Din anul 2021, turiștii se vor putea plimba pe Bega cu vaporașele, canalul urmând să fie navigabil din Timișoara până în Serbia! De asemenea, între cele două țări va exista și o pistă de biciclete. Totul face parte dintr-un proiect transfrontalier în valoare de 14 milioane de euro care a fost lansat azi, 22 noiembrie, la sediul Consiliul Județean Timiș.
„Repararea infrastructurii de navigație a Canalului Bega” – este numele proiectului transfrontalier în parteneriat cu Serbia care prevede reluarea circulației navale. Principalul punct vizat de reparații este nodul hidrotehnic de la Sânmihaiul Român. „Proiectul prevede la partea română realizarea nodului hidrotehnic de la Sânmihai cu tot ce înseamnă implicațiile ecluzelor, a posibilității de tranzitare a vaporașelor, tot ce prevede barajul propriu-zis, clădirea administrativă, respectiv cantonul de la nodul hidrotehnic și insula care poate fi pregătită pentru a primi musafiri. Practic, avem deja licitații câştigate precum consultanță, dirigenție de șantier, urmând să se realizeze și selectarea constructorului. Noi zicem că, în principiu, în toamna lui 2021 va fi încheiat proiectul”, a declarat Titu Bojin, directorului Administrației Bazinale de Apă Banat, instituție care este și lider de proiect.
Prin acest proiect, vecinii din Serbia trebuie să realizeze pista de biciclete care leagă granița României cu orașul Zrenjanin, dar și două puncte de trecere a frontierei. „Cred că acest proiect este important pentru întreg Banatul istoric, pentru că leagă județul Timiș de regiunea Voivodina, din Serbia, un proiect care va deschide o nouă cale de comunicare, un nou parteneriat. Sper ca implementarea acestui proiect să ducă la o dezvoltare economică a întregii zone, aici discutăm și de posibilitățile de dezvoltare turistică, ținând cont că partenerii noștri din Serbia vor continua cu pista de biciclete de la graniță, vom deschide un nou punct de trecere a frontierei și pentru pistă, și pentru canalul Bega. Cred că anul 2021 va coincide cu finalizarea acestui proiect și reluarea circulației pe canalul Bega”, a spus Călin Dobra președintele CJT.
Din cei aproximativ 14 milioane de euro, 11,7 sunt de la Uniunea Europeană. 500.000 de pasageri au circulat pe Bega în anul 1944, dar ulterior, din cauza bombardamentelor din cel De-al Doilea Război Mondial, traficul suferea grav, iar în anul 1958 transportul de mărfuri a încetat. Din anul 1990 se discută de revitalizarea canalului, dar autoritățile nu au dispus de fonduri pentru redeschiderea navigației.