Inspectoratul de Poliţie Judeţean Caraş-Severin semnalează o situaţie revoltătoare. Efective semnificative de agenţi de poliţie sunt mobilizate pe piste false, prin apeluri înregistrate la numărul telefonic pentru situaţii de urgenţă 112!
În consecinţă, în ultimul an a crescut simţitor numărul sancţiunilor aplicate de poliţie persoanelor care apelează nejustificat la 112. De-a lungul anului 2017, polițiștii din cadrul IPJ Caraș-Severin au intervenit în urma a 12.407 de apeluri efectuate la 112. Din totalul apelurilor recepționate, în 23,8% din cazuri, deci în 2.953 de situaţii, cele sesizate nu s-au confirmat!
750 de sancţiuni aplicate apelanţilor la 112!
„Numărul unic de apel 112 este număr telefonic gratuit, pus la dispoziţia cetăţeanului de către toţi operatorii de telefonie fixă sau mobilă, pentru situaţiile de urgenţă ce ameninţă siguranţa cetăţeanului şi a bunurilor acestuia, siguranţa naţională şi alte cazuri prevăzute de lege. Pentru apeluri neconfirmate, în anul 2017 au fost aplicate în total 749 sancţiuni conform OUG 34/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului național unic pentru apeluri de urgență, pentru alertarea abuzivă sau falsă a agenților de intervenție, cu o creștere de 10,8% față de anul 2016!“, informează Compartimentul de relaţii publice al IPJ Caraş-Severin.
În niciunul dintre cele aproape 3000 de cazuri în care s-a dovedit că apelurile telefonice erau nejustificate, nu s-a întâmplat însă ca apelanților să le fie imputate cheltuielile specifice intervenției. În ceea ce privește cazurile reprezentative de apeluri nejustificate, acestea au reprezentat: scandaluri (783), agresiuni (612) și furturi (377).
Potrivit situaţiei prezentate de IPJ Caraş-Severin, anul trecut s-au înregistrat zilnic, în medie, 8 apeluri care semnalau cazuri neconfirmate ulterior, respectiv după deplasarea poliţiştilor la faţa locului! Iar dacă 8 reprezintă media, evident că există zile cu 10, 20 sau chiar mai multe apeluri date aiurea!
Reşiţa, o treime din judeţ!
Din totalul celor 12.407 interveţii, 7.399 au fost în mediul urban şi 5.008 în mediul rural, înregistrându-se o creștere cu 7,74% față de anul 2016.
În municipiul Reşiţa, anul trecut au fost efectuate 3977 de apeluri la 112, reprezentând 32,05% din totalul apelurilor din județ (+421 faţă de 2016), iar în municipiul Caransebeş s-au înregistrat 985 de apeluri (+7 faţă de 2016). În mediul rural, cele mai multe apeluri au fost efectuate din Zăvoi, Mehadia, Dognecea, Obreja și Bozovici.
Majoritatea apelanţilor au sesizat scandaluri (24,3%), furturi (9,7%), agresiuni (12,1%), accidente (11,9%), loviri (7,6%), amenințări (3,9%), aceste genuri de sesizări reprezentând peste două treimi din totalul apelurilor efectuate prin SNUAU 112. „În urma apelurilor recepționate prin 112, polițiștii cărăşeni au aplicat 4.367 de sancțiuni contravenționale, din care 1.867 au fost la Legea 61/1991 privind încălcarea unor norme de convieţuire socială, a ordinii şi liniştii publice“, mai precizează reprezentanţii IPJ Caraş-Severin.
Sfaturi de la IPJ
Apelarea prin sistemul naţional apeluri de urgenţă 112 trebuie făcută numai în cazuri de urgenţă, care necesită intervenţia promptă a structurilor de poliţie pentru soluţionarea evenimentului, subliniază Compartimentul relaţii publice al IPJ.
Dacă aţi sunat la 112, „este important ca, indiferent de situaţia în care vă aflaţi, să vă păstraţi controlul şi să răspundeţi la întrebările pe care vi le adresează operatorul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale sau al dispeceratului de poliţie, pentru a scurta timpul de culegere a datelor necesare efectuării intervenţiei de către structura competentă. Totodată, este important să comunicaţi cu exactitate timpul şi locul producerii evenimentului, numărul şi semnalmentele persoanelor implicate, numărul camerei/apartamentului, intersecţii, cartiere, străzi apropiate, obiective din zonă etc. Şi, nu în ultimul rând, nu abuzaţi de acest număr de telefon fără motiv real“, mai transmite Poliţia cărăşeană.