Descentralizarea mult promisă de autoritățile centrale face pași mici. În domeniul Transporturilor au fost deja semnate protocoale cu autorități locale și pentru reabilitarea gărilor, anunță ministrul Grindeanu.
Aflat la Timișoara, ministrul Transporturilor a anunțat că semenază tot mai multe protocoale cu administrații locale pentru că CFR nu are puterea de a reabilita toate gările din țară.
„Voi continua procesul de descentralizare. Am semnat 50 de protocoale cu autorități locale în acest an. Voi continua să fac acest lucru, pentru că e un proces corect, nu doar în ce privește CNAIR-ul, pe toate domeniile. În ceea ce privește Ministerul Transporturilor, același lucru doresc să îl fac și pe zona de CFR. 90 și ceva la sută din gările din România arată ca cele din Mariupol. Nu se poate! CFR nu are forța necesară să-și mmodernizeze acest patrimoniul și atunci le transferăm, acolo unde se dorește, către autoritățile locale”, a declarant Sorin Grindeanu.
Stațiile CFR din localitățile din țară nu puteau fi reabilitate până acum decât de compania de căi ferate, de Ministerul Transporturilor sau de alte ministere prin programe speciale. Acum, dacă o gară este degradată și autoritățile locale sunt dispuse, pot investi în modernizarea ei.
De exemplu, dacă acest cadru legislativ ar fi fost adoptat în trecut, Gara de Nord din Timișoara fi putut fi reabilitată de Primăria Timișoara sau de Consiliul Județean Timiș și poate nu ar fi durat zeci de ani până la modernizare.
Ordonanța permite ca gările să fie clasate de interes national, caz în care modernizările sunt în competența Ministerului Transporturilor, și de interes local, intrând în atribuțiile autorităților locale. De asemenea, autoritățile publice locale au posibilitatea să încheie cu administratorul infrastructurii feroviare contracte de activitate locală.