Dacă ai copil, eşti păţit! Când sufletul de părinte învinge raţiunea…

Părinții sunt categoria de consumatori cea mai vulnerabilă la presiunea socială, fiind forțați să cheltuiască pentru copiii lor un buget mai mare decât își pot permite. Şi suntem în Luna cadourilor.

„Patru din zece părinți au experimentat presiune în ultimul an, simțindu-se fortați de către contextul social să cumpere pentru copiii lor lucruri cu care nu erau financiar confortabili. Doar 3% dintre aceștia au rezistat presiunii și au decis să achiționeze doar ceea ce era prevăzut în buget”, arată datele ediției pe 2017 a European Consumer Report, potrivit Mediafax. Studiul European Consumer Report este realizat de compania de credit management Intrum, reprezentată în România de către Top Factoring.

„Datele analizate demonstrează că un grup vulnerabil expus unei presiuni sociale poate duce la o îndatorare nesănătoasă pe termen lung. Cu toate opțiunile de plată care există în momentul de față și luând în considerare presiunea socială raportată la nivel general, misiunea noastră este de a investi în sporirea încrederii și în educarea generațiilor prezente și viitoare atunci când vine vorba despre un consum sustenabil”, declară Mikael Ericson, CEO și președinte Intrum.

Raportul mai arată că în special părinții tineri cu vârste între 18-34 ani sunt foarte vulnerabili, 5 din 10 simțind constant o presiune a societății atunci când vine vorba despre cumpărături efectuate pentru copiii lor.

Rețelele de socializare joacă, de asemenea, un rol important în crearea presiunii asupra consumatorilor moderni. 65% din românii intervievați au fost de acord cu afirmația „Rețelele de socializare mă fac să cumpăr mai mult decât aș avea nevoie”. La nivel european, media celor care au răspuns afirmativ la această întrebare este de doar 39%.

Românii, peste media europeană la nesăbuinţă

Referitor la depășirea cheltuielilor, analiza arată o creștere masivă a cumpărăturilor pe credit. „Aproape fiecare al patrulea român (35%) crede că este în regulă să cumpere bunuri precum televizoare, calculatoare sau telefoane pe credit, acest trend înregistrând o creștere susținută în ultimii doi ani”, mai arată autorii studiului.

„În România, uzanța părinților de a depăși bugetul alocat atunci cînd vine vorba despre cumpărături pentru copiii lor este mai mare față de restul europenilor. Cifrele arată o discrepanță față de media europeană la acest capitol, iar diferența va putea fi estompată doar prin educare, respectiv prin îmbunătățirea managementului finanțelor personale și ale familiei”, declară Cătălin Neagu, director general Top Factoring.

„Presiunea asupra părinților, subliniată de raport, este una delicată și îngrijorătoare. De aceea, principiile de bază pe care se poate așeza o educație financiară și administrarea unui buget ar trebui să fie parte din materia de studiu de la școală, încă de la vârste mici. Multe țări europene au introdus aceste informații în curricula școlară și cred că și la noi există capacitatea de a găsi un echilibru între precauție și investiție sustenabilă”, adaugă acesta.

În cadrul studiului European Consumer Payment Report, ediția 2017, au fost culese răspunsurile a 24.401 respondenți cu vârste între 18 și 65 de ani din 24 de țări europene. În România, întrebările au fost adresate unui eșantion de 1.000 de repondenți, dintre care 48% bărbați și 53% femei, cu vârste cuprinse între 18 și 50 de ani, peste 75% dintre aceștia având studii superioare și fiind salariați.