Ziua Națională a Lecturii | Scriitorul Tudor Crețu, despre cum îi apropiem pe copii de literatură

copil citeste lectura

Scriitorul Tudor Crețu, directorul Bibliotecii Județene Timiș, este de părere că literatura predată cu seducție în sălile de clasă i-ar putea face pe copii să se apropie mai mult de lumea cărților. 15 februarie este prin lege Ziua Națională a Lecturii, începând cu 2022. În această zi, cadrele didactice din școlile din întreaga țară sunt îndemnate să organizeze evenimente prin care să îi încurajeze pe copii să citească.

De Ziua Națională a Lecturii, dascălii sunt invitați să organizeze activități de promovare a lecturii în școlile în care își desfășoară activitatea. În timpul programului școlar, elevii ar trebui să fie încurajați să prezinte cartea preferată, să citească din ea și să discute pe marginea ei. Tot în 15 februarie, în școlile din țară sunt organizate cluburi de lectură, întâlniri cu scriitori, traducători și ilustratori, ateliere de scriere creativă și de ilustrare de carte, expoziții sau vizite în biblioteci, fie librării.

Întrebat cum îi putem apropia pe copii de cultură și lectură, scriitorul Tudor Crețu a vorbit în primul rând de familie și de cum pot insufla părinții un astfel de comportament copiilor.

„Depinde în primul rând de familie și de școală. (…) La fel ca în cazul sănătății, starea de sănătate a unei societăți depinde de educație, de prevenție, mai mult decât de spitale sau de instituțiile pur medicale. Nu e ușor iar problema este următoarea: o dată că parcurgerea unui text înseamnă un anumit efort pe care tot mai puțini sunt capabili să îl facă, doi – ei nu văd exemple mari în jur. Unul dintre motivele pentru care copiii nu mai citesc e că nu mai citesc nici părinții.”, a declarat Tudor Crețu.

În privința influenței școlii, scriitorul aduce în discuție modul în care este predată literatura.

„Nu tot timpul, că nu se poate generaliza, dar de multe ori literatura e predată cum e predată. Și atunci asta uneori îndepărtează în loc să apropie. Depinde de la profesor la profesor, de la școală la școală, de la caz la caz. Eu, din ce am văzut, e predată fără seducție de multe ori. Nu se ajunge la situații în care elevii să conștientizeze ce e aia, cât de utilă, de pragmatică poate fi, până la urmă, literatura, în sensul că nu înveți în primul rând când s-a născut și când a crăpat un scriitor, ci înveți să vorbești cu cuvintele tale de la un om care a fost în mod clar un om care a fost capabil să vorbească cu cuvintele lui, să se exprime ș.a. Și toate astea, părinții, profesorii, cei care sunt exemplele prime pentru copii trebuie să le ilustreze cumva prin ei înșiși. Și mai este ceva: nu se poate crește doar gradul de lectură. Ăsta este un aspect al progresului general. Dacă noi am fi acum o țară în care s-ar citi ca în Franța, noi am fi altă țară. Și asta cu cititul este un aspect al unei schimbări generale, care nu se poate produce doar pe acest plan. Odată ce s-ar produce și pe acest plan, s-ar produce și pe toate celelalte. Noi am fi efectiv alții, într-un sens mai bun, dacă am citi mai mult.”, a mai spus directorul Bibliotecii Județene Timiș.

Anul acesta, Ziua Națională a Lecturii este promovată prin mott0-ul #citimZideZi.

/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/