Luna aprilie a înregistrat un record al vânzărilor lunare auto în ţară, 15.860 unități, aceasta fiind cea mai bună lună aprilie din ultimii 9 ani. Volumul total al vânzărilor din ultimele 4 luni a ajuns la 51.853 de unități, înregistrând o creștere de 27%, arată un comunicat transmis de APIA, potrivit Mediafax.
Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) precizează că numărul de peste 50.000 de automobile vândute în primele 4 luni reprezintă cel mai mare volum de unități vândute înregistrat într-o perioadă similară în ultimii 10 ani.
„Pe plan european, cele mai importante țări – care împreună reprezintă 75% din totalul pieței UE – consemnează fie creșteri moderate (Franța +4,4%, Germania +5%, Italia +0,2%), sau importante (Spania +11%), fie scăderi cum este cazul Marii Britanii, în care piața auto înregistrează o scădere de 8,8%”, precizează comunicatul.
2/3, achiziţii pe firme
Asociația menționează că vânzările sunt susținute, în principal, de către persoanele juridice, care acoperă 64% din totalul achizițiilor de autoturisme realizate în primele 4 luni ale anului. „Este, însă, de remarcat faptul că numărul de autoturisme achiziționate de către persoanele fizice în aceste prime 4 luni din 2018 (15.395 de unități) este cu 126% mai mare decât cel aferent perioadei similare de anul trecut (6.808 unități); ca urmare, și ponderea lor a crescut în 2018 la 36% de la 21% în 2017”, arată documentul.
„Referitor la autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), semnalăm faptul că în luna aprilie 2018, importurile de autoturisme rulate au fost cu cca. 6,8% mai mici decât în luna similară a anului trecut. Pe ansamblul primelor patru luni din 2018 consemnăm un număr total de autoturisme rulate înmatriculate în România (157.120 unități) mai mic cu 6,1% decât cel corespunzător perioadei similare din 2017”, potrivit APIA.
Maşinile second hand, 65% mai vechi de 10 ani!
Reprezentanții asociației menționează că în baza datelor înregistrate în primele 4 luni, este previzibil ca și în acest an numărul de autoturisme rulate ce vor fi importate în parcul național să se situeze în jurul cifrei de 500.000 de unități, asemănător cu cel înregistrat anul trecut.
„Ar fi însă de remarcat, pentru începutul acestui an, o oarecare îmbunătățire a vârstei autoturismelor rulate, importate, acestea înregistrând creșteri de volume pe segmentul de vârstă sub 7 ani. Cu toate acestea, numărul autoturismelor rulate mai vechi de 10 ani reprezintă peste 65% din totalul celor 157.120 de unități (respectiv 102.617 unități) importate, fapt care nu este deloc de ajutor în ceea ce privește scăderea vârstei medii a parcului auto din România, unul dintre cele mai învechite din Europa”, arată documentul.
Top 3 vânzări autoturisme noi: Dacia, Volkswagen, Skoda
În ceea ce privește producția Ford România, în primele patru luni ale anului a realizat 45.319 unități, în creștere cu 148,1%, de aproximativ. 2,5 ori mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut.
„În aceste condiții, și exportul Ford a crescut de 2,5 ori (cu 150,8%) comparativ cu primele patru lui ale anului precedent”, menționează comunicatul.
În privința autivehiculelor noi, în aceste prime 4 luni ale anului au fost vândute 51.853 de unități, în creștere cu 27,8% față de anul 2017, din care 43.131 autoturisme (+34,7%) și 8.722 de autovehicule comerciale (+2%), iar topul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de către Dacia, cu 14.038 de unități, urmată de Volkswagen, cu 5.033 de unități și Ford 4.408 unități.
„La autoturisme, topul pe mărci are pe primul loc Dacia, cu 13.052 de unități (30,3% cotă de piață, pe un volum în creștere cu 56,5% față de primele patru luni din 2017), urmată de Volkswagen cu 4.572 unități (10,6% cotă de piață, volume în creștere cu 20,5% față de 2017), apoi Skoda 4.009 unităţi (9,3% din total piață, volume în creștere cu 31,2%), Renault 3.190 de unităţi (7,4% din total piață, volume în creștere cu 31,3%) și Ford 3.023 de unități (7% cotă de piață, volume mai mari cu 28%)”, prezintă comunicatul.
Pe modele, în primele patru luni din 2018, Dacia Logan este cel mai bine vândut cu 5.483 de unități, urmat de Dacia Duster cu 3.087 de modele vândute, Dacia Sandero 2.863 de unități, Skoda Octavia cu 1.546 de unități vândute și Renault Clio cu 1.445 de unități.
Creştere spectaculoasă la maşinile electrice
În funcţie de tipul de combustibil, ponderea autoturismelor cu motoare pe benzină continuă să crească, ajungând să dețină, după primele 4 luni din 2018 un procent de 57% din total, semnificativ mai mare față de ponderea pe care o avea în aceeași perioadă a lui 2017 (46,2%).
Dintre primele cele mai vândute 10 mărci/modele, 6 mărci și respectiv 8 modele au o pondere a vânzărilor cu motorizări pe benzină peste această medie (54,9%).
„În ceea ce privește autoturismele electrice și hibride, interesul pentru acestea continuă să crească, inclusiv pe fondul stimulentelor acordate prin Programul Rabla Plus. Ca urmare, după primele 4 luni din 2018, acestea ajung să dețină o pondere de 2,3% din total piață, superior celui de anul trecut, când cota era de doar 1,7%. Chiar dacă volumele sunt încă foarte mici, evoluția este extrem de încurajatoare, creșterea înregistrată în acest an fiind de +417,4% (de 5 ori) pe segmentul celor electrice și, respectiv, dev +52,4% la cele hibride”, arată comunicatul.
În funcție de culoarea preferată, alb și gri sunt cele mai cerute, acestea înregistrând o pondere de 28% și, respectiv, 23,4% din totalul preferințelor, urmat de albastru cu o cotă 17,1% și negru cu 10,1%.
Potrivit reprezentanților APIA, în funcție de țara de proveniență a autoturismelor, 29% provin din România, 21,4% din Germania, 11,5% sunt din Cehia, 7,1% din Spania și 6,8% din Turcia.
„În acest context, vânzările de autoturisme din producția autohtonă au crescut în anul 2018 cu 64,9% comparativ cu anul 2017, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creștere de 25,3%”, arată comunicatul.