Inteligența artificială schimbă inclusiv maketingul digital. Astfel, inginerii de la Google au adoptat algoritmul de ierarhizare, linkurile nu mai contează foarte mult.
Între 18 și 19 aprilie s-a desfășurat la Sofia, în Bulgaria, una dintre cele mai importante conferințe din domeniul IT. Probabil cea mai importantă informație transmisă aici a fost expusă de Gary Illyes, un analyst de la Google care în 2011 a emigrat din România.
SERP Conference 2024 s-a vrut (și a fost) de la bun început o conferință despre modul de clasare a site-urilor, magazinelor online, conturilor de social media în SERP. Acronimul, provenind de la „search engine results page”, definește pagina în care sunt afișate rezultatele atunci când cauți ceva pe Google. Sau alt motor de căutare, inclusiv pe Facebook sau Yahoo găsiți SERP-uri…
Gary Illyes a spus în cadrul conferinței că linkurile spre o pagină web nici nu sunt atât de importante. Adică, Google are nevoie de foarte puține legături pentru a „face scorul unui site”. (Când spunem pagină web nu ne referim doar la un website clasic, ci la orice există în online și merită a fi găsit.)
Aparent ar părea că este o greșeală, că lui Gary Illyes i-a „scăpat porumbelul din gură” și a dezvăluit fără să vrea unul din secretele algrotimului Google.
Informația a declanșat însă o adevărată discuție între marketeri. Mai mult, o sumedenie de campanii publicitare vor trebui regândite sau așezate pe alte criterii contractuale. Multe firme care se ocupă cu marketingul digital, cu SEO, își vor vedea năruite eforturile. Ce înseamnă de fapt acest lucru veți afla în rândurile următoare.
Până acum, oficialii Google spuneau că unul dintre principalele elemente de ierarhizare a unei pagini web este construit de link-building. Respectiv de crearea unei rețele de legături înspre și dinspre un site, acestea definind în urma unei formule matematice profilul și relevanța site-ului respectiv. Sau al conturilor de social media, al magazinelor online, etc.
Ani de zile întreaga metodologie de promovare și optimizare a unui site a fost creată (și) pe acest fundament: de unde vin legăturile spre tine denotă profilul, cu cât mai multe și mai serioase, cu atât mai relevant în domeniu! Iată că, acum, dintr-odată, acestea nu (mai) sunt atât de importante.
Gary Illyes a explicat aceasta prin prisma apariției inteligenței artificiale. Adică scripturile de AI respective determină doar parcurcând conținutul unui text despre ce e vorba. Link-buildingul era folosit în redactarea de advertoriale, de publicare în cât mai multe locuri (specializate) de linkuri și invitații de accesare a site-ului. Respectiv de așa-numitele butoane CTA „call to action”, de bannere puse pe alte site-uri, toate determinând într-un final ce fel de site avem noi și cât de relevant este. Ei bine, acestea, acum, nu mai contează!
În mod logic, vor urma falimente ale unor agenții de marketing. Nu deodată, nu toate, dar cele care trăiau doar din publicarea de articole pe site-uri ar trebui să dispară. Va lua un timp până „beneficiarii” se vor prinde, stai măi, dar eu pentru ce plătesc dacă nu este nevoie!?
Când spun „guru” mă gândesc la dimensiunea și importanța pe care o are John Mueller în lumea marketingului digital. Acesta este un analist din echipa de „căutări” de la Google și este responsabil cu comunicarea, șeful acestui compartiment. Adică, la modul concret, dacă doriți să știți ce și cum funcționează în lumea Google, urmăriți-l pe John Mueller. Sorbiți-i cuvintele! Ce spune el este sfânt!
Revista Search Engine Journal nu a scăpat ocazia de a observa că John Mueller a confirmat ceea ce „i-a scăpat” lui Gary Illyes. Acesta, adică John, a comentat: „Există alte lucruri, mult mai importante, asupra cărora să se concentreze un web designer sau un marketer!”
Deci, lucrurile sunt clare, advertorialele, reclamele, toate ar trebui să se axeye pe altfel de mesaje, nu neapărat acela de a introduce o legătură spre un site sau o pagină de Facebook.
Personajele cheie de la Google sunt în general discrete, în sensul că nu dai foarte ușor de adresele lor de e-mail, de telefoane și cu atât mai mult de adresa de domiciliu. În mediul online este chiar misiune imposibilă. Știu să se ascundă. Bineînțeles că știu, doar sunt de la Google!
Paradoxal, cei mai căutați oameni de la Google nu sunt fondatorii sau acționarii principali, directorii sau contabilii, ci analiștii, inginerii de sistem, cei care comunică „plebei” deciziile companiei. Care ne spun nouă cum se fac căutările, cum se afișează rezultatele și ce trebuie să facem pentru a fi în primele locuri pe Google.
În cazul nostru, Gary Illyes, este cel mai probabil un maghiar născut în România. El a absolvit colegiul Ady Endre de la Oradea, secția de jurnalism online de unde „s-a cărat” în SUA și a absolvit Uiversitatea Phoenix din Arizona. În 2017 a fost cooptat de Google. În prezent locuiește la Zurich, în Elveția.
Iar șeful, respectiv John Mueller, este german sexagenar cu o licență în inginerie mecanică la Zurich. După ce a avut o firmă de software, în 2007 s-a înrolat în echipa de „căutări” Google. A devenit șeful compartimentului de comunicare (2014) și, de atunci, dacă vreți să știți ceva pe lumea asta trebuie să învățați de la el.