Trecerea care „vede” pietonii și îi atenționează pe șoferi. Premieră națională la Dumbrăvița

robert 2

Un sistem unic în țară menit să reducă numărul accidentelor pe trecerile de pietoni nesemaforizate a fost instalat în comuna Dumbrăvița, județul Timiș. Sistemul folosește inteligența artificială și are camere video care detectează pietonii. Astfel, șoferii sunt avertizați vizual atunci când cineva se angajează să traverseze strada. Pe viitor, soluția ar putea fi dezvoltată oriunde este nevoie de ea.

Sistemul care este unul pilot a fost creat de o echipă de tineri din Timișoara și are ca principal scop reducerea numărului de accidente și de incidente în trafic. Cei de la Blume Technologies au lucrat 6 luni la acesta.

„Noi am creat acest sistem ITS (Intelligent Transport System) care își propune creșterea siguranței celor mai vulnerabili participanți la trafic, vorbim de pietoni. Noi aici ne referim mai ales la copiii care trebuie să treacă zilnic o trecere nesemaforizată de lângă școală, însă sistemul va fi eficient și acolo unde vizibilitatea este redusă pentru șoferi din cauza arhitecturii străzii, sau acolo unde există riscuri mari și amplasarea unui semafor clasic ar îngreuna mult traficul.”, a spus Robert Olariu de la Blume Technologies.

robert 1

Sistemul a fost montat în comuna Dumbrăvița, lângă Timișoara, în apropierea școlii din localitate, fără niciun fel de cheltuieli din partea administrației locale.

robert 5

Sistemul folosește două camere video, una pe fiecare parte a șoselei, menite să detecteze prezența pietonilor în zona de trecere. În momentul în care camerele video detectează pietonii, sistemul acționează semnale luminoase ca să îi avertizeze pe șoferi de prezența pietonilor pe partea de carosabil unde se află aceștia și atrage atenția asupra acestora. Pe timp de noapte, sistemul va ilumina trecerea de pietoni, iar în cazul în care se află pietoni la trecere, aceasta va fi supra-iluminată. 

robert 4

„Dacă un pieton așteaptă la trecere – semnalele luminoase se vor aprinde în galben, pe partea lui, pentru a atrage atenția șoferului asupra pietonului. Noi am lucrat și la algoritmi de predicție pentru a determina pe viitor și activitatea de pe trotuar, să putem determina cine se pregătește să ajungă pe trecerea de pietoni. Folosim direcția de deplasare, viteza, poziția corpului. Acest algoritm este încă în lucru și va ajuta la avertizarea șoferului, oferindu-i acestuia un timp suplimentar de frânare”, a explicat Robert Olariu, director executiv Blume Technologies. 

Ca să îl pună în practică, tinerii de la Blume Technologies au primit sprijin financiar prin programul ERA ZERO. Zero Accidente. Zero Emisii – dezvoltat de Fundația Comunitară Timișoara, cu sprijinul ZF Group. 

robert 7

„Noi, la ZF Group, ne preocupăm și suntem dedicați să modelăm, cu inginerii noștri care dezvoltă tehnologiile viitorului, generația următoare de mobilitate. Este obiectivul pe care îl urmărim zi de zi, așa că am spus din prima «Da!» atunci când am fost invitați să sprijinim această inițiativă. Suntem mai mult decât bucuroși atunci când putem contribui la un viitor al mobilității mai sigur, cu zero accidente și zero emisii, așa cum își propune, de altfel, Fondul ERA ZERO. Sunt, de altfel, cele mai mari provocări ale mobilității urbane de astăzi. Pe de altă parte, ZF Group susține, prin acțiunile în care se implică, inclusiv componenta de educare a comunității cu privire la siguranța în trafic. Înțelegem că infrastructură adecvată și respectarea regulilor de circulație ne vor conduce spre îndeplinirea obiectivelor noastre.”, a declarat Sever Scridon, directorul ZF R&D Tech Center Timișoara. 

robert 3

La Dumbrăvița, sistemul a fost oferit gratuit comunității.

„Prin acest tip de program, Fundația Comunitară Timișoara sprijină inovația și soluțiile noi pentru a crește siguranța participanților la trafic. Ne dorim ca, după perioada sa de testare, sistemul să își dovedească eficiența, să poată fi dezvoltat și implementat la cât mai multe treceri de pietoni nesemaforizate, astfel încât să fie redus numărul de accidente.”, a declarat Daniela Chesaru, directorul executiv al Fundației Comunitare Timișoara.

Tinerii care au dezvoltat sistemul au beneficiat de consultanță inclusiv din partea polițiștilor. Bilanțul ultimului an indică faptul că, numai în județul Timiș, 47 de persoane și-au pierdut viața în urma unui incident în trafic. Dintre aceștia, 13 erau pietoni. Pietonii sunt, de altfel, cei mai vulnerabili participanți la trafic.

Sistemul instalat la Dumbrăvița va fi în testări pentru următoarele 6 luni, timp în care specialiștii IT ai Blume Technologies vor gândi și câteva îmbunătățiri. Spre exemplu, ei doresc ca în viitor sistemul să îi avertizeze (sonor) pe pietoni cu privire la prezența mașinilor care se apropie de trecere.  

/** clever pariuri **/ /** sfarsit clever **/