghețată, diverse băuturi şi gustări, articole de plajă etc.), ca şi consumul de apă. Şi parcurile de distracţii se activează, punându-şi în funcţiune dotările specifice ca mountain-rousse, tiribombe, console de jocuri sau – pe lacuri – bărci și hidrobiciclete.
„Litoralul este vedeta vacanței mari, dar din păcate are acest statut doar două luni pe an. Va trebui să ieșim din această paradigmă, să fructificăm și capetele de sezon”, a declarat, pentru Mediafax, Iulian Gropoșilă, președintele filialei Constanța a Consililui Național al IMM. El a exemplificat că în anii `70, în lunile mai-iunie și septembrie-octombrie veneau turiștii din țările nordice, pentru care temperaturile de 15-20 de grade însemnau zile toride. „Partea plină a paharului este că în vacanța mare afluxul de turiști e copleșitor pentru toți cei care au un business pe litoral și că se fac în continuare investiții”, a spus liderul patronal.
Tot în această perioadă, mai ales în luna august, revin în ţară românii plecați la muncă în străinătate, apreciați adesea ca fiind cei mai importanți investitori. Foarte mulţi dintre ei îşi construiesc sau cel puţin renovează şi (re)mobilează locuinţele, fapt care dinamizează vânzările de materiale de construcţii şi de mobilier. Desigur, şi ei merg în staţiunile turistice ori pe litoral, contribuind substanţial la impulsionarea afacerilor amintite mai sus.
Temperaturile fiind, în această perioadă, la cotele maxime anuale, este de așteptat că se vor vinde mai bine instalaţiile de climatizare şi de aer condiţionat, ca și aparatura pentru tehnica frigului. De asemenea, este de aşteptat să se majoreze consumul de carburant, pe fondul intensificării excursiilor de familie cu maşina şi al transporturilor cu autocarul, avionul sau trenul.
Ar mai fi de menționat că în vacanța mare ating cote maxime și vânzările de jucării, articole sportive şi de camping, dar şi echipamente de îngrijire personală & fitness.
Trecând în celălalt registru, al influențelor negative, trebuie menționat că principala amenințare a verii este seceta. Un studiu al Administraţiei Naţionale de Meteorologie arată că sectoarele afectate de creşterea temperaturii şi modificarea regimului de precipitaţii sunt agricultura, infrastructura (inclusiv construcţiile), turismul, energia, industria, transportul, sănătatea şi activităţile recreative. De asemenea, sunt afectate în mod indirect industria alimentară, prelucrarea lemnului, industria textilă, producţia de biomasă şi de energie regenerabilă.