Turcii de la Eti Bakir, care au deschis în România filiala CupruMold Mining SA odată cu preluarea fostei companii miniere de la Moldova Nouă, au prezentat cifrele spectaculoase ale afacerii de la malul Dunării!
Reprezentanții companiei cu sediul la Istanbul și cu o experiență în minerit de 90 de ani au fost invitați de primarul Ion Chisăliță să le prezinte cărășenilor planul de afaceri pe care l-au conceput pentru România, pentru Moldova Nouă. Mehmet Egriboyunoglu i-a liniștit din start pe cei care poate încă se mai îndoiau de cât de serioase sunt intențiile turcilor în Caraș-Severin: „Suntem o parte a unui holding, ne desfășurăm activitatea în 7 sectoare diferite, avem 43.000 de angajați. Ne ocupăm în primul rând de minerit, de construcții și de energie. În momentul acesta avem în exploatare 10 cariere, exploatări miniere, dar în Turcia avem și mari proiecte de construcții pe care le-am realizat: autostrăzi, aeroporturi, baraje. De exemplu, aeroportul din Istanbul. Nici în România interesul nostru nu este limitat doar la partea de minerit. O altă societate din grup construiește autostrada dintre Sibiu și Pitești.”
Care sunt intențiile legate de Moldova Nouă? „Estimăm o investiție de peste 200 de milioane de euro care va consta în tehnologie de ultimă generație și celelalte activități conexe. Vom asigura astfel direct și indirect în jur de 1.000 de locuri de muncă. Este o investiție mare care va aduce un aport important economiei locale. Pe lângă taxele și impozitele plătite la bugetul local vor fi toate achizițiile de bunuri și servicii din zonă pe care le vom face. Deschiderea acestei activități va aduce bunăstare și dezvoltare în zonă. Vom exploata această rezervă de la Moldova Nouă cu tehnologii de suprafață. După ce vom aduce la suprafață minereul extras, îl vom transporta în stare de concentrat. Vorbim de 10 milioane de tone extrase anual pentru a fi un proiect fezabil. Dacă este să comparăm cu vechea exploatare, este de 3 ori capacitatea de extracție pe care o avea vechea firmă. Suntem aici pentru a face minerit la standarde înalte și ne vom desfășura activitatea în deplin consens cu ceilați întreprinzători din zonă.”, a mai declarat reprezentantul Eti Bakir.
Până să înceapă efectiv exploatarea va mai trece o vreme. Din fostul Moldomin turcii n-au mai găsit aproape nimic. S-a furat tot ce s-a putut. Totul trebuie construit acum de la zero, toată infrastructura are nevoie să fie refăcută. „În momentul acesta ne aflăm în procesul de obținere a autorizației. Vorbim de o perioadă de 1 an și jumătate pentru a obține autorizația. Avem convingerea că vom putea realiza această construcție în aproximativ 1 an pentru că avem avantajul de a deține în grupul nostru și societate de construcții. Ne-am propus ca, dacă totul merge cum trebuie, peste 2 ani și jumătate să începem deja exploatarea.”, a explicat Mehmet Egriboyunoglu, adăugând totodată faptul că poluarea, care a generat atâtea probleme în trecut, va fi inexistentă.
Primarul orașului Moldova Nouă a oferit la rândul său garanții. Mai degrabă reprezentanților companiei turcești, care au aflat de problemele de pe piața forței de muncă din România. „Locurile de muncă înseamnă confort social, bani la buget și rezolvă problema dezvoltării comunităților așa cum s-a propus. Forța de muncă disponibilă potențială într-o comunitate este direct proporțională sau egală cu locuințele nelocuite. Aia e forța de muncă pe care trebuie să mizăm. Dacă sunt locuințe care aparțin persoanelor plecate, atunci când se dezvoltă o companie mare în comunitate forța de muncă revine. La Moldova Nouă, în perioada 2011-2018, o companie care a plecat cu 400 de locuri de muncă a dobândit 2.400 la plecare. Când se înființează o companie mare, cu credibilitate, oamenii îți fac managementul de a reveni în localitate profitând de toate facilitățile.”, a spus primarul Chisăliță.
Romeo Dunca, președintele Consiliului Județean Caraș-Severin, ar fi preferat ca Statul Român sau o companie autohtonă să fi exploatat cuprul de la Moldova Nouă, dar a concluzionat că e bine și așa dacă românii n-au fost în stare timp de 20 de ani să o facă. „Știam de la școală, din lecțiile de istorie, că nu i-am cam învins pe turci. Când am citit în presă că turcii au câștigat procesele cu Agenția de Resurse Minerale privind licența de exploatare m-am bucurat sincer că de data asta turcii ne-au învins pe noi.”, a comentat Dunca.
Prefectul județului Caraș-Severin, Ion Dragomir, prezent și el la întâlnirea cu reprezentanții companiei Eti Bakir, i-a cerut președintelui Dunca să le ofere un sprijin real investitorilor: „Mă bucur că domnului președinte Dunca i s-a aprins o lampă vizavi de posibilitatea ca această companie să construiască drumuri și în Caraș-Severin, dar i-aș sugera, pentru a veni cu adevărat în sprijinul CupruMold Mining, să dezvolte un program de refacere a drumurilor județene și comunale pe două sau trei cercuri concentrice, în zona Moldova Nouă, astfel încât, atunci când începe activitatea, transportul muncitorilor să se realizeze în condiții bune. Trebuie să recunoaștem că drumurile din zonă sunt cele mai proaste din România, nu doar din județ!”
Un rol deosebit de important în reluarea activității miniere la Moldova Nouă îl joacă și Matei Lupu, specialistul în domeniu la care turcii de la Eti Bakir au apelat pentru a coordona totul.