Criza din domeniul alimentar a pus companiile mari în faţa unor opţiuni dificile. În Caraş-Severin, Pangram şi-a regândit strategia de piaţă, dar a trebuit să reducă din salariaţi. A doua jumătate a lui 2014 consemnează o revenire a deţinătorului celui mai de succes brand cărăşean: Monte Banato.
Specialiştii în economie, mai precis în marketing, explică faptul că, în condiţiile actuale, nicio întreprindere nu-şi permite să activeze fără a avea o perspectivă clară, atât pe termen scurt, cât şi pe termen lung, care să-i asigure existenţa, dar şi raţionalitatea, eficienţa în condiţiile în care mediul ambiant devine tot mai complex şi mai dinamic. Compania născută şi condusă în Caraş-Severin, Pangram, a avut de făcut anul acesta o alegere care a însemnat un pas înapoi în dezvoltare, dar mai înseamnă şi atingerea unui echilibru care să ajute la păstrarea pieţei. Au fost concediaţi mulţi angajaţi, s-a făcut o regândire a strategiei de marketing şi s-a reintrat pe plus, după o perioadă mai grea.
„Semestrul II 2014, pentru Monte Banato, a pornit foarte bine. Am reintrat pe creştere şi sperăm să ne ducem undeva la 10% plus faţă de anul trecut. Am fost însă obligaţi să reducem personalul şi destul de sănătos, adică undeva la 200 de oameni pe care i-am lăsat acasă, dar nu din Caraş, ci din vânzări. Noi am avut un sistem de distribuţie naţională şi am închis 11 depozite. Practic, am închis distribuţia pe zona de piaţă tradiţională şi asta tocmai datorită faptului că reţelele multinaţionale au acaparat piaţa şi efectiv nu mai aveam clienţi şi pierdeam bani. Ironia sorţii face că, trimiţând 200 de oameni acasă, am revenit pe profit“, a spus managerul companiei Pangram, Ioan Popa.
Părintele pastelor Monte Banato a mai explicat că „piaţa de comerţ tradiţională, cu acele magazine de cartier, acele mici prăvălii, din păcate, s-a comprimat extrem de mult în ultimii ani, lupta fiind câştigată de reţelele multinaţionale. Pe acestea noi le alimentăm centralizat. Au platforme la Ploieşti, la Cluj şi noi ne ducem direct cu camioanele la platforme şi ei îşi distribuie marfa de acolo“. Or, oamenii pe care i-a pierdut compania cărăşeană i-a pierdut exact din sistemul de distribuţie. Acesta era important în special în acoperirea bună a teritoriului României, astfel încât la consumatori să ajungă oricare dintre cele circa 300 produse aflate în portofoliul companiei. Şi totuşi, cele mai solicitate produse de către clienți, în mai toate lanţurile de super sau hipermarketuri cu nume răsunătoare, sunt cele sub brandul Monte Banato.
De altfel, publicaţia online Wall Street a şi ales brandul Monte Banato ca fiind reprezentativ pentru judeţul Caraş-Severin, într-un articol apărut în septembrie şi în care pe o hartă a României erau marcate brandurile cu care ţara noastră se mândreşte. Descrierea din dreptul judeţului nostru e grăitoare: „Monte Banato este cel mai cunoscut şi longeviv brand de paste din România, aflat pe piaţă din 1994 ca parte din compania românească Pangram”.
Dar Monte Banato nu înseamnă numai Caraş-Severin, ci şi România, atunci când vorbim de exporturile pe care această companie le realizează. „Noi exportăm în Belarus şi Bulgaria. Suntem în creştere pe aceste pieţe, iar exporturile se situează undeva la 10% din totalul facturat de noi“, a mai precizat Ioan Popa pentru cititorii Express de Banat. Şi cu o cifră de afaceri care depăşeşte anual, în ultimii ani, 10 milioane de euro, Pangram, prin Monte Banato, ţine judeţul pe harta celor mai de succes branduri naţionale, în ciuda crizei financiare şi a regresului înregistrat de mai toate companiile din domeniul alimentar.
Foto sreweb.com arhivă