Viceprimarul Lațcău: STPT va trece prin restructurări interne care să reducă cheltuielile

la Timisoara vor fi mai putine curse pe transportul in comun

2023 este anul în care Societatea de Transport Public a Timișoarei va trece printr-o serie de schimbări, cu scopul de a deveni una profitabilă, anunță viceprimarul Ruben Lațcău.

În plenul Consiliului Local Timișoara organizat în această săptămână a fost aprobat bugetul de venituri și cheltuieli pentru anul 2023 al Societății de Transport Public Timișoara. Ruben Lațcău, viceprimarul USR al Timișoarei, a făcut apel la consilierii locali să voteze proiectul, susținând că „acest buget este construit într-un an în care STPT trece printr-un proces de restructurare. Am avut această depunere pe OG6, cu termen sfârșitul lunii martie, în care STPT a plătit 52 milioane lei datorii la stat, iar în contrapartidă, ANAF-ul a restituit o parte din datoriile istorice și a șters o altă parte din ele. Este important pentru STPT să meargă înainte cu acest proces”.

Pe de altă parte, Dan Diaconu, consilier local PNL, a atras atenția asupra faptului că subvenția acordată STPT a crescut foarte mult, ajungând la 83%.

Acest buget de venituri și cheltuieli are cea mai însemnată pondere a subvenției din istoria STPT-ului. 83% este subvenția din bugetul de venituri și cheltuieli, ceea ce este imens. În urmă cu trei, patru, cinci ani subvenția era între 70 și 75%, ceea ce și atunci era imens. Faptul că dublăm prețul biletului de transport în comun, faptul că creștem imens prețul la abonament nu înseamnă că se va urca același număr de oameni în transportul în comun. 100 lei abonamentul pe o linie este mult pentru un om care de cele mai multe ori are salariul minim pe economie. De asemenea, un bilet de 4 lei care este clar, în momentul de față este cel mai scump din țară, este mult pentru cineva care trebuie să-l plătească în mod regulat timp de o lună. Faptul că acest proces de subvenție a crescut constat în acești ani mă face să cred că politica nu este bună din punct de vedere al transportului public nici aici, în Consiliul Local Timișoara, și nici la societatea de transport”, a declarat Dan Diaconu.

Viceprimarul Ruben Lațcău a recunoscut că subvenția este foarte mare, precizând că anul acesta STPT va trece prin schimbări majore.

Motivul principal pentru care avem această situație, și sunt de acord că societatea trebuie să ajungă într-un punct în care cel puțin 50% din veniturile pe care le are să fie încasări directe, este în primul rând ca efect pervers al contractului de delegare, votat de Consiliul Local Timișoara trecut, în 2019. Contractul de delegare spune foarte clar că toate veniturile care nu se realizează se compensează în mod direct de către Primăria Timișoara. Cu cât sunt mai mici încasările, cu atât va fi mai mare în mod direct compensația de transport. Este, din păcate, un mecanism care are un efect pervers în el. Efectul pervers este acela al lipsei de motivare în cazul operatorului de a se asigura că toți cei care circulă plătesc, de a se asigura că crește numărul plătitorilor”, a explicat Ruben Lațcău.

Viceprimarul Timișoarei a anunțat că în acest moment se lucrează la un plan de restructurări, în vederea reducerii cheltuielilor cu personalul în cadrul STPT.

Este evident că acest mecanism este unul care trebuie corectat și există două pârghii prin care putem să reducem în mod sustenabil această compensație. Prima pârghie este aceea de a crește încasările directe, și aici ne referim de a da amenzi, de a mări controalele, și aici este clar că la STPT există o nevoie consistentă de îmbunătățire. Iar al doilea lucru pe partea de compensație este reducerea cheltuielilor și singura reducere a cheltuielilor pe care o putem face în acest moment și care este obligatorie este aceea de reducere de personal. Sunt, probabil, undeva la un milion de lei pe lună costuri pe care STPT le poate scădea prin reduceri de personal, fără ca aceste reduceri să afecteze absolut deloc personalul productiv. Sunt de acord că această sumă trebuie să scadă, iar STPT în acest an va trebui să treacă prin niște restructurări interne care să reducă în primul rând cheltuielile interne neesențiale, care nu țin de transportul în comun propriu-zis”, a detaliat Ruben Lațcău.

/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/