Primarul Nelu Popa s-a convins. Tramvaiul este cel mai eficient mijloc de transport în comun, iar linia de tramvai ar putea să străbată, în opinia sa, aproape toate cartierele municipiului.
Primăria Reşiţa face demersuri pentru repunerea în funcţiune a tramvaiului în municipiu, intenţionând să organizeze şi consultări publice astfel ca oamenii să înţeleagă beneficiile acestui mijloc de transport. Este greu de crezut, însă, că astfel de dezbateri publice ar duce la o variantă care să mulțumească pe toată lumea. Și asta pentru că omul de rând nu are cunoștințele tehnice necesare pentru a putea aprecia cu privire la o soluție sau alta în ceea ce privește transportul în comun.
„Suntem în plină desfăşurare a unei expertize. Vom face şi o consultare publică pe această temă, pentru ca oamenii să cunoască exact ce înseamnă tramvaiul astăzi, ce beneficii aduce oraşului, pentru a putea să spună dacă doresc sau nu doresc tramvai în oraş, în cunoştinţă de cauză. Consultarea populaţiei va demara cel mai probabil în 20 – 22 octombrie”, a afirmat primarul municipiului Reşiţa, Ioan Popa.
O primă dezbatere pe această temă a avut loc vinerea trecută, la care au participat reprezentanţi ai Uniunii Naţionale a Transportatorilor Publici din România, cei care au asigurat transportul public şi în multe alte oraşe din ţară. Cu acest prilej, directorul Companiei de Transport Public din Cluj-Napoca, Liviu Neagu, a subliniat că prin Facultatea de Construcţii şi printr-o firmă privată de proiectare va asigura, la Reşiţa, elaborarea expertizei a ceea ce înseamnă cale, linie contact, parte carosabilă, trotuare, reţele edilitare, alimentare cu energie electrică, depou, structuri de traversare, poduri şi pasaje.
„Având o imagine complexă şi completă asupra acestui ansamblu, se va trece la etapa următoare, la elaborarea studiului de fezabilitate sau documentaţiile de avizare a lucrărilor de intervenţie, având în vedere că linia de tramvai, în Reşiţa, există. Ca urmare a expertizării situaţiei existente se vor trage anumite concluzii şi se va şti ce trebuie schimbat, unde anume trebuie intervenit. Aşa cum am spus şi în cadrul întrunirii, trepidaţiile cu noul tramvai se vor reduce cu multe zeci de procente”, a susţinut Liviu Neagu.
De la dezbatere au lipsit și susținătorii transportului în comun rutier, pentru a avea și o părere avizată în contrapondere sau măcar specialiști independenți care să nu susțină nici o soluție, nici pe cealaltă, ci să facă o analiză obiectivă de oportunități.
În anul 1990, un număr de 15 oraşe din ţară aveau asigurat transportul public de călători cu tramvaiul. Ulterior, patru dintre acestea au renunţat la el, printre care se află şi municipiul Reşiţa. Transportul electric cu tramvaiul şi troleibuzul ori cu autobuzele electrice este nepoluant, are capacitate mare, iar din punct de vedere al consumului energetic este mult mai avantajos. Numai că dacă s-ar adopta una din aceste soluții, orașul ar trebui să suporte de la bugetul public costurile pentru scoaterea vechii căi de rulare a tramvaiului, ceea ce ar însemna costuri ridicate.
La această informare primarul Ioan Popa a reciclat și una dintre cele mai vehiculate idei ale predecesorului său, Mihai Stepanescu: „Am avut deja o discuție cu Regionala CFR de la Timișoara pentru a vedea dacă transportul feroviar se poate opri la Reșița Nord, iar linia să fie folosită pentru transportul în comun”, a mai spus Popa, care a arătat că este convins de creșterea investitorilor și a forței de muncă. Așa că, într-o a doua fază, transportul pe calea ferată ar putea acoperi zonele industriale Valea Țerovei, Mociur, Muncitoresc și chiar Stavila, asigurând astfel circulația fluxului de muncitori ce vor trudi în viitor în marile companii pe lângă care face lobby primarul Popa.