Vânați de ecrane sau „Screenman”, ultima premieră a Teatrului „Merlin”

screenman (3)

„Suntem bântuiți și vânați de ecrane. Ecranele controlează oamenii mai mult decât oamenii controlează ecranele.” Deși par afirmații dure, ele sunt în totalitate susținute de regizorul Petar Pejaković, prin intermediul spectacolului „Screenman” (Omul-ecran).

Invitat la Timișoara de către Teatrul pentru Copii și Tineret „Merlin”, regizorul din Muntenegru este de părere că un spectacol de teatru despre dominația lumii digitale (a mașinilor, într-un sens mai larg) asupra vieții și activității umane este actual și, deopotrivă necesar.

Deși până acum mulți psihologi și sociologi au atras atenția asupra pericolelor la care suntem supuși, prin folosirea necontrolată a dispozitivelor electronice, eseurile performative ale spectacolului duc tema mai departe și tratează diferite aspecte și fenomene ale subiectului menționat: dependența, instrumentalizarea, domesticirea, înstrăinarea, supravegherea, violența, tensiunile… pasivitatea proiectată a consumerismului, universul de trivialitate și prostie, chiar și poluarea mediului la nivel fizic și psihic.

screenman (2)

„Subiectul este încă relativ nou, consecințele (atât la nivel micro, cât și la nivel macro) sunt încă insondabile, aspectele pozitive și negative fiind legate strâns. De aceea, relațiile dintre ecrane și oameni (fizice, mentale, personale, sociale, poetice…) constituie un punct de plecare al cercetării”, afirmă Petar Pejaković care este și creatorul scenariului împreună cu Dušan Murić.

De o evidentă vigoare, inundat de sensuri, spectacolul este compus dintr-o impresionantă paletă de scene cu un puternic impact vizual, foarte ofertantă pentru publicul tânăr, pus în situația de a decripta simbolurile și mesajele transmise: Split Man, o reprezentare a vieții descompuse, între realitate și virtualitate, Screenman, un personaj desprins parcă din jocurile video.

Prezența multimedia în acest spectacol despre multimedia este ceva firesc, dar ceea ce îi dă forță este estetica fiecărui tablou/„frame”. În absența cuvântului rostit, muzica punctează scenele care curg fluent. Ritmurile sonore originale ne conectează la temele propuse, în mod creativ. Autoiluzionarea, jocul iluziei este susținut de scenografie și de video-mappingul care reușește să capteze ultima urmă de inocență a spectatorului care încearcă fiorul neplăcut că el însuși face parte din plan.

Esențializând, am putea concluziona că suntem asaltați, suntem tributari tehnologiei, imitației și nu ne mai găsim identitatea. Amintirile noastre sunt transformate în pixeli, atenția ne este mereu scindată, vocabularul devine superficial (LOL), viața pe care o trăim devine accesibilă oricui, acțiunile ne sunt recompensate cu un like, ca apoi să fie comentate și catalogate.

screenman (1)

Intenția regizorului este de a lăsa finalul spectacolului deschis, prilejuind spectatorului o revoltă împotriva degradării amintirii în favoarea înclinației firești pentru dialog și comunicare interumană reală.

Cu ce ar trebui să rămânem după spectacol? Cu o emoție, bineînțeles, și un demers introspectiv al fiecăruia pentru găsirea unei motivații suficient de puternice în a căuta calea de întoarcere spre propria umanitate, participând activ la crearea propriului destin.

Echipa Teatrului „Merlin”, susținută de Consiliul Județean Timiș, și actorii din distribuție: Patricia Gavril, Raul Lăzărescu, Lucian Matei, Marko Adzic, Cristi Brătoiu și Laurențiu Pleșa își așteaptă cu nerăbdare spectatorii în 13 aprilie, de la ora 18.00, la premiera Screenman care va avea loc la sala teatrului.

/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/