Vechiul Corso, situat între magazinul cu emblema de neconfundat „Electrice” până la localul „Lord”, a primit o nouă înfățișare și fost inaugurat în anul 1995, pe timpul administrației primarului Virgil Turcan.
Pavajul, cu pavele hexagonale în culorile roșu și verde, a fost executat pe plan local. Noul centru civic, de la „Lord” la „Electrice”, a fost amenajat de firma Edilco SA.
Tronsonul I, patru ani de întârzieri
Ulterior, pe timpul administrației Francisc Boldea, s-a constatat uzura pavelelor și s-a decis refacerea centrului civic, pe porțiunea dintre Ceasul Electric și fosta cofetărie ”Liliacul”. Decopertarea terenului s-a făcut pe repede înainte, în august 2020, cu o lună înainte de alegerile locale. S-a apelat la firma Eldiclau din Craiova, care trebuia să înceapă lucrările la noul centru civic pe data de 10 august. Imediat s-a anunțat o amânare de sărbători, atfel că startul s-a prelungit pe 24 august. Fostul primar Boldea promitea că amenajarea se va termina în decembrie, dar după alegeri noua administrație Buciu constata că țeava de gaz se afla la doar 20 cm sub nivelul solului și este ilegal să construiești peste ea, adâncimea corespunzătoare fiind de 80 de cm, urmând ca după aducerea la nivel Eldiclau să reia lucrările. Între timp, saga lucrărilor a fost fidel redată în ”Redeșteptarea”, s-a renunțat la firma din Craiova și noul centru a fost finalizat (tot în prag de alegeri!) pe tronsonul I. Lucrările au fost realizate de firma Eben Blue Bau din Lugoj, cea care a primit și dificila sarcină a reabilitării Podului de Fier.
Tronsonul II, în stadiul de bune intenții
Tronsonul II, de la „Catena” la „Lord”, a rămas însă tot în stadiul de acum 30 de ani. Pavelele s-au tocit și mai mult, unele lipsesc și întregul paviment este prăbușit pe alocuri, provocând disconfort, mai ales pe timp ploios.
Deși reabilitarea acestui segment era în intenția administrației Boldea, lucrurile au rămas doar la stadiul declarativ, de bune intenții, fără a se concretiza nimic. La instalarea adminstrației Buciu s-a găsit doar licitația pentru tronsonul I. ”Nu a existat un proiect pentru tronsonul II. Noi am făcut un DALI în cadrul proiectului de Mobilitate Urbană, la care am luat în calcul și continuarea amenajării cu traonsonul II, cu tot cu înlocuirea rețelelor subterane”, spune fostul edil șef.
Cu doi ani în urmă, s-au montat bănci și coșuri stradale (de calitate, e drept), însă doar atât. Revitalizarea zonei, în care își desfășoară activitatea multe magazine este absolut necesară.
Primarul Dobra e încredințat că va găsi surse de finanțare
La această oră, Uniunea Europeană finanțează doar transformarea zonelor circulate de automobile în zone velo sau pietonale. Deși obținerea finanțărilor europene este improbabilă pentru o stradă care este deja pietonală, actualul primar Călin Dobra declară că este în căutare de variante și își dorește revitalizarea tradiționalei artere pietonale a urbei.
„Căutăm variante și sperăm ca, în următoarea perioadă, să obținem bani pe linia de finanțare privind fondurile nerambursabile pentru partea a doua a centrului civic, de la semafor la gară. Categoric îl vom face, ne dorim asta”, spune actualul edil șef.
Transformarea într-un loc plăcut a acestui segment important de promenadă este perfect posibilă. O firmă lugojeană a demonstrat-o deja. Alta a dus la bun sfârșit modernizarea centrului civic al municipiului Reșița, o lucrare complexă, în suprafață de 2,5 hectare. De ce nu ar face-o și la Lugoj?
Desigur, decizia o va da licitația finală, dar important este că avem destule societăți capabile să transforme zona mohorâtă din prezent într-una plăcută ochiului. Lugojenii merită să își recupereze integral farmecul vechiului Corso.